«Two Eyes of a Dark Animal»: the Appropriation of Delmira Agustini’s Poetics and Figure in the Poetry of Amanda Berenguer
Keywords:
Delmira Agustini, Amanda Berenguer, visualityAbstract
The Uruguayan Generation of '45 carried out a fundamental rereading of the poetry of Delmira Agustini. Beyond the biographical myth that surrounds the life and the tragic death of the fin-de-siècle poetisa, the women poets of the second half of the twentieth century looked at themselves in her mirror to identify with her image or delineate their own work from a shared intensity. Specifically, in this article we propose to trace some indices of the presence of the figure and the poetics of Agustini in the poetry of Amanda Berenguer (Montevideo, 1921-2010). From the examination of texts belonging to different stages of this author’s aesthetic and vital trajectory, we will study the recurrence of the nocturnal and melancholic imaginary, the counterpoint achieved through rhythm and images in amorous discourse, and the importance of the visual in the configuration of the poetic text. To delve into this last question, we will offer a first reading of "Interviews to Delmira" (1990), a composition in verse -not collected in a book- in which Berenguer imagines a face-to-face dialogue with her admired antecessor on the day she would have been one hundred years old.
References
, Los cálices vacíos. Ed. crítica e introducción de Rosa García Gutiérrez. Granada: Point de Lunettes, 2013.
ALZATE, Carolina / DOLL, Darcie (comps.), Redes, alianzas y afinidades. Mujeres y escritura en América Latina. Homenaje a Montserrat Ordóñez. Bogotá: Universidad de los Andes y Universidad de Chile, 2014.
BALCELLS, José María, "Del término «poetisa»: aceptaciones y repulsas". En: Estudios humanísticos. Filología 30 (2008), 361-369.
BARTHES, Roland, Mitologías. México: Siglo Veintiuno, 1997.
BERENGUER, Amanda, El monstruo incesante (expedición de caza). Montevideo: Arca, 1990a.
, Constelación del Navío. Poesía 1950-2002. Montevideo: H Editores, 2002.
, "La paradoja de lo literario en Delmira Agustini". En: Maldoror 1 (1967), 25-28.
, "Entrevistas a Delmira". En: Revista Casa de las Américas 181 (1990b), 54-58.
BLIXEN, Carina, "Delmira: el «sensitivo espejo»". En: Revista de la Biblioteca Nacional, Época 3, Año 6, 9 (2014), 179-194.
BORGES, Jorge Luis, "Kafka y sus precursores". En: BORGES, Jorge Luis, Obras Completas, Tomo II, 1952-1972, Buenos Aires: Emecé, 1993, 88-90.
CAMBONI, Marina (ed.), Networking Women. Subject, Places, Links. Europe-America. Towards a Re-Writing of Cultural History, 1890-1939. Roma: Edizioni di Storia e Letteratura, 2004.
CASÁUS ARZÚ, Marta Elena / PÉREZ LEDESMA, Manuel (eds.), Redes intelectuales y formación de naciones en España y América Latina 1890-1940. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2005.
DOLL, Darcie, "Variaciones de la autoría en escritoras chilenas de finales del siglo XIX y comienzos del XX". En: ALZATE, Carolina / DOLL, Darcie (comps.), Redes, alianzas y afinidades. Mujeres y escritura en América Latina. Homenaje a Montserrat Ordóñez. Bogotá: Universidad de los Andes y Universidad de Chile, 2014, 71-84.
FERNÁNDEZ, Pura (ed.). No hay nación para este sexo. La Re(d)pública transatlántica de las Letras: escritoras españolas y latinoamericanas (1824-1936). Madrid: Iberoamericana, 2015.
FERNÁNDEZ BRAVO, Álvaro / MAÍZ, Claudio (eds.), Episodios en la formación de redes culturales en América Latina. Buenos Aires: Prometeo, 2009.
FERNÁNDEZ DOS SANTOS, Mirta, "Delmira, Alfonsina, Juana y Gabriela: intertextualidades". En: EPOS XXXII (2016), 71-84.
GARCÍA GUTIÉRREZ, Rosa, "Introducción". En: AGUSTINI, Delmira, Los cálices vacíos. Ed. crítica de Rosa García Gutiérrez. Granada: Point de Lunettes, 2013, 7-164.
GARCÍA PINTO, Magdalena, "El retrato de una artista joven: la musa de Delmira Agustini". En: Revista Iberoamericana LXIV, 184-185 (1998), 559-571.
GILBERT, Sandra M./ GUBAR, Susan, The Madwoman in the Attic. The Woman Writer and the Nineteenth Century Imagination. Yale: University Press, 2000.
LIPOVETSKY, Gilles / SERROY, Jean, La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama, 2009.
LÓPEZ JIMÉNEZ, Ivette, Julia de Burgos: la canción y el silencio. San Juan de Puerto Rico: Fundación Puertorriqueña de las Humanidades, 2002.
PUPPO, María Lucía, La música del agua: poesía y referencia en la obra de Dulce María Loynaz. Buenos Aires: Biblos, 2006.
, "Contra el fondo negro: autofiguración y poética en dos collages de Amanda Berenguer". En: Actas de las I Jornadas Interdisciplinarias sobre Estudios de Género y Estudios Visuales "La producción visual de la sexualidad". Facultad de Humanidades: Universidad Nacional de Mar del Plata, 2014, s/p.
ROMITI, Elena, Las poetas fundacionales del Cono Sur. Aportes teóricos a la literatura latinoamericana. Montevideo: Departamento de Investigaciones, Biblioteca Nacional del Uruguay, 2017.
, "Los manuscritos iniciales y la pintura de Delmira Agustini". En: Delmira Agustini en sus papeles. Separata de Lo que los archivos nos cuentan 3. Montevideo: Biblioteca Nacional, 2014, 61-106.
SAPORTA STERNBACH, Nancy, "La muerte de una mujer bella: Modernismo, la mujer escritora y la imaginación pornográfica". Traducción de Carolina Rolle. En: Badebec 5, 9 (2015), 356-384.
STORNI, Alfonsina, Poesías completas. Buenos Aires: Galerna, 1994.
VALLEJO, Catharina, The Women in the Men’s Club. Women Modernista Poets in Cuba (1880-1910). New Orleans: University Press of the South, 2012.
VELJACIC, Kildina. "Escenas de lectura: la circulación fantasmática en las redes de las poetisas Gabriela Mistral, Juana de Ibarbourou y Alfonsina Storni". En: [sic] IV, 9 (2014), 41-49.