The magazine form in its digital version
Methodological proposal for the analysis of cultural and literary publications from the Argentine context
Keywords:
Digital magazines, Argentine intellectual field, Internal and external syntax media, Publishing formatsAbstract
This work is part of a research that aims to recognize and analyze the characteristics of digital culture and literature magazines in the Argentine intellectual field. This itinerary began with the study of Argentine writers’ blogs (personal spaces), and then extended – through the development of web formats and social platforms – to collective projects that offer production alternatives regarding online social platforms. As a new item in a series of articles based on the nature of digital-born magazines in Argentina, we offer a first methodological answer to the question that authors have raised for the study of paper publications: how to read a digital magazine.
The hypothesis that guides this methodological proposal is that digital magazines are offered as vehicles to understand the state of cultural, literary and intellectual production in Argentina, both in terms of aesthetic and themes, as well as in the discussion of ideas – in the middle of the influence that analog and digital formats has in the discussion agenda. Publications projects are addressed to analyse specific policies of publication, self-identification, positioning and different types of intervention in the intellectual and literary field.
References
Altamirano, C, Sarlo, B. (1983). Literatura/Sociedad. Edicial.
Artundo, P. (2010) "Reflexiones en torno a un nuevo objeto de estudio: las revistas". IX Congreso Argentino de Hispanistas. Recuperado el 16 de abril del 2019 de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1028/ev.1028.pdf
Badenes, D. (2016). Dimensiones y preguntas para el análisis de las revistas culturales. En V. Delgado y
G. Rogers (Eds.), Tiempos de papel. Publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX-XX) (págs. 344-349). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata.
Botto, M. (2002). La concentración y la polarización de la industria editorial. En J. L. De Diego (Ed.),
Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000 (209-249). Fondo de Cultura Económica.
Botto, M. (2012). Esos raros proyectos nuevos. Reflexiones para la conceptualización de las nuevas prácticas editoriales. En: VIII Congreso de Teoría y Crítica literaria Orbis Tertius, La Plata. 7-9 de mayo. 2012 (págs. 1-8). Recuperado el 13 de abril de 2020: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1584/ev.1584.pdf
Bourdieu, P. (2002). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.
Crespo, R (Coord.). (2010). Revistas en América Latina: proyectos literarios, políticos y culturales. Universidad Autónoma de México.
Delgado, V. (2014). Algunas cuestiones críticas y metodológicas en relación con el estudio de revistas. En V. Delgado, A. Mailhe y G. Rogers (Coords.), Tramas impresas. Publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX-XX) (págs. 11-25). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata.
Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Trotta.
Drucaroff, E. (2007). Mercado y literatura. Una relación que molesta. En XXI Jornadas de Investigación del Instituto de Literatura Hispanoamericana. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Echevarría, S. (2009). El futuro llegó, hace rato (Presentación). Revista No Retornable, 8. Recuperado el 13 de abril de 2019: http://www.no-retornable.com.ar/v4/dossier/introduccion.html.
Ehricher, H. (2014). El estudio de revistas culturales en la era de las humanidades digitales. Reflexiones metodológicas para un debate. En V. Delgado, A. Mailhe, G. Rogers (Coords.), Tramas impresas.
Publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX-XX) (págs. 26-46). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata.
García Canclini, N. (2009). Lectores, espectadores e internautas. Barcelona, España, Gedisa.
Hernaiz, S. (2012). Revistas literarias y lugar social de la literatura en los años noventa. En Sebastián Hernaiz, Rodolfo Walsh no escribió Operación masacre y otros ensayos (págs. 99-127) 17grises editora- colección Deslindes/Ensayos críticos.
Gilman, C. (1999). Las revistas y los límites de lo decible: cartografía de una época. En S. Sosnowski (Ed.), La cultura de un siglo: América Latina en sus revistas (págs. 461-469). Alianza Editorial.
Gramuglio, M. T. (1983). Sur: constitución del grupo y proyecto cultural. Punto de vista, VI, (17), 7- 9.
