Schools and University of the Salesian Congregation in the Argentine Patagonia During the 20th Century

a Critical View from Comodoro Rivadavia

Authors

  • Gabriel Alejandro Carrizo Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Universidad Nacional de la Patagonia Austral https://orcid.org/0000-0002-9013-0321

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.034

Keywords:

Education, Salesian community, Patagonia, University, Work

Abstract

The article proposed for the dossier seeks to present an analysis of the educational experiences that the Salesian congregation developed in Argentine Patagonia during the 20th century. We will locate our study in the city of Comodoro Rivadavia (Chubut), which, from 1907 with the discovery of oil, and especially with the creation of the company Yacimientos Petrolifos Fiscales (YPF) in 1922, began to have an important movement worker. These aspects contributed so that the congregation could develop four educational proposals that ranged from primary to university level, since it guaranteed a technical and Christian training for the young people who would later enter the world of oil work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Algañaraz Soria, V. H. (2019). El circuito de las universidades privadas en Argentina (1955 – 1983): entre la autonomía académica y la heteronomía del campo de poder. Hacia una tipología de las instituciones. Sociológica, 34, (96), 275-318.

Aminahuel, A. (2017). Discursividades en disputa en la territorialidad universitaria: el caso de Río Cuarto (1973-1974). Perspectivas, 2 (4), 14-38.

Barros, S. y Muriete, R. (2018). La Universidad Nacional de la Patagonia: educación y procesos de constitución identitaria. Fermentario, 1 (12).

Baruch Bertocchi, N. (1987). Las Universidades católicas. CEAL.

Bertoni, L. A. (2009). ¿Estado confesional o estado laico? La disputa entre librepensadores y católicos en el cambio del siglo XIX al XX. En Bertoni, L. A y De Privitellio, L. (Coord.) Conflictos en Democracia. La vida política argentina entre dos siglos. Siglo XXI.

Blanco, J. (2011). Las distintas juventudes de la Iglesia en Argentina a mediados del siglo XX. Los casos de la Juventud de Acción Católica y la Juventud Obrera Católica. Letras Históricas, 4.

Bombassaro, T. y Fernandez Vaz, A. (2009). Sobre a formação de professores para a disciplina Educação Física em Santa Catarina (1937-1945): ciência, controle e ludicidade na educação dos corpos. Educar em, 33.

Boschilia, R. (2007). As redes de sociabilidade e a construção da identidade em colégios masculinos católicos. Actas de las VIII Jornadas de Historia de las Mujeres / III Congreso Iberoamericano de Estudios de Género. Córdoba.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Editorial Anagrama.

Bruno, C. (1993). Los Salesianos y las Hijas de María Auxiliadora en Argentina, 1922 – 1934. Ediciones del Instituto Salesiano de Artes Gráficas.

Califa, J. S. y Millán, M. (2016). La represión a las Universidades y al movimiento estudiantil argentino entre los golpes de Estado de 1966 y 1976. Iberoamericana, 9, (2).

Carrizo, G. (2009). La Patagonia argentina en el período de entreguerras. Acerca de los orígenes de la Zona Militar de Comodoro Rivadavia. Antíteses, 2 (4).

Consejo de Rectores de las Universidades Privadas. (1978). 20 años de Universidades privadas en la República Argentina. Editorial de Belgrano.

Dussel, I. y Pineau, P. (2003). De cuando la clase obrera entró al paraíso. La educación técnica estatal en el primer peronismo. En Puiggrós, A. (Dir.) Discursos pedagógicos e imaginario social en el peronismo (1945 – 1955). Editorial Galerna.

Elías, N. (1998). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Fondo de Cultura.

Friedemann, S. (2011). “Liberación o dependencia” en el debate parlamentario de la “Ley Taiana”. Un acercamiento al enfoque etnográfico para el estado de la cuestión universitaria en el pasado reciente. Anuario de Historia de la Educación, 12 (2).

Infeld, A. (2007). Una vía viva para los alumnos artesanos. La Escuela de Artes y Oficios del Colegio Salesiano Deán Funes de Comodoro Rivadavia (1938 – 1961). En Osanna, E. (Dir.) Historia de la Educación en la Patagonia austral. Docentes y alumnos. Protagonistas, organización y conflictos en las experiencias educativas patagónicas. Prohistoria.

Lagos, J. A. (1967). Patagonia. Tierra de Bendición. Emecé Editores.

Landaburu, A. (2003). Niñez, Educación y construcción de la identidad salesiana. Tucumán 1916 – 1930. Actas de las IX Jornadas Interescuelas y Departamentos de Historia. Córdoba.

