Of women, zapatistas and chased.

The Cristero War in the work of Elena Garro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.047

Keywords:

Elena Garro, Cristero War, Novel of Mexican Revolution, National identity

Abstract

Los recuerdos del porvenir (1963), Elena Garro's first novel, recreates the passage of the Mexican Revolution and its consequences in the archetypal scene of a small imagined town in the province (Ixtepec), where the Revolution appears as an event more suffered or received than acted or starred. The last stage of Ixtepec's ruin during the Post-Revolution is represented by the Cristero War, which occupies the entire second part of the novel. This essay will aim to analyze the meanings of the recreation of this civil war resulting from the confrontation between the Church and the State in Elena Garro's narrative, in order to rethink the way in which her work re-elaborates the literary tradition defined by the Novel of the Mexican Revolution. We conceive the latter as a critical category and as a founding corpus of a national literary canon in Mexico. This specific angle of study allows us to clarify and broaden the understanding of key aspects through which the writing of this author criticizes, appropriates and reestablishes the literary and cultural forms of a triumphant Revolution that, in Mexico’s 20th century, works as the axis around which all the other senses are arranged and defined. We will consider the Cristero War in Garro's work under three perspectives: historical-political, gender and philosophical.

References

Agamben, G. (2011). ¿Qué es lo contemporáneo? En Desnudez (págs. 17-29). Adriana Hidalgo.

Alonso, C. (2006). La novela criollista. En E. Pupo Walker y R. González Echeverría (eds). Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo II: El siglo XX (págs. 214-230). Gredos.

Anderson, B. (2016). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. FCE.

Anderson, R. K. (2009). La cuentística mágica de Elena Garro. En García, M. L. (coord.), Elena Garro, un recuerdo sólido. Universidad Veracruzana-Brigham Young University.

Arias, A. (2002). Cruzados de novela: las novelas de la guerra cristera. Ediciones Universidad de Navarra.

Borges, J. L. (1974). Tema del traidor y del héroe. En Ficciones. En Obras completas. Emecé.

Carballo, E. (1968). Protagonistas de la literatura mexicana, Segunda Serie, 48. SEP.

Comisarenco Mirkin, D. (2018). La representación y la participación de las mujeres en El ataque a la maestra rural, de Aurora

Reyes, y en Frente a Frente. En Seydel, U. (ed.), La memoria cultural acerca de la Revolución mexicana, la Guerra cristera y el cardenismo. Aportes desde la cultura visual y las letras. Bonilla Artigas-UNAM, FfyL.

Dabove, J. P. (2007). Introduction. En Nightmares of the lettered city: Banditry and literature in Latin America, 1816-1929 (pp. 1-40). University of Pittsburgh.

Dessau, A. (1996). La novela de la revolución mexicana. FCE.

Didi-Huberman, G. (2018). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Adriana Hidalgo.

Domenella, A. R. y Gutiérrez de Velasco, L. (2009). Canon. En McKee Irwin, R. y Szurmuk, M. (coords.). Diccionario de estudios culturales latinoamericanos (págs. 50-55). Siglo XXI, Instituto Mora.

Earle, P. G. (2010). Octavio Paz y Elena Garro: una incompatibilidad creativa. Iberoamericana, LXXVI (232-233), 877-897. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2010.6758

Espejo, B. (2009). Elena Garro, una hechicera que transforma su vida en literatura. En García, M. L. (coord.), Elena Garro, un recuerdo sólido. Universidad Veracruzana-Brigham Young University.

Fornet, J. (1994). Reescrituras de la memoria. Novela femenina y revolución en México. Letras Cubanas.

Foucault, M. (1984). De los espacios otros (Conferencia dictada en el Cercle des études architecturals, 14 de marzo de 1967). https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=67995 Consultado el 09/04/2019 (Original publicado en Architecture, Mouvement, Continuité, 5, octubre de 1984. Traducción de Pablo Blitstein y Tadeo Lima).

Franco, J. (1994). Sobre la imposibilidad de Antígona y la inevitabilidad de la Malinche: la reescritura de la alegoría nacional. En Las conspiradoras. La representación de la mujer en México. FCE, COLMEX. (Original publicado en 1989).

Galli, C. (1990). Las formas de la violencia en Los recuerdos del porvenir. Iberoamericana, LVI (150), 213-224. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1990.4679

García, M. L. (2009). Prólogo. En García, M. L. (coord.), Elena Garro, un recuerdo sólido. Universidad Veracruzana-Brigham Young University.

Garro, E. (2009). Felipe Ángeles. En Obras reunidas II. Teatro (Introducción de Patricia Rosas Lopátegui) (págs. 77-143). FCE. (Original publicado en 1979).

Garro, E. (1993). Los recuerdos del porvenir. Joaquín Mortiz. (Original publicado en 1963).

Garro, E. (2013). Y Matarazo no llamó…. Mardulce. (Original publicado en 1989).

Garro, E. (2016). La semana de colores y Andamos huyendo Lola. En Cuentos completos. Alfaguara. (Edición digital).

Glantz, M. (1999). Los enigmas de Elena Garro. Anales de Literatura Hispanoamericana, I(28), 681-697.

