Philosophy as an Experience of Liberation at School

A Proposal from Philosophy with Children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.140

Keywords:

philosophy, Childhood, Experience, Liberation, Education

Abstract

In this paper I propose to reflect on the possibilities offered by philosophy with children to make a place for philosophy as a thinking experience in school. To do so, I begin by formulating a notion of philosophy as an experience of liberation based on some Latin American philosophers, such as Arturo Roig, Enrique Dussel, Juan Carlos Scanone and Mario Casalla. I then go on to explore the concept of experience proposed by Hans-Georg Gadamer and his distinction between the positive sense of experience (linked to science and the devices of institutional control) and the negative sense of experience (linked to everyday experience and philosophy). Finally, I arrive at philosophy with children as a Latin American alternative to philosophy for children, its North American antecedent. After developing the philosophical and pedagogical assumptions of both proposals, I focus on the idea of education and childhood that underlies the former.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almafuerte (2006) Antología poética, Ediciones del sur, Córdoba, disponible en: https://web.seducoahuila.gob.mx/biblioweb/upload/antologia%20almafuerte.pdf

Ardiles, O., et al., (1973), Hacia una filosofía de la liberación, Bonum, Buenos Aires.

Arendt, H. (1996), “La crisis de la educación”. En Arendt, H. Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política, Península, Barcelona.

Casalla, M. (1978), “Aproximación y diálogo con Heidegger desde nuestra peculiar situación histórica” En Casalla, M. Crisis en Europa y reconstrucción del hombre, Castañeda, Buenos Aires.

Contreras, J. y Pérez, N., (2010), “La experiencia y la investigación educativa”. En Contreras, J. y Pérez, N. (Coord.) Investigar la experiencia educativa, Morata, Madrid.

Dussel, E., (1973), “El método analéctico y la filosofía latinoamericana”. En Ardiles, O. et al. Hacia una filosofía de la liberación. Enfoques latinoamericanos Nº 2. Bonum, Buenos Aires

Gadamer, H. G. (1999), Verdad y Método I, Editorial Sígueme, Salamanca.

Kohan, W., (2014). “Inventar o errar al filosofar con niñas y niños en América Latina”, HASER. Revista Internacional de Filosofía Aplicada, nº 6, 2015, pp. 147-160 http://institucional.us.es/revistahaser/uploads/N6/07%20NOTASKohan.pdf

Kohan, W., (2004). Infancia entre educación y filosofía. Laertes, Barcelona.

Kohan, W., (2008), Filosofía, la paradoja de aprender y enseñar, Libros del Zorzal, Buenos Aires.

Lipman, M., (1997), “Acerca de cómo surgió filosofía para niños”, en: Kohan, W. y Waksman V. (comp.), ¿Qué es la filosofía para niños?, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

López, M., (2008), Filosofía con niños y jóvenes, Novedades educativas, Buenos Aires.

Rochetti, C. (2009), “Filosofía con niños”, en: Dussel, E., Mendieta, E. y Bohórquez, C., El pensamiento filosófico latinoamericano, del Caribe y “latino”, Siglo XXI, México.

Roig, A., (1981). Teoría y crítica del pensamiento latino-americano, Fondo de cultura económico, México.

Scannone, J. C. (2009), “La filosofía de la liberación: historia, características, vigencia actual”, Teología y Vida, Vol. L (2009), 59 – 73 https://scielo.conicyt.cl/pdf/tv/v50n1-2/art06.pdf

Published

02-07-2025

How to Cite

Cacace Mini, A. C. (2025). Philosophy as an Experience of Liberation at School: A Proposal from Philosophy with Children. aberes prácticas. evista e Filosofía Educación, 10(1), 1–12. https://doi.org/10.48162/rev.36.140