The Polarity of Evaluation in Scientific Discourse in English

Comparison of Uses between Expert and Novice Writers

Authors

Keywords:

authorial stance, scientific writing, writing expertise, experimental sciences, identity in scientific discourse

Abstract

In this work, we study Scientific Research Articles (SRA) in English on physics, chemistry, biochemistry, geology and mathematics considering the tenets of Systemic Functional Linguistics (Halliday and Matthiessen, 2014), and within this framework, those of the System of Appraisal (Martin and White, 2005). Our objective is to compare the uses of positive and negative polarity that expert (EW) and novice (NW) writers make when evaluating entities such as the object of study, the methodology and the results in the SRA. For this purpose, a corpus of 30 SRA was built, divided into 15 texts written by EW and 15 by NW. The texts were analyzed qualitatively and manually, with the assistance of a tagging software. Instances of Attitude, their polarity and evaluated entities were identified. Both EW and NW use positive polarity in similar proportions to evaluate entities. However, we found differences between the groups for negative polarity. EW evaluate their results negatively more frequently than NW, while NW evaluate the object of study negatively more frequently than EW. These findings contribute to the description of the SRA as a genre and to the ways in which EW and NW construct their position and identity in scientific discourse.

Author Biography

Carolina Andrea Mirallas, Universidad Nacional de San Luis

Profesora de inglés y especialista en docencia universitaria por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo, magíster en inglés con orientación en lingüística aplicada por la Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba y doctoranda en lingüística por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Se desempeña como profesora responsable de las cátedras "Gramática y Discurso" y "Teorías del Lenguaje" del Profesorado Universitario en Letras de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de San Luis. Sus intereses de investigación se centran en los géneros discursivos de la academia y la ciencia, la lectura y la escritura académica en español, y la escritura científica en inglés. Su trabajo de tesis doctoral se relaciona con el estudio de los recursos interpersonales que usan los escritores de artículos de investigación para posicionarse autoralmente.

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Published

05-07-2024

How to Cite

Mirallas, C. A. (2024). The Polarity of Evaluation in Scientific Discourse in English: Comparison of Uses between Expert and Novice Writers. Anales De Lingüística, (12), 15–40. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/analeslinguistica/article/view/7224

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