The Double Nullification
Grammar Teaching at an Epistemic Crossroads
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.57.012Keywords:
grammar, language practices, curriculum, university, schoolAbstract
This paper identifies a problem associated with the teaching of grammar. As content included in the Buenos Aires middle school curricular designs for the subject Language Practices, as well as in those of the university degree of the Faculty of Humanities at the National University de Mar del Plata, it would be expected that both levels would show significant degrees of consistency in terms of the definitions, assumptions and orientations of the discipline that they include. The qualitative analysis (Denzin and Lincoln, 2011) of a series of relevant curricular documents to measure such degrees allows us to postulate the hypothesis that, far from the desirable horizon, each level nullifies (i.e., places in the null curriculum (Eisner 1978 [1994], Posner 1998) important portions of what the other demands. Thus, it is possible to identify two epistemically distinct conceptions of grammar, associated with two educational levels whose curricular designs seem to be locked in a truncated dialogue, a metaphor elaborated following the spirit of Camilloni's contribution (2014).Considered in its entirety, the paper exposes the extent of the problem in its first three sections, offers in the fourth section and in an appendix a concrete contribution, in terms of pedagogical intervention, to initiate discussions around possible solutions, and reserves the fifth section to present the conclusions.
References
Alliaud, A. (2017) Los artesanos de la enseñanza, Buenos Aires, Paidos.
Alonso, M. et al. (2016). Avanza. Lengua y Literatura 2. Prácticas del Lenguaje. Buenos Aires, Kapelusz
Álvarez, M. G. (2010). Diseñar el currículo universitario: un proceso de suma complejidad. Signo y Pensamiento. 29 (56), 69-85
Área de Autoevaluación Institucional. Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata. 2024. Informe de Autoevaluación Institucional. 2019-2023. Disponible en humanidades.mdp.edu.ar/wp-content/uploads/2024/06/Humanidades-Informe-de-Autoevaluacion-Institucional-2019-2023.pdf
Arrieta de Meza, B. y Meza Cepeda, D. (2001). El currículum nulo y sus diferentes modalidades. Revista Iberoamericana de Educación. 25 (1), 1-9
Austin, J. (1962) Cómo hacer cosas con palabras. Buenos Aires, Paidós, [1980].
Bajtin, M. (1979) Estética de la creación verbal. Buenos Aires, Siglo XXI. [2008]
Benveniste, E. (1966). Los niveles del análisis lingüístico. En Problemas de Lingüística General I. México, Siglo XXI, 118-132, [1985]
Bianchi, S. et al. (2014). Lengua y Literatura. Prácticas del lenguaje III. Buenos Aires, Santillana
Bosque, I. y Gallego, A. (2016) La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 54 (2), 63-83
Burbules, N. (1993) El diálogo en la enseñanza. Teoría y práctica, Buenos Aires, Amorrurtu editores.
Camilloni, A. (2001). Modalidades y proyectos de cambio curricular. Aportes para el Cambio Curricular en Argentina 2001. Universidad Nacional de Buenos Aires, Facultad de Medicina. OPS/OMS, Buenos Aires.
Camilloni, A. (2014). Las metáforas conceptuales en la construcción del discurso pedagógico. Revista de educación. 5 (7), 17-32
Chevallard, Y. (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires, Aique
Consejo Superior de la Universidad Nacional de Mar del Plata. (2014). Ordenanza del Consejo Superior 848/14. Disponible en https://humanidades.mdp.edu.ar/letras/profletras/
De Alba, A. (1998). Currículum: Crisis, Mito y Perspectivas. Miño y Dávila
Di Tullio, Ángela. (2010). Manual de gramática del español. Buenos Aires, Waldhuter Editores
Dirección General de Cultura y Educación. (2006). Diseño curricular para la Educación Secundaria 1º año (7º ESB). La Plata, Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires
Dirección General de Cultura y Educación. (2007). Diseño curricular para la Educación Secundaria 2º (SB). La Plata, Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires
Echeverry, G. y López, B. (2018). El currículo universitario, una propuesta compleja. Colciencias.
Eisner, E. W. (1978). The educational imagination. On the Design and Evaluation of School Programs. Third Edition. New York, Mac Millan [1994]
Funes, M. y Poggio, A. (2019). De la enseñanza de la lengua en los tiempos de la literatura. Una propuesta desde una gramática discursiva. Cátedra de Didáctica de la lengua y la literatura. Departamento de Letras. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. Disponible en http://www.eltoldodeastier.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero19/pdf/MFunes-Poggio.pdf
García Barrientos, J. (2000) Las figuras retóricas. El lenguaje literario 2. Madrid, Arco Libros.
Giammateo, M. y Albano, H. (2017). La ruta de la Gramática y el Léxico. En Martínez, A., Gonzalo, Y. y Busalino N. (coords.). Rutas de la lingüística en la Argentina II. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Disponible en http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.509/pm.509.pdf
Laporta, L. et. al. (2017). Prácticas del lenguaje 3. Boulogne, Estrada
Menegotto, A. (2023). Plan de trabajo docente. Gramática I / Gramática Castellana. Documento inédito
Pagani, G. y Cuñarro, M. (2019). Relaciones entre gramática y uso en manuales escolares argentinos. El tratamiento de la subordinación y coordinación. Lenguaje y Textos, 50, 51-65
Posner, G. (1998). Análisis de currículum. Bogotá, McGraw-Hill
Searle, J. (1969). Actos de habla. Ensayo de filosofía del lenguaje. Barcelona, México y Buenos Aires, Planeta-De Agostini
Sperber, D. y Wilson, D. (1986). La relevancia. Comunicación y procesos cognitivos. Madrid, Visor. [1994]
Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid, Morata
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan José Cegarra Bacigalupo
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 2.5 Argentina.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo bajo una licecncia Creative Commons Atribución 2.5 Argentina (CC BY 2.5 AR) . Por esto pueden compartir el trabajo con la referencia explícita de la publicación original en esta revista.
2. Anales de lingüística permite y anima a los autores a difundir la publicación realizada electrónicamente, a través de su enlace y/o de la versión postprint del archivo descargado de forma independiente.
3. Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.