The Pandemic and narratives in secondary education for adults
Whispers that become stories
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.57.009Keywords:
language and literature, adult education, narrative, pandemic, ASPOAbstract
In times of Social, Preventive, and Mandatory Confinement (ASPO in Spanish, as used in Argentina) in the break of the pandemic caused by the virus SARS-CoV-2/Covid-19, the field of secondary education for adults, in its attempt to adapt to emergency remote teaching that demanded e-learning, and also fight against self and contextual limitations, has built spaces of institutional deconstruction as a set of practices that enable hospitality and encounter. Going back to that from the possibilities of narrative inquiry encourages us to rethink the crystalized and vertical ways we think of education. In addition, doing it about what has personally questioned ourselves in the daily path of our profession, invites us to (re) meet the multiple chances of rethinking our own ways of being as teachers. And, as a result of it, it allows the opportunity of setting what possible futures are still to come as a welcoming invitation to build kinder and, in turn, fuller spaces.
References
Ábalos, J.W. (1984). Shunko. Losada.
Auster, P. (2012). La invención de la soledad. Seix Barral.
Bergonzi Martínez, J. (2024). El Aula de Lengua y Literatura en Centros de Educación de Nivel Secundario para Adultos de la ciudad de Mar del Plata. Un estudio interpretativo de las narrativas biográfico-reflexivas del ejercicio docente durante la pandemia por Covid-19 [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad Nacional de Rosario.
Borges, J.L. (1994). Son los ríos. En Los conjurados. Obras Completas III. Emecé.
Bruner, J. (2003). La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida. Fondo de cultura económica.
ID. (2015). La educación, puerta de la cultura. Antonio Machado Libros.
Da Rocha, A. A. (2019). Corpo-Território como argumento curricular de resistência. En Revista Teias (V. 20. N. 59).
De Laurentis, C. (2015). Identidad Docente: Herramientas para una aproximación narrativa. En Revista Entramados. Educación y Sociedad (A. 2. N. 2. Septiembre 2015. P. 67-74).
Delory-Momberger, C. (2012). Experiencia y profesionalización en los campos de formación, de la educación al trabajo. En CIREL. Lille (26 al 28 de setiembre de 2012. Trad. Alba Fede).
ID. (2015). El relato de sí como hecho antropológico. En Narrativas de experiencia en educación y pedagogía de la memoria (P. 57-68). CLACSO.
Dewey, J. (2008). El acto de expresión. En El arte como experiencia. Paidós Estética.
Freire, P. (2005). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI Editores.
Foucault, M. (1970). La arqueología del saber. Siglo XXI.
ID. (1996). ¿Qué es la Ilustración? Ediciones La Piqueta.
Gerbaudo, A. (2013). Algunas categorías y preguntas para el aula de literatura. En Revista Álabe 7.
Goñi, G. & Bergonzi Martínez, J. (2022). Virtualidad y Pedagogía del desaprender: Un camino entre narrativas. En Revista Argentina de Investigación Narrativa (V.2 N°4. P. 85-94). UNMDP.
Han, B-C. ID. (2015). La salvación de lo bello. Herder.
ID. (2017). La sociedad del cansancio. Herder.
ID. (2020). La emergencia viral y el mundo del mañana. En Pablo Amadeo (Ed). Sopa de Wuhan. Aspo.
Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Planeta - De Agostini.
Muñoz, J. E. (2020). Utopía queer: El entonces y allí de la futuridad antinormativa. Caja Negra.
Murillo Arango, G. (2015). Cantos de experiencia: contar historias, formar maestros. En: Narrativas de experiencia en educación y pedagogía de la memoria. CLACSO. P. 173-204.
Ogeda Guedes, A. & Ribeiro, T. (2019). Revelar-se ou ocultar-se? Apontamentos para pensar uma pesquisa educativa. En Pesquisa, alteridade e experiencia. Metodologías Minúsculas. Rio de Janeiro, AYVU.
Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Literatura Random House.
Piglia, R. (2005). El arte de narrar. En: Revista Universum (2007) V.1 N. 22 P. 343-348.
Pineau, P. (2001). ¿Por qué triunfó la escuela? O la modernidad dijo: “Esto es educación”, y la escuela respondió: “yo me ocupo”. En Pineau, P.; Dussel, I. & Caruso, M. La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Paidos.
Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. Siglo XXI Editores.
ID. (2009). Tiempo y narración III. El tiempo narrado. Siglo XXI Editores.
Saccomanno, G. (2014). Un maestro. Una historia de lucha, una lección de vida. Planeta Booket.
Skliar, C. (2015). Alteridades. En: Desobedecer el lenguaje. (Alteridad, lectura y escritura). Miño y Dávila. P. 153-197.
Sontag, S. (2012). Sobre la fotografía. Debolsillo.
ID. (2018). Contra la interpretación y otros ensayos. Debolsillo.
Southwell, M. & Storino, S. (2007). Docentes: La tarea de cruzar fronteras y tender puentes. En Explora, las ciencias en el mundo contemporáneo. Pedagogía. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jonas Bergonzi Martinez
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 2.5 Argentina.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo bajo una licecncia Creative Commons Atribución 2.5 Argentina (CC BY 2.5 AR) . Por esto pueden compartir el trabajo con la referencia explícita de la publicación original en esta revista.
2. Anales de lingüística permite y anima a los autores a difundir la publicación realizada electrónicamente, a través de su enlace y/o de la versión postprint del archivo descargado de forma independiente.
3. Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.