The value of a "Cartonero" on the Cultural Market: Argentine Iconographies

Authors

  • Ksenija Bilbija Universityof Wisconsin-Madison

Keywords:

Eloísa Cartonera, Matthijs de Bruijne, Liliana Maresca, Washington Cucurto

Abstract

Through a number of cultural accounts that manage the experiences of cartoneros in the argentine postcrisis, more specifically, works by artists such as Matthijs de Bruijne, Liliana Maresca as well as thecollective Escombros, Eloisa Cartonera Publishing project and the writing of Washington Cucurto and Danilo Samoilovich, thisarticlesdiscussesthefollowingquestions: How does argentine culture construct, produce and account for this subaltern, societal residue emblematically called cartonero? What kind of voice and agency is given to economically deprived and politically neglected cartoneros through cultural practices? Do these practices allow them to gain visibility and become social and political agents or do they only serve to contribute to the sense of social fulfillment of the consumer? How is the cartonero experience packaged for global as well as local consumption? What kind of representational discourse has been adopted in accounting for the poor in post 2001 Argentina?

References

Battistozzi, Ana María. "Rercordando a Liliana Maresca", Ñ, Revista cultural, 12 de febrero de 2008. En línea: http://edant.revistaenie.clarin.com/notas/2008/02/12/01606024.html Consultado: 22/08/2013.

Bishop, Claire. "Antagonism and Relational Aesthetics", October, n. 110, fall 2004: 51-79.

Bourriaud, Nicolas. Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2006.

Bourriaud, Nicolas. Postproducción. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2009: 19.

Bourriaud, Nicolas.The Radicant. Trans. James Gussen and Lili Porten. New York: Sternberg Press, 2009.

Butler, Judith. "Universality in Culture". In: Martha C. Nussbaum with Respondents, edited by Joshua Cohen. For Love of Country: Debating the Limits of Patriotisms. Boston: Beacon Press, 50.

Camino, Armando. "Libros de amor y cartón", Periodismohumano. En línea: http://periodismohumano.com/economia/libros-de-amor-y-carton.html Consultado: 12/07/2013.

Gainza, María. "La alquimista", Página/12, Suplemento Radar, 17/09/2006. En línea: http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-3247-2006-09-17.html Consultado: 01/02/2013.

García, Fernando. "Cartoneros: del Tren Blanco a un moderno museo holandés", Clarín, 12 de febrero de 2004. En línea: http://edant.clarin.com/diario/2004/02/12/s-04001.htm Consultado: 13/04/2013.

Gordy, Eric. "The museum of external debt". En línea: http://eastethnia.blogspot.com.ar/2005/05/museum-of-external-debt.html Consultado: 03/06/2013.

"Grupo escombros". En línea: http://www.buenosaires.gob.ar/areas/cultura/arteargentino/04biografias/escombros.php Consultado: 12/04/2013.

Kidd, Natalia. "Debt Museum Opens In Buenos Aires", Latin American Herald Tribune, Caracas. En línea: http://www.laht.com/article.asp?CategoryId=12394&ArticleId=179227 Consultado: 23/02/2013.

Medina, Martin. The World's Scavengers: Salvaging for Sustainable Consumption and Production. Latham, New York: AltaMira Press, 2007.

Moret, Zulema. Artistas de lo que queda. Las escrituras de Escombros. Madrid: Trama editorial y Fundación de Arte y Derecho, 2006.

Pavón, Cecilia. "No contaban con mi astucia", Radar, Suplemento de Página/12 del 5 de Julio 2003. En línea: http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-822-2003-07-09.html Consultado: 15/08/2013.

Perelman, Mariano Daniel y Boy, Martín. "Cartoneros en Buenos Aires: nuevas modalidades de encuentro", Revista Mexicana de Sociología, v. 72, n. 3, julio-septiembre, 2010: 393-418.

Reitano, Emir. "Argentina entre el sueño del oro y la pesadilla de cartón. La deuda externa". En línea: http://www.paginadigital.com.ar/articulos/2003/2003sept/noticias22/12391-11.asp Consultado: 13/06/2013.

Sommer, Doris. Cultural Agency in the Americas. Durham: Duke University Press, 2006.

Viceconte, Araceli. "Una muestra toma a la Argentina como vanguardia de la miseria", Clarín, 9 de marzo de 2004. En línea: http://edant.clarin.com/diario/2004/03/09/s-03501.htm Consultado: 13/04/2013.

Published

01-12-2014

How to Cite

Bilbija, K. (2014). The value of a "Cartonero" on the Cultural Market: Argentine Iconographies. Cuadernos Del CILHA, 15(2), 137–155. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/1537