On the Practice of Philosophizing, and Its Teaching, as Theory and Practice in Differences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.122

Keywords:

device, experience, self-concern, philosophy

Abstract

In this text, we describe the approach to the teaching of Philosophy at the UNSL from the articulation with teaching, research and extension practices around the concern of philosophizing. We first distinguish the theoretical frameworks that sustain the proposal and present the teaching device from a dynamic implementation of the notion of theory as a "toolbox" (Foucault, Deleuze). We understand this teaching experience as a dynamic call to philosophize, as a proposal for interpretative understanding of philosophical texts and as a challenge drawn from the historical ontology of ourselves, in order to learn and teach philosophy as a capacity to ask questions, as an art of self-cultivation and as a concern to philosophize.

 

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Author Biography

Paola Sosa Gauna, Universidad Nacional de San Luis

Docente en el equipo de Filosofía y Epistemología de la FCH en la UNSL. Integrante en el Proyecto Consolidado ProiCo CYT “Interpretación, experiencia, subjetivación. Abordajes para enseñar Filosofía en la Universidad” y en el Proyecto de CYT “Filosofía, educación e infancia: La importancia de la cuestión del sujeto en la teoría pedagógica”.

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Published

04-08-2024

How to Cite

Guzmán, L., & Sosa Gauna, P. (2024). On the Practice of Philosophizing, and Its Teaching, as Theory and Practice in Differences. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 9(1), 1–9. https://doi.org/10.48162/rev.36.122