Teaching and learning in the digital age.

Use and appropriation of ICT in a public school in Southern Patagonia

Authors

  • Valeria de los Ángeles Bedacarratx Universidad Nacional de la Patagonia Austral
  • Jessica Marión Hernández Universidad Nacional de la Patagonia Austral
  • Lorena Vanesa Trujillo Universidad Nacional de la Patagonia Austral

Keywords:

Information and Communication Technologies, Digital Culture, School Culture , Teaching Role

Abstract

This article partially exposes the results of two research works that share an interest in knowing the characteristics of pedagogical work with Information and Communication Technologies (ICT) in the socio-institutional scenario of primary
school, taking the case of what happens in a public school located in Southern Patagonia, prior to the context that determined the COVID19 Pandemic. While one of the inquiries focuses on the interest in learning, the modes of appropriation of ICT by students and their perspective around them, the second of the inquiries presented questions the uses of ICT by teachers in their teaching proposals.

With a methodological strategy that combined quantitative and qualitative methodology instruments, both investigations entailed a diagnostic study -based on which intervention strategies were proposed (whose results are not part of this presentation)- that contributes to the understanding of the conditions and meanings at stake in decisions related to the uses (or not) of ICT in the preparation and implementation of pedagogical proposals (by teachers) and in activities related to school learning (by students), in the case studied.

While the processing of the information occurred during the period of Preventive and Compulsory Social Isolation established during the Covid-19 Pandemic, the conclusions and final reflections incorporate a set of considerations resulting from
the reconfiguration of the school space in the aforementioned circumstances. Thus, empirical evidence is retrieved that aims to shed light on what could be considered some starting conditions (pre-pandemic) on which the pedagogical work was based at the time of interruption of attendance in schools in the year
2020 and pretending to make a contribution to the understanding of the characteristics that are shaping the practices in the new educational scenarios around the ways of teaching and learning with digital technologies.

References

Andrade, L. y Bedacarratx, V. (2021). Pandemia y vida cotidiana en clave psicosocial: ¿Hacia la emergencia

de nuevas solidaridades? Una mirada desde Argentina. En F. Caballero Parra (ed). La pandemia de COVID19 y los cambios en las condiciones de vida (pp. 51-73). Cooperativa de Colombia

https://doi.org/10.16925/9789587603491

Andrade, L. y Bedacarratx, V. (2022). La gran minería transnacional en terreno: el caso de Puerto San Julián. En L. Andrade. (Coord.) La ´era del oro´ y sus incertidumbres: caminos, bifurcaciones y aporías santacruceñas (1990-2020). Editorial Biblos.

Aparici, R. y Silva, M. (2012). Pedagogía de la interactividad. Comunicar 19 (38), 51-58.

https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-05

Ardoino, J. (1965). Prefacio. En M. Lobrot. Pedagogía Institucional. La escuela hacia la autogestión. Editorial Humanitas.

Bedacarratx, V. (2009). Futuros maestros: búsqueda y construcción de una identidad profesional. Una mirada psicosocial a los procesos subjetivos que se juegan en los trayectos de práctica. Editorial Biblos.

Bedacarratx, V. (2020). Seguimos educando… ¿pero... cómo? Reflexiones en torno a continuidades y rupturas en la vida escolar en tiempos de pandemia. En L. Beltramino, (Compl.) Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: COVID-19 (pp. 14-19) https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/19283

Coll, C., Mauri, T. y Onrubia, J. (2008). Análisis de los usos reales de las tic en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10 (1), 1-18.

Dussel, I., Minzi, V., Mosenson, F., Pagola, L., y Peirone, F. (2010). La educación alterada. Aproximaciones a la escuela del siglo XXI. Eduvim - Salida al Mar Ediciones.

Dussel, I. (2012). La formación docente y la cultura digital: métodos y saberes en una nueva época. En A. Birgin. (compl.). Más allá de la capacitación. Debates acerca de la formación de los docentes en ejercicio, (pp. 203-232).Paidós.

Dussel, I. y Trujillo Reyes, B. F. (2018). ¿Nuevas formas de enseñar y aprender? Las posibilidades en conflicto de las tecnologías digitales en la escuela. Perfiles educativos, 40 (SPE), 142-178.

Feldman, P. (2014). Políticas Públicas de Educación para la Sociedad de la Información en el Mercosur. Propuestas para profundizar la integración regional en el campo de la Educación. [Tesis de Maestría, Universidad de Buenos Aires]. Repositorio Institucional http://bibliotecadigital.econ.uba.ar/econ/collection/tpos/document/1502-0873_FeldmanPJ

Iglesias, A., y Di Napoli, P. N. (2021). Docentes y estudiantes en la batalla cotidiana por los celulares en las aulas: Reflexiones para pensar la convivencia en la escuela secundaria de la post-pandemia. En V. Sáez, V. y A. Iglesias (compl.) Educación de la Mirada II. Debates y experiencias sobre la educación en medios, comunicación y tecnologías digitales en la escuela argentina pospandemia (pp.30-56). Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Publicaciones.

Juarros, M.F. y Levy, E. (2020). Módulo 1: La práctica docente en la educación a distancia. La relación pedagógica mediada por tecnologías. Pedagogía crítica y didáctica en la enseñanza digital. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Levis, D. (2007). Enseñar y aprender con informática / Enseñar y aprender informática. Medios informáticos en la escuela argentina. En R. Cabello y D. Levis (Comp.) Tecnologías informáticas en la educación a principios del siglo XXI. Prometeo.

Marcelo, C. (2001). Aprender a enseñar para la Sociedad del Conocimiento. Revista complutense de educación, 12(2), 531-593.

Martín Barbero, J. (2003). La educación desde la comunicación. Grupo Editorial Norma.

Meléndez, C.E., Díaz, A.G. y Yuni, J.A. (2017). Políticas de inclusión digital en la formación docente. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5 (2), 75-91.

Morozov, E. (2015). La locura del solucionismo tecnológico (Vol. 5010). Katz Editores y Capital Intelectual. Nespor, J. (2011). Technology and the Politics of Instruction. Routledge.

Ramírez Grajeda, B., y Anzaldúa Arce, R. E. (2014). Subjetividad y socialización en la era digital. Argumentos (México, DF), 27 (76), 171-189.

Spiegel, A. (2013). Ni tan genios ni tan idiotas. Tecnologías: qué podemos enseñar a las nuevas generaciones (que no sepan). Homo Sapiens.

Trujillo, V. y Bedacarratx, V. (2020). Hacia una conceptualización de las prácticas de Enseñanza en la era digital. El rol docente en una Escuela pública de Puerto San Julián, en la Patagonia Austral. En V. Llaneza (compl.) 6° Encuentro de Investigadores, Becarios y Tesistas de la Patagonia Austral: libro de artículos cortos. UNPA. https://eipa6.secyt.unpa.edu.ar/wp-content/uploads/2021/02/6to-EIPA-Libro-deArticulos-Cortos.pdf

Published

06-12-2022

How to Cite

Bedacarratx, V. de los Ángeles, Marión Hernández, J., & Trujillo, L. V. (2022). Teaching and learning in the digital age. : Use and appropriation of ICT in a public school in Southern Patagonia. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 3(2), 61–93. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/6153