Gómez Michel, G. (2018). Derrotas y traiciones o la visión histórica en Los Recuerdos del Porvenir de Elena Garro. Asian Journal of Latin American Studies, 31(1), 1-18. http://www.ajlas.org/v2006/paper/2018vol31no101.pdf

González y González, L. (1986). “La Revolución mexicana y los revolucionados”. Nexos. https://www.nexos.com.mx/?p=4652

Guevara, G. (2005). La Revolución Mexicana: el conflicto religioso, 1913-1938. M. Suárez.

Laclau, E. (2015). La razón populista. FCE.

Larson, C. (2009). El juego de la historia en Felipe Ángeles de Elena Garro. En García, M. L. (coord.), Elena Garro, un recuerdo sólido. Universidad Veracruzana-Brigham Young University.

Lemaitre, M. (1989). El deseo de la muerte y la muerte del deseo en Elena Garro. Hacia una definición de la escritura femenina en su obra. Iberoamericana, LV (148-149), 1005-1017. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1989.4643

León Vega, M. (2018). Las mujeres como agentes en dos novelas de tema cristero: Pensativa de Jesús Goytortúa Santos y Los recuerdos del porvenir de Elena Garro. En Seydel, U. (ed.), La memoria cultural acerca de la Revolución mexicana, la Guerra cristera y el cardenismo. Aportes desde la cultura visual y las letras (págs. 428-454). Bonilla Artigas-UNAM, FFyL.

Matute, A. (2013). La feria y Pueblo en Vilo. La experiencia pueblerina. Universidad de México, 111, 49-56.

Méndez Ródenas, A. (1985). Tiempo femenino, tiempo ficticio: Los recuerdos del porvenir de Elena Garro. Iberoamericana, LI (132-133), 843-851. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1985.4117

Messinger Cypess, S. (2009). La Malinche como subtexto en dos narraciones de Elena Garro. En García, M. L. (coord.), Elena Garro, un recuerdo sólido. Universidad Veracruzana-Brigham Young University.

Olea Franco, R. (2012). La Novela de la Revolución Mexicana: una propuesta de relectura. Nueva Revista de Filología Hispánica, 60(2), 479-514. https://doi.org/10.24201/nrfh.v60i2.1057

Paz, O. (1999). El laberinto de la soledad. Postdata. Vuelta a El laberinto de la soledad. FCE. (Original publicado en 1950).

Peralta, J. L. (2005-2006). La configuración del tiempo mítico en Los recuerdos del porvenir de Elena Garro. Cuadernos del CILHA, 7(7/8), 337-354. https://bdigital.uncu.edu.ar/app/navegador/?idobjeto=1114

Persino, M. S. (2000). Elena Garro: la mirada vigilante (Testimonios sobre Mariana, Reencuentro de personajes, Andamos huyendo Lola). En Hacia una poética de la mirada: Mario Vargas Llosa, Juan Marsé, Elena Garro, Juan Goytisolo. Corregidor.

Polit-Dueñas, G. (2008). Introducción y Lo privado, lo público y lo íntimo en el caudillo de Elena Garro. En Cosas de hombres. Escritores y caudillos en la literatura latinoamericana del siglo XX. Beatriz Viterbo.

Rojas-Trempe, L. (1989). Elena Garro dialoga sobre su teatro con Guillermo Schmidhuber. Iberoamericana, LV (148-149), 685-690. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1989.4620

Rosas Lopátegui, P. y Toruño, R. (2009). Entrevista. En García, M. L. (coord.), Elena Garro, un recuerdo sólido. Universidad Veracruzana-Brigham Young University. (Original publicado en 1991).

Rossi, M. J. (2020). Capítulo 2. Elena Garro. Testigos invisibles, agentes secretos. En Ficciones de emancipación. Los sirvientes literarios de Silvina Ocampo, Elena Garro y Clarice Lispector. Beatriz Viterbo.

Ruiz Abreu, A. (2003). Elena Garro, memoria, locura y poesía. En La cristera, una literatura negada. Universidad Autónoma Metropolitana (Unidad Xochimilco).

Schmidhuber de la Mora, G. (2014). Elena Garro y el teatro de realismo fantástico. En Dramaturgia mexicana: fundación y herencia. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcmw475

Seydel, U. (2002). Memoria, imaginación e historia en Los recuerdos del porvenir y Pedro Páramo. Revista Casa del tiempo, IV(42), 67-80. http://www.uam.mx/difusion/revista/julio2002/seydel.pdf

Seydel, U. (2007). Los recuerdos del porvenir, de Elena Garro: una novela de la microhistoria”. En Narrar historia(s). La ficcionalización de temas históricos por las escritoras mexicanas Elena Garro, Rosa Beltrán y Carmen Boullosa (un acercamiento transdisciplinario a la ficción histórica) (págs. 177-305). Iberoamericana.

Seydel, U. (2018). La constitución dinámica de la memoria cultural: la Revolución mexicana, la Guerra cristera y el cardenismo en las letras y la cultura visual. En Seydel, U. (ed.), La memoria cultural acerca de la Revolución mexicana, la Guerra cristera y el cardenismo. Aportes desde la cultura visual y las letras. Bonilla Artigas-UNAM, FfyL.

Spitta, S. (1996). La traición de la tradición. ¡Qué pinche ser malinche! Estudios: revista de investigaciones literarias, 8, 157-168.

Verwey, A. E. (1982). Mito y poética en Elena Garro. Universidad de Querétaro.

Villoro, J. (2019, 18 de junio). Teatro del tiempo: Elena Garro. Cuarteto Mexicano (Ciclo de Conferencