A Neurocognitive Approach to Two Syntactic-Discursive Phenomena

Relational Network Theory in Dialogue with Cognitive Grammar

Authors

  • Gisela Elina Müller Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.57.022

Keywords:

sequence management, mutable lexeme, baseline and elaboration, parentheticals, ellipsis

Abstract

In the first chapter of Pathways of the Brain (1999), Sydney Lamb justifies his choice of the term “neurocognitive” to designate his theory (Neurocognitive Linguistics or Relational Network Theory), rather than simply “cognitive”, arguing that the latter has often been used in the analysis of phenomena that have little or nothing to do with the functional aspects of the human brain. Cognitive Grammar (CG), however, would be excluded from this observation. Indeed, Ronald Langacker himself, the founder of this theory, often reinterprets several of its findings and postulates in neural terms. The aim of this article is to bring both theories into dialogue with each other, based on the analysis of two syntactic-semantic phenomena. The first focuses on a set of cases of discursive parentheses in Spanish, and the second on a case of ellipsis analysed in Langacker (2016). A qualitative methodology is used to explore the constructive process of the selected linguistic structures. The results seem to confirm the neurocognitive reality of the analytical tools used by CG, while enhancing the explanatory potential of certain hypotheses proposed within the framework of Sydney Lamb's neurocognitive approach.

Author Biography

Gisela Elina Müller, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras

Doctora en Letras, Magíster en Ciencias del Lenguaje y Profesora y Licenciada en Letras por la Universidad Nacional de Cuyo. Ha realizado un Postdoctorado en la Universidad de Múnich y estancias de investigación en la Universidad de Kassel. Como profesora invitada, ha impartido seminarios en las Universidades de Múnich y Kassel. Es Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Profesora Titular de Lingüística Teórica de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo. Actualmente, coordina el Doctorado en Lingüística de esta misma universidad. Sus áreas principales de investigación son la gramática cognitiva, la comprensión textual, el discurso científico-académico y, más recientemente, las vinculaciones teóricas entre la gramática cognitiva y la teoría de redes relacionales del lenguaje. Ha dirigido varios proyectos de investigación y participado en numerosos procesos de evaluación de revistas y organismos científicos. Ha editado libros en colaboración y es autora de artículos científicos publicados en revistas especializadas y volúmenes colectivos de Argentina, Francia, Alemania y Estados Unidos.

References

Brucart, J. M. (1999). La elipsis. En: Bosque, I. y V. Demonte (Eds.). Gramática Descriptiva de la Lengua Española. T. 2. (pp. 2787-2863). Espasa.

Chafe, W. (1994). Discourse, Consciousness and Time. The University of Chicago Press.

CORPUS UNCuyo de Defensas de Tesis (2007–2012), CDA (Centro de Documentación Audiovisual de la Universidad Nacional de Cuyo), constituido y filmado bajo la coordinación de G. E. Müller. Transcripciones a cargo de integrantes de los Proyectos SeCTyP-UNCuyo 06/G497, 06/G576 y 06/G685.

Dehé, N. y Kavalova, Y. (2007). “Parentheticals: An Introduction”. En: Dehé, N. y Y. Kavalova (Eds.). Parentheticals (pp. 1-22). Benjamin.

Gil, J. M. (2011). Una interpretación neurocognitiva de las redes sistémicas. RASAL Lingüística, 1/2, 181-204.

Gil, J. M. (2013). A neurocognitive interpretation of systemic functional choice. En: Fontaine, L., T. Bartlett y G. O’Grady (Eds.). Systemic Functional Linguistics. Exploring Choice (pp. 179-204). The University of Chicago Press.

Gonzalo Cogno, S., Obenhaus H. A., Lautrup, A., Jacobsen, R. I., Clopath, C., Andersson, S. O., Donato, F., Moser, M-B. y Moser, E. I. (2024). Minute-scale oscillatory sequences in medial entorhinal cortex. Nature, 625), 340-386.

Halliday, M. A. K. (2013). Meaning as choice. En: Fontaine, L., T. Bartlett y G. O’Grady (Eds.). Systemic Functional Linguistics. Exploring Choice (pp. 15-37). The University of Chicago Press.

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2008). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

Lamb, S. M. (2005). Language and brain: when experiments are unfeasible, you have to think harder. Linguistics and the Human Sciences 1.2, 151-176.

Lamb, S. M. (2006). Being realistic, being scientific. LACUS Forum, 33, 201-209. Recuperado de: http://www.ruf.rice.edu/~lngbrain/real.pdf

Lamb, S. M. (2009). Pathways of the Brain. The Neurocognitive Basis of Language. John Benjamins.

Lamb, S. M. (2011). Senderos del cerebro. La base neurocognitiva del lenguaje. Trad. J. M. Gil y A. M. García. EUDEM (Editorial de la Universidad Nacional de Mar del Plata).

Lamb, S. M. (2013). Systemic networks, relational networks and choice. En: Fontaine, L., T. Bartlett y G. O’Grady (Eds.). Systemic Functional Linguistics. Exploring Choice (pp. 137-160). The University of Chicago Press.

Lamb, S. M. (2016). Linguistic structure: A plausible theory. Language Under Discussion, 4(1), June 2016, 1-37.

Langacker, R. W. (2000). Grammar and Conceptualization. Walter de Gruyter.

Langacker, R. W. (2014). Subordination in a dynamic account of grammar. En: Visapää, L., J. Kalliokoski y H. Sorva, H. (Eds.). Contexts of Subordination (pp. 17-72). John Benjamins.

Langacker, R. W. (2016). Baseline and Elaboration. Cognitive Linguistics, 27(3), 405-439.

Müller, G. E. (2020). La relación paradojal entre Macroestructura y Periferia: Paréntesis discursivos como estrategias macroestructurales en la configuración dinámica del argumento. En: Schrott, A. y B. Tesch (Eds.). Competencia textual y complejidad textual. Perspectivas transversales entre didáctica y lingüística (pp. 147-165). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b15925

Müller, G. E. (2023). Parentéticas: elaboración construccional y cuestiones limítrofes. Cuadernos de la ALFAL. N° 15 (2), noviembre 2023, 140-158. https://doi.org/10.5935/2218-0761.20230022.

Müller, G. E. (2024). Montaje estructural y manejo de secuencias. Aspectos de la visión dinámica de la Gramática Cognitiva de Ronald W. Langacker a la luz de la Teoría de Redes Relacionales de Sydney Lamb. Visitas al Patio 18(2), 152-165. https://doi.org/10.32997/RVP-vol.18- num.2-2024-4860.

Talmy, L. (2000). The Windowing of Attention in Language. En: Talmy, L. Toward a Cognitive Semantics. Volume I: Concept structuring systems (pp. 257-309). The MIT Press.

Published

12-12-2025

How to Cite

Müller, G. E. (2025). A Neurocognitive Approach to Two Syntactic-Discursive Phenomena: Relational Network Theory in Dialogue with Cognitive Grammar. nales e Lingüística, (15), 149–173. https://doi.org/10.48162/rev.57.022

Issue

Section

Dossier