Lionetti, L. (2011). Discursos, representaciones y prácticas educativas sobre el cuerpo de los escolares. Argentina en las primeras décadas del siglo XX. Cuadernos de Historia, 34 (33).

López, E. (2009). El primer Perón. El militar antes que el político. Capital intelectual.

Lvovich, D. y Bohoslavsky, E. (2013). Elitismo, violencia y degeneración física en los diagnósticos de las derechas argentina y chilena (1880 – 1945). Nuevo Mundo Mundos Nuevos [En línea], URL: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.57777

Monasterolo, E. y Pittaluga, R. (2018). De las historias y memorias de la rebeldía. En torno a un audiovisual por los 40 años de la nacionalización de la UNLPam. En Formas de la política. Experiencias de activismo en el pasado reciente. Argentina (1969 – 2019). Universidad Nacional de La Pampa.

Moreno Gómez, W. (2009). Escuela, cuerpo y milicia, historias de un redoble, de un simulacro que no termina. Educar, 37.

Mosconi, E. (1983). El Petróleo Argentino. Círculo Militar.

Muriete, R. (2016). Reflexiones sobre las condiciones socio históricas que posibilitaron el surgimiento de la Universidad pública en Comodoro Rivadavia, Identidades, 11 (6).

Navas, A. (2018). Conflictividad estudiantil, radicalización política y reformismo universitario durante las décadas del sesenta y setenta. El caso del movimiento estudiantil de la ciudad de La Plata 1969-1972. Trabajos y Comunicaciones, 48.

Nicoletti, M. A. (2002). ¿Honestos ciudadanos o ciudadanos católicos?: Un panorama sobre la educación patagónica a través de los informes “Escuelas del Sud” del vocal J. B. Zubiaur y “Los salesianos del Sud” de P. Marabini. Actas del V Congreso de Historia Regional. Río Gallegos.

Pierini, M. (2013). Los salesianos en Santa Cruz: una perspectiva para el análisis de las relaciones Iglesia – Estado, 1930 – 1955. UNPAedita.

Pronko, M. (2003). La formación del trabajador en la Doctrina Social de la Iglesia Católica. Argentina, 1900 – 1930. Actas del VI Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Latinoamericana. San Luis de Potosí.

Racedo, M. (2000). La escolarización en Plaza Huincul. En Teobaldo, M. E. y García, A. B. (Comps.) Sobre Maestros y escuelas. Una mirada a la Educación desde la Historia. Neuquén, 1884 – 1957. Editorial Arca Sur.

Rodríguez, L. G. (2018). Las Universidades católicas y privadas frente a los principios reformistas. En Mauro, D. y

Zanca, J. (coord.). La Reforma universitaria cuestionada. Rosario; Humanidades y Artes Ediciones.

Rodriguez, M. C. (2007). Identidad masculina y contexto escolar: notas para un debate. Revista de Educación, 342.

Rovelli, L. (2009). Del plan a la política de creación de nuevas universidades nacionales en Argentina: la expansión institucional de los años 70 revisitada. Temas y Debates, 17.

Scharagrodsky, P. (2004). El scautismo en la educación física bonaerense argentina. Acerca del buen encauzamiento varonil (1914 – 1916). Mora, 9 / 10.

Scharagrodsky, P. (2006). Género, masculinidades y educación física. Varones exitosos y varones devaluados. En Aisenstein, A. (Comp.) Cuerpo y cultura. Prácticas corporales y diversidad. Libros del Rojas.

Seia, G. A. y Califa, J. S. (2017). La ampliación del sistema universitario argentino durante la Revolución Argentina. Un estudio de sus causas a través del caso de la Universidad de Buenos Aires (1969-1973). A Contra corriente, 15 (1).

Simonassi, S. (2011). Educar el cerebro o pensar con las manos: los industriales rosarinos y la formación técnica para el trabajo en los albores del peronismo. En Dicósimo, D. y Simonassi, S. (Comps.) Trabajadores y empresarios en la Argentina del siglo XX: indagaciones desde la historia social. Prohistoria Ediciones.

Zanatta, L. (1996). Del Estado liberal a la nación católica: iglesia y ejército en los orígenes del peronismo, 1930 – 1943. Buenos Aires; Universidad Nacional de Quilmes.

Zanca, J. (2006). Los intelectuales católicos y el fin de la cristiandad, 1955 – 1966. Fondo de Cultura Económica.

Published

20-12-2021

How to Cite

Carrizo, G. A. (2021). Schools and University of the Salesian Congregation in the Argentine Patagonia During the 20th Century: a Critical View from Comodoro Rivadavia. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(2), 1–15. https://doi.org/10.48162/rev.36.034