The Forms Todavía / Aún / Aun as Linguistic Marks for Reinforcement of Epistemic Modality and Evidentiality in Doctoral Thesis

Authors

  • Sonia Nancy Baldasso Instituto de Lingüística "Joan Corominas", Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

Keywords:

Pragmatic Cognitive Prototypical Approach, Academic Scientific Discourse, Epistemic Modality And Evidentiality, The Forms Todavía Aún Aun

Abstract

The aim of this paper is to show, under a pragmatic-cognitive-prototypical approach, that the forms todavía / aún / aun (T/A/A) are used as linguistic reinforcement marks of epistemic modality and evidentiality. On the basis of corpus data from doctoral theses on Archeology and Linguistics and through a mixed methodology (quantitative and qualitative), we identified certain lexico-grammatical and semantic-discursive correspondences between the epistemic modality and evidentiality expression alternatives and the presence or absence of the forms T/A/A. The doctoral thesis genre, whatever discipline it addresses, is characterized by the presence of these rhetorical strategies to support the writers’ claims. Our analysis demonstrates that the presence of the forms T/A/A is significant and that when the speaker uses them reflexively they behave as effective linguistic resources to express subjectivity and make the speaker’s intention more transparent.

Author Biography

Sonia Nancy Baldasso, Instituto de Lingüística "Joan Corominas", Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

Profesora de Enseñanza Media y Superior en Letras (UNCuyo), Licenciada en Letras (UNCuyo), Mag. en Ciencias del Lenguaje (UNCuyo), Profesora Adjunta de Morfología y Sintaxis (Letras, FFyL, UNCuyo), de Morfología y Sintaxis del Español (Traductorado Bilingüe Inglés-Español, FFyL, UNCuyo) y docente investigadora de la Secretaría de Investigación, Internacionales y Posgrado (SIIP-UNCuyo). Su línea de trabajo aborda la categorización y subcategorización de adverbios no prototípicos en textos académico- científicos, desde el marco cognitivo-funcional.

 

References

Aikhenvald, A. & Dixon, R. M. W. (1984). Studies in Evidentiality. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Aikhenvald, A. and Dixon; R. M. W. (2007). Information source and evidentiality: what can we conclude? Rivista di Lingüística. Italian Journal of Linguistics 19 (1), January 2007, 209-227.

Albelda Marco, M. (2007): La intensificación como categoría pragmática: revisión y propuesta, Frankfurt am Main: Peter Lang.

Albelda Marco, M. (2014). Escalaridad y evaluación: rasgos caracterizadores de la intensificación pragmática. En: Putska, Elissa y Goldschmitt, Stefanie, eds., Emotionen, Expressivität, Emphase (pp. 79-94). Berlín: Erich Schmidt Verlag.

Baldasso, S. (2011). Tesis de Maestría en Ciencias del Lenguaje: "Valores semántico- funcionales de las formas todavía / aún desde un enfoque cognitivo- prototípico. Un estudio a partir de textos académico-científicos (ponencias)". Mendoza, Argentina, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

Borsinger de Montemayor, A. (2005). La tesis. En: Cubo de Severino, Liliana, coord., Los textos de la ciencia. Principales clases del discurso académico científico (pp. 267-282). Córdoba: Comunicarte.

Brenes Peña, E. (2015). La intensificación de la aserción en el Parlamento andaluz. Análisis pragmalingüístico de los verbos de opinión. Cultura, lenguaje y representación. Revista de estudios culturales de la Universitat Jaume, Universidad de Sevilla, vol. XIV, 9-31.

Briz, A. et. al. (2008), Diccionario de partículas discursivas del español, en http://www.dpde.es.

Chafe, W. (1986). "Evidentiality in English Conversation and Academic Writing", en Chafe, W. y Nichols, J., eds., Evidentiality: the linguistic coding of epistemology (pp. 261-272), New Jersey: Ablex Publishing Corporation, vol. XX. (Advances in discourse processes).

Cornillie, B. (2009). Evidentiality and epistemic modality. On the close relationship between two different categories. Functions of Language 16:1, 44–62.

Cornillie, B. (2015). "Más allá de la epistemicidad: Las funciones discursivas de los adverbios epistémicos y evidenciales en el español conversacional" en Spanish in Context. Vol. 12. pp. 120-139

Delbecque, N. (ed.) (2002). Linguistique cognitive, Comprendre comment fonctionne le langage. Préface de R. Dirven et M. Verspoor, Bruxelles: De Boeck.Duculot.

Hengeveld, K. (1987). "Clause, structure and Modality", en: J. van der Auwera and Louis Goossens (eds.), Ins and Outs of the Predication (pp. 53-66). Dordrecht-Holland/ Providence RI-USA.

Kovacci, O. (1990). El comentario gramatical (vol. I). Madrid: Arco/Libros.

Kovacci, O. (1999). "El adverbio", en: Demonte, V. y Bosque, I, coords. Gramática descriptiva de la Lengua Española. V. 1 (pp. 705-786). Madrid: Espasa.

Langacker, R. W. (2000). "Estructura de la cláusula en la Gramática Cognoscitiva", en:
Revista Española de Lingüística Aplicada. Volumen monográfico, 19-65 Lewandowski, Th. (1986). Diccionario de Lingüística. Madrid: Cátedra.

Martín Zorraquino, M. A. y Portolés Lázaro, J. (1999). "Los marcadores del discurso". En: Bosque, I. y Demonte, V., coords., Gramática Descriptiva de la lengua española (pp. 4051-4213). V 3. Madrid: Espasa.

Montolío, E. (1999). "Las construcciones condicionales". En: Bosque, I y Demonte, V., coords., Gramática Descriptiva de la lengua española (pp. 3643-3737). V. 3. Madrid: Espasa.

Müller, G. E. (2007). Adverbios de modalidad epistémica y de evidencialidad en artículos de investigación científica y conferencias académicas". Romanistisches Jahrbuch. München: Mouton de Gruyter.

Nuyts, J. (2001a). Epistemic Modality, Language, and Conceptualization. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Nuyts, J. (2001b). Subjectivity as an evidential dimension in epistemic modal expressions. Journal of pragmatics, 33: 3, 383-400.

Palmer, F. R. (2001). Mood and modality. Cambridge: Cambridge University Press. Pérez Saldanya, M. (1999). "El modo en las subordinadas relativas y adverbiales". En: Bosque, I. y Demonte, coords., Gramática Descriptiva de la lengua española (pp. 3253-3322). V. 2. Madrid: Espasa.

Taylor, J. (1995). Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory. Oxford, Clarendon.

CORPUS

Estellés Arguedas, M. (2009). Gramaticalización y gramaticalizaciones. El caso de los marcadores del discurso de digresión en español. Valencia: Universidad de Valencia.

Jiménez Hernández, A. (2015). El anfiteatro romano de Carmona. Universidad de Sevilla, Facultad de Geografía e Historia, Departamento de Prehistoria y Arqueología.

Published

16-12-2019

How to Cite

Baldasso, S. N. (2019). The Forms Todavía / Aún / Aun as Linguistic Marks for Reinforcement of Epistemic Modality and Evidentiality in Doctoral Thesis. Anales De Lingüística, (3), 129–159. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/analeslinguistica/article/view/3771

Issue

Section

Article