Jitrik, N, Rosa, N., Sarlo, B. (1993). "El rol de las revistas culturales. Espacios, 12, i-xv.
Mazzoni, A. y Celsi, D. (2006). Poesía actual y cualquierización. Revista El Interpretador, 26. Recuperado el 13 de abril de 2019: https://revistaelinterpretador.wordpress.com/2017/02/03/poesia-actual- cualquierizacion/
Montaldo, G. (2017). Ecología crítica contemporánea. Cuadernos de Literatura, 21 (41), 50-61.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl21-41.ecco
Moraña, M. (2003). Revistas culturales y mediación letrada en América Latina. Outra Travessia, 40, 67-
Recuperado el 13 de abril de 2019:
https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/13093/12172
Patiño, R. (1997). Intelectuales en Transición. Las revistas culturales argentinas (1981-1987). Cuadernos de Recienvenido, Posgraduación en Literatura Española e Hispano-América, n 4, 5-34. Recuperado el 13 de abril de 2019: http://dlm.fflch.usp.br/sites/dlm.fflch.usp.br/files/recienvenido04.pdf
Patiño, R. (2006). Revistas literarias y culturales argentinas de los 80. Ínsula: revistas de letras y ciencias humanas, 715-716, Recuperado el 13 de abril de 2019: https://www.insula.es/sites/default/files/articulos_muestra/INSULA%20715-716.htm
Patiño, R. (2008). Revistas literarias y culturales. En J. Amícola, J. y J. L. de Diego (Eds.), La teoría literaria hoy. Conceptos, enfoques, debates (págs. 154-170). Editorial Al Margen.
Pron, P. (2009). La reinvención de lo nuevo. La literatura argentina después de 2001. Revista Quimera, 304, 18-21.
Rivera, Jorge B. (1969). Las revistas literarias (sobre Las revistas literarias argentina de Lafleur, Provenzano y Alonso y Nosotros de Noemí Ulla. Los Libros, 3, 19. Recuperado el 13 de abril de 2019: https://www.ahira.com.ar/ejemplares/3-20/
Saítta, S. (2004). Modos de pensar lo social. Ensayo y sociedad en la Argentina (1930-1965). En F. Neiburg y M. Plotkin (Ed.), Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina (págs. 107-146). Paidós.
Sarlo, B. "La perspectiva americana en los primeros años de Sur". (abril-julio 1983). Punto de vista, a. VI, nº 17, 10-13.
Sarlo, B. (1992). Intelectuales y revistas: razones de una práctica. Cahiers du CRICCAL), 9-10, 9-16. Recuperado el 13 de abril de 2019: https://www.persee.fr/doc/ameri_0982-9237_1992_num_9_1_1047
Sarlo, B. (1994). ¿La voz universal toma partido? Crítica y autonomía. Punto de vista, XVII (50), 5-9. Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Deusto.
Sosnowski, S (Ed.). (1999). La cultura de un siglo. América Latina en sus revistas. Alianza editorial.
Stedile Luna, V. (2017). Las revistas y la comunidad: formas de la crítica para nombrar una época. En
D. Badenes (Comp.), Editar sin patrón. La experiencia política profesional de las revistas culturales independientes (págs. 257-289). Club Hem Editores.
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI. Warley, J. (1993) Revistas culturales de dos décadas. Cuadernos Hispanoamericanos, 517-519.
Recuperado el 13 de abril de 2019: http://www.ahira.com.ar/wp- content/uploads/2018/10/Warley-Cuadernos-hispanoamericanos-1970-1990.pdf
Weimberg, L. (2007). El ensayo latinoamericano entre la forma de la moral y la moral de la forma.
Cuadernos del CILHA, 8 (9), 110-130.
Weinberg, L. (2011). Presentación. Cuadernos Americanos, 137, Dossier Sobre Revistas en América Latina: proyectos literarios, políticos y culturales, 199-205.
Williams, R. (1981). Cultura. Sociología de la Comunicación y del Arte. Paidós.