Intercultural Education Project: "Kuifi kimun Wiñoy Welukom" (Ancient Knowledge Returns). Mapuche Tehuelche Community, Vuelta del Río (Chubut-Argentina)

Authors

  • Fabiana Nahuelquir Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Mapuche Tehuelche community "Vuelta del Río", Educational policy, Territory, Interculturality, Autonomy

Abstract

This presentation aims at narrating the trajectory covered by the intercultural education project: "Kuifi kimun Wiñoy Welukom" (Ancient Knowledge Returns), from the Mapuche Tehuelche community "Vuelta del Rio" (Cushamen, Chubut, Argentina), in order to obtain official recognition. It gives account of the challenges of agencies and state agents (provincial and national ones) when interpellated by the Community to obtain answers to their demand for the right to an intercultural education based on community parameters.
Firstly, historical contexts are presented in order to interpret the educational policies implemented to incorporate the indigenous people from Patagonia to the state-nation-territory matrix. Secondly, the work presents the social and communitarian relevance defined by the families of the Community, and, at the same time, some collective reflections on the interculturality they project. Thirdly, there is an analysis of the trajectory of the project, imposed by the state, along with the different hierarchies and exclusions that the political power has implemented. Finally, some general guidelines of the current implementation of the provincial Intercultural and Bilingual Education (EIB, its Spanish acronym) are analyzed, which, as an inclusion policy, generate exclusion and certain diversity production where the persistence of power relations towards Indigenous People can be glimpsed.

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Author Biography

Fabiana Nahuelquir, Universidad Nacional del Comahue

Profesora en Historia, 1999, Universidad Nacional de la Patagonia San JuanBos-co (Sede Comodoro Rivadavia. Chubut). Licenciada  en  Historia,  2008,  Universidad  Nacional  de  la  Patagonia  San  Juan Bosco  (Sede  Comodoro  Rivadavia.Chubut). Tesis "Rodolfo Casamiquela y la historiografía étnica de Patagonia"-Director.  Dr.  Julio  Vezub-Co-director  Dr. Alejandro De Otto.

Mi formación profesional es en el campo de la Historia. En los últimos años, mi área de estudio ha sido la antropología histórica,  específicamente memoria, parentesco y políticas de radicación de comunidades indígenas en Patagonia. Una de mis principales preocupaciones ha sido como las prácticas de familiarización y memoria social han operado entre el colectivo la gente de Sayhueque en torno a la creación de sentidos de pertenencias comunitarios. Es decir, como las prácticas indígenas tensionan las políticas de estructuración hegemónicas en relación a los colectivos indígenas después   del genocidio indígena perpetrado por la denominada ¨campaña al desierto¨. Este tema forma parte de mi investigación en el marco del doctorado en Antropología; las doctoras Claudia Briones y Ana Ramos dirigen esa investigación.

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Fuente

Diario EL Rivadavia. Hemeroteca Biblioteca Municipal Comodoro Rivadavia. Chubut.

How to Cite

Nahuelquir, F. (2018). Intercultural Education Project: "Kuifi kimun Wiñoy Welukom" (Ancient Knowledge Returns). Mapuche Tehuelche Community, Vuelta del Río (Chubut-Argentina). Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 3, 1–20. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/1463