Teacher learning, 21st century skills and post-pandemic

Case study

Authors

  • Jorge Iván Hoyos-Morales Institucion Educativa Antonio Holguín Garcés https://orcid.org/0000-0003-1948-4781
  • Jesús Gabriel Monal-Salazar Institución Educativa Antonio Holguín Garcés
  • José Rubiel Bedoya-Sanchez Institución Educativa Antonio Holguín Garcés

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.119

Keywords:

Public education, Skill development, Planning, Metacognition, Argumentation

Abstract

The aim of this study is to present some learnings acquired by teachers from a Colombian state educational institution during the different stages of the Covid19 crisis (2020-2022), which are discussed based on 21st century skills. The intrinsic case study method was used, structured in six steps: case selection and description of its characteristics; general framework; definition of the research problem; research topics; informative questions; and selection of mini-cases. The most outstanding results include, firstly, the learning of collaborative lesson planning in teamwork and adapting the STEAM approach. Secondly, the appreciation of metacognitive aspects such as student awareness of tasks, monitoring of their own learning, and self-evaluation of their results. Thirdly, the assessment of argumentation skills, such as structuring discourse and argumentative creativity. It is concluded that when teachers collaboratively plan, value metacognitive aspects, and evaluate argumentation, they can stimulate skills such as cooperation, decision-making, critical thinking, problem-solving and empathy. These skills can make students protagonists of their century.

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Author Biographies

Jorge Iván Hoyos-Morales, Institucion Educativa Antonio Holguín Garcés

Licenciado en Filosofía (Universidad Católica de Oriente). Magister en comunicación educativa (Universidad Tecnológica de Pereira - UTP) Doctor en Filosofía (Universidad de Antioquia). Doctor de investigación transdisciplinar en educación (Universidad de Valladolid). Ha investigado en teoría y didáctica de la argumentación, métodos cualitativos en educación e investigación en educación. Entre sus publicaciones están: Presencia y permanencia del concepto educación integral (DOI: 10.22560/reanec.v50i163.414) y Enseñanza de habilidades argumentativas básicas a través de un juego serio on line (DOI: 10.15366/ria2019.18.003)

Jesús Gabriel Monal-Salazar, Institución Educativa Antonio Holguín Garcés

Administrador Ambiental (UTP), Magíster en Educación (UTP), Doctor en Educación de la Universidad de Baja California. Ha investigado en didáctica de gestión ambiental y de las competencias docentes. Entre sus trabajos está: La enseñanza y el aprendizaje de la gestión ambiental con apoyo de realidad aumentada (https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4646960 )

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Published

03-08-2024

How to Cite

Hoyos-Morales, J. I., Monal-Salazar, J. G., & Bedoya-Sanchez, J. R. (2024). Teacher learning, 21st century skills and post-pandemic: Case study. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 9(1), 1–21. https://doi.org/10.48162/rev.36.119