The Popular as a Political Force in Philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.134

Keywords:

low, philosophy, people, popular, politics

Abstract

This paper attempts to propose a reading of the book Privilege or the Right to Philosophy (Derrida, 1990/2023) from the relation between philosophy and people that Jacques Derrida presents through the notion of right used by Kant in the Metaphysics of Manners. We will show how the definition of the people is traversed by different factors that take away its political potency and that its adjectivation, i.e. the popular, can restore that which philosophy as a privilege does not contain, namely, politicity. Through some analyses of the words ‘people’ and ‘popular’, and from the idea that philosophy is a language in another language, we will show that the syntagm ‘right to philosophy’, understood from the noun and the adverb ‘right’, situates philosophy in the aporetic dimension. Indeed, this will allow us to affirm that access to the philosophical belongs to every linguistic, rational being, independently of its language. In this way, we will conclude that popular philosophy, as a language, implies a constant questioning of the philosophical institution, its authority and, therefore, the possibility of philosophical equality.

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Author Biographies

Javier Ulloa Molina, Universidad Austral de Chile

Javier Ulloa es Profesor de Historia y Ciencias Sociales, Magíster en Educación, mención política y gestión educativa. Actualmente desarrolla su investigación en el Doctorado en Ciencias Humanas, mención discurso y cultura de la Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile. Es tesista asociado del proyecto de investigación “Alcances del derecho a la filosofía en el contexto de defensa de la filosofía en Chile entre los años 2001-2020” (Fondecyt Nº 11220995). Sus líneas de investigación abordan la educación popular, perspectivas críticas de la educación e interdisciplina.

ÁVALOS, C., OYARZO, X. Y ULLOA, J. (2024) “La fragilidad de la filosofía en Chile. Cómo la institución educativa invisibiliza la filosofía, fortalece la precariedad laboral y propicia una enseñanza de la filosofía no filosófica”. Colección Cátedra Doctoral. Bogotá: Editorial Aula (en prensa).

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Carolina Ávalos Valdivia, Universidad Austral de Chile

Carolina Ávalos es Profesora de Filosofía, Dra. en Filosofía de la P. Universidad Católica de Valparaíso y de la Université Paris 8. Académica del Instituto de Filosofía de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Austral de Chile. Sus líneas de investigación son abordan la enseñanza de la filosofía, derecho a la filosofía y políticas de la filosofía, las que borda fundamentalmente desde el pensamiento de Jacques Derrida. En el año 2023 se publicó en Ediciones UACh Privilegio o del derecho a la filosofía de J. Derrida, obra traducida bajo su autoría. Además, ha publicado una serie de artículos, como por ejemplo: 

ÁVALOS, C., OYARZO, X. Y ULLOA, J. (2024) “La fragilidad de la filosofía en Chile. Cómo la institución educativa invisibiliza la filosofía, fortalece la precariedad laboral y propicia una enseñanza de la filosofía no filosófica”. Colección Cátedra Doctoral.Bogotá: Editorial Aula (en prensa).

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Published

02-02-2025

How to Cite

Ulloa Molina, J., & Ávalos Valdivia, C. (2025). The Popular as a Political Force in Philosophy. aberes prácticas. evista e Filosofía Educación, 9(2), 1–14. https://doi.org/10.48162/rev.36.134