The Formation of Concepts Through Proverbs Used in the Spanish of Venezuela

Authors

  • José Gabriel Figuera Contreras Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”
  • Anny Gabriella Perales de Hernández Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”r.

Keywords:

language development, lexical-semantic, concept formation, proverbs

Abstract

The research proposed to analyze the development of language from the lexicalsemantic level, specifically in the formation of concepts. This was done by means of the proverbs used in Venezuelan Spanish by children and adolescents between 11 and 17 years of age, all inhabitants of Caracas and Miranda. The theoretical scaffolding was based on Piaget (1976,1973), Vygotsky (1962) and Clemente (2000). Field work was carried out with an explanatory and interpretative character. The information was collected through a videotaped interview and a
written instrument. With the evidence collected, a classification was created with eight types of responses: synonymic, empirical descriptive, imprecise descriptive, analytical descriptive, exemplifying, literal, isolated and exact. The analysis of the results obtained showed that these informants do not have fully developed some competences linked to the lexical-semantic development proper to their age, for example, those related to the comprehension of the metaphorical language contained in proverbs.

Author Biographies

José Gabriel Figuera Contreras, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”

José Gabriel Figuera Contreras, profesor de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador- Instituto Pedagógico de Caracas (Venezuela). Coordinador del Programa de Lengua y Literatura de esta casa de estudios. Subdirector del Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüística y Literarias "Andrés Bello". Coordinador de la Línea de Lingüística Aplicada. Editor y diagramador de la revista Letras del IVILLAB. Egresó como profesor de Castellano, Literatura y Latín; y como Magíster en Lingüística por la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Es, además, Especialista en Planificación y Evaluación de la Educación por la Universidad Santa María. https://orcid.org/0000-0002-5673-7437 ; jfiguera.ipc@upel.edu.ve

Anny Gabriella Perales de Hernández, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”r.

Annygabriella Perales de Hernández, profesora en la especialidad de Castellano, Literatura y Latín. Especialista en Planificación y Evaluación de la Educación. Magíster en Lingüística de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas. Coordinadora del Área de Lingüística, investigadora y miembro del consejo de redacción y arbitraje de la revista Letras del Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”. Jefa (E) del Departamento de Castellano, Literatura y Latín (UPEL-IPC). https://orcid.org/0000-0001-8378-3466; annygabriellap_a@hotmail.com

References

Acosta, V., Moreno, A., Ramos, V., Quintana, A., y Espino, O. (1996). La evaluación del lenguaje. Teoría y práctica del proceso de evaluación de la conducta lingüística infantil. Aljibe.

Adrián S., T. y Jáimez E., R. (2014). La comprensión de refranes por estudiantes venezolanos de educación media. Letras, 56 (91), 69-92. URL: https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/letras/article/view/8898

Báez S., Mendoza L., Reyes P., Matallana D., Montañés P. (2009). Interpretación de refranes y enfermedad de Alzheimer. Rev. Neurol 49 (11), 566-572. URL: https://doi.org/10.33588/rn.4911.2009139

Bourne, L., Ekstrand, B. y Dominowski R. (1975). Psicología del pensamiento. Trillas.

Bruner, J. S. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza Editorial.

Cassany, D., Luna M. y Sanz G. (2003). Enseñar lengua. Serie Didáctica de la lengua y de la literatura. Graó.

Chomsky, N. (1974). Estructuras sintácticas. Siglo XXI. (C. Peregrín Otero, trad.).

Clark, H. y Clark, E. (1977). Psychology and Language: An Introduction to Psycholinguistics. Harcourt Brace Jovanovich.

Clemente, R. A (2000). Desarrollo del lenguaje. Octaedro.

Corpas Pastor, G. (1996). Manual de fraseología española. Gredos.

Halliday, M. A. K. (1982). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. Fondo de Cultura Económica.

Louzan, M., Serrato de Piacenza, D., Balmelli de Barbieri, S., Chelle, E. y Casas, G. (1981). Definición y Conceptualización. Revista Latinoamericana de Lectura, (3), 22-26.

Munteanu, D. (2007). El papel de los refranes en la comprensión y producción del texto. Revista de Filología, 25, 467-475. URL: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2528443.pdf

Oléron, P. (1999). El niño y la adquisición del lenguaje. 3era Edición. Morata.

Oliviusson, S. (2010). La comprensión de refranes en estudiantes de español como lengua extranjera. A buen entendedor, pocas palabras bastan. Institutionen för spanska. URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:382859/FULLTEXT01.pdf

Páez Urdaneta, I. (1995). Comunicación, lenguaje humano y organización del código lingüístico. Vadell Hermanos.

Piaget, J. (1976). El lenguaje y el pensamiento en el niño. Editorial Guadalupe.

Piaget, J. (1973). Psicología del niño. Morata.

Pottier, B. (1993). Semántica General.Gredos.

Prado Aragonés, J. (2004). El ejemplo lexicográfico como referente cultural en la enseñanza del español como lengua extrajera. En Prado Aragonés y Galloso Camacho: Diccionario léxico y cultura. Universidad de Huelva, (pp. 157-171).

Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.6 en línea]. <https://dle.rae.es> [Fecha de la consulta: 15 de febrero de 2023].

Schnitzler Sommerfeld, N. (2015). Comprensión de metáforas en niños con trastorno específico del lenguaje (TEL). URL: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/137887

Skinner, B. F. (1981). Conducta verbal. Trillas.

Ullmann, S. (1978). Semántica. Introducción a la ciencia del significado. Aguilar.

Vygotsky, L. S. (1962). Pensamiento y Lenguaje. La Pleyade.

Winner, E., Rosenstiel, A. N. y Gardner, H. (1976). The development of metaphoric understanding. Developmental Psychology, 12(4), 289-297. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.12.4.289

Published

20-12-2023

How to Cite

Figuera Contreras, J. G., & Perales de Hernández, A. G. (2023). The Formation of Concepts Through Proverbs Used in the Spanish of Venezuela. Anales De Lingüística, (11), 15–48. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/analeslinguistica/article/view/6790

Issue

Section

Article