Teacher education and reflective processes in the transit of a transvestite-trans and dissident educational experience

Authors

  • Micaela Pellegrini Malpiedi Instituto Investigaciones Socio Históricas Regionales - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de Rosario, Argentina.
  • Lorena Sguigna Instituto Investigaciones Socio Históricas Regionales Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Keywords:

teacher education, trajectories, ESI, LGTTTBIQA+, Reflection

Abstract

This research promises to analyze an inclusive education experience: Space Secondary Transvestite, Trans and Dissident (not exclusive) developed in the city of Rosario, Santa Fe, from the year 2021 to the present. Said space, endorsed by Resolution 0531 of the Ministry of Education of Santa Fe, develops under the modality of classroom extension dependent on the middle school for youth and adults (EEMPA N°1147). Mainly trans people and transvestites attend who were expelled from the pre-existing formal education system highlighting the mechanisms of exclusion that the hegemonic school exercises towards the dissidences.

It is known that the constitutive feature of the traditional school has been the prescription of heteronormativity and the binary system as unique expressions of identity. Like gear In this system there is teacher education, which was attended by the educators who are today at the front of this educational experience. Corresponding to this, the question-problem that crosses this writing, inquires about the trajectories linked to comprehensive sexual education and rights from a gender perspective of these teachers. It is interesting to inquire, on the one
hand, the knowledge provided by initial teacher education and, if any, continuous. And on the other, the process of personal reflection carried out by teachers in scenarios that question heteronormativity and the binary system.

The advances of the present investigation were built from semi-structured interviews to teachers and observations of classes in said institution. This study is intended to reveal the formative as well as reflective situation of those who are today in charge of an educational institution created to historically repair the identities that the Educational System has expelled. These data will make it possible to establish the profile of an inclusive teacher, anchored in theperspective of  gender and human rights.

References

Alliaud, A. (2006). Experiencia, Narración y Formación Docente. Educação & Realidade, 31(1), 7-22. URL: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/22997

Anijovich, R. y Capelletti, G. (2018). La práctica reflexiva en los docentes en servicio. Posibilidades y limitaciones: Array. ESPACIOS EN BLANCO. Serie Indagaciones, (28), 75–90. URL: https://ojs2.fch.unicen. edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/79

Antelo, E. (2009). ¿Hacia dónde va el oficio docente? En E. Antelo y A. Alliaud. (Comp.) Los gajes del oficio. Enseñanza, pedagogía y formación. (pp. 19 -50). Aique.

Baez, J. y Fainsod, P. (2021). Notas para una pedagogía feminista de la ESI. La experiencia del seminario de verano desde las voces estudiantiles. En G. Morgade (comp.) ESI y formación docente. Mariposas Mirabal: experiencias en foco. (pp.169-206). Homo Sapiens Ediciones.

Biesta, G. (2017). El bello riesgo de educar. Cada acto educa es singular y abierto a lo imprevisto. Ediciones SM.

Cornu, L. (2008). Lugares y formas de lo común. En G. Frigerio y G. Diker (comp.). Educar: posiciones acerca de lo común. (pp.133-145). Del Estante.

Cullen, C. (1997). Crítica de las razones de educar. Paidós.

Etchegaray, M. (2020). La enseñanza de la ESI como puerta de entrada: Relatos de experiencias áulicas en escuelas secundarias. (Trabajo final integrador). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Memoria Académica. URL: https://www.memoria.fahce. unlp.edu.ar/tesis/te.1884/te.1884.pdf

Foucault, M. (1984). La voluntad de saber. Historia de la sexualidad I. Siglo XXI.

Lanzan el "Espacio Educativo Secundario Travesti, Trans y Disidente" en la provincia. Diario Uno de Santa Fe. URL: https://www.unosantafe.com.ar/santa-fe/lanzan-el-espacio-educativo-secundario-travesti-trans-y-disidente-la-provincia-n2650519.html

Larrosa, J. (2009). Experiencia y Alteridad en Educación. En C. Skliar y J. Larrosa (comp.) Experiencia y alteridad en Educación. (pp.13-44). HomoSapiens.

Morgade, G. (2011). (Comp.) Toda educación es sexual: hacia una educación sexuada justa. La Crujía.

Morgade, G (2016). Educación Sexual Integral con perspectiva de género. La lupa de la ESI en el aula. Homo Sapiens Ediciones.

Morgade, G. y González del Cerro, C. (2021). ESI en la formación docente. Contra el androcentrismo académico, la pedagogía bancaria y el paradigma tutelar. En G. Morgade (comp.) ESI y formación docente. Mariposas Mirabal: experiencias en foco (pp. 17-72). Homo Sapiens Ediciones.

Rodríguez Gustá, A. L. (2008). Las políticas sensibles al género: variedades conceptuales y desafíos de intervención. Temas y Debates, (16), 109–129. DOI: https://doi.org/10.35305/tyd.v0i16.75

Senado y Cámara de diputados del Congreso de la Nación Argentina (2006) Ley N°26.150, del 23 de octubre. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. URL: https://www.argentina.gob.ar/normati va/nacional/ley-26150-121222/texto

Sguigna, L. y Pellegrini, M. (2023). Hacia la construcción de una escuela secundaria para adultxs inclusiva y con perspectiva de género. Revista Argentina de Investigación Educativa, III (5), 277-299.

Souto, M. (2016) Pliegues de la formación: sentidos y herramientas para la formación docente. Homo Sapiens.

Ministerio de Educación de la Nación (2010) Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Educación sexual integral para la educación secundaria: contenidos y propuestas para el aula.

Entrevistas realizadas en el marco de la investigación

Entrevista 1, docente del Espacio Educativo Secundario Travesti, Trans y Disidente (no excluyente), Rosario, 2022.

Entrevista 2, docente del Espacio Educativo Secundario Travesti. Trans y Disidente (no excluyente), Rosario, 2022.

Entrevista 3, docente del Espacio Educativo Secundario Travesti, Trans y Disidente (no excluyente), Rosario, 2022.

Entrevista 4, docente del Espacio Educativo Secundario Travesti, Trans y Disidente (no excluyente), Rosario, 2022.

Entrevista 5, docente del Espacio Educativo Secundario Travesti, Trans y Disidente (no excluyente), Rosario, 2022.

Entrevista 6, docente del Espacio Educativo Secundario Travesti, Trans y Disidente (no excluyente), Rosario, 2022.

Otros documentos

Correo electrónico oficial, Extensión Áulica - EEMPA N° 1147: ofrecimiento de horas. Lanzan el "Espacio Educativo Secundario Travesti, Trans y Disidente" en la provincia. Diario Uno de Santa Fe. URL: https://www.unosantafe.com.ar/santa-fe/lanzan-el-espacio-educativo-secundario-travesti-trans-y-disidente-la-provincia-n2650519.html

Published

12-12-2023

How to Cite

Pellegrini Malpiedi, M., & Sguigna, L. (2023). Teacher education and reflective processes in the transit of a transvestite-trans and dissident educational experience. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 4(2), 101–121. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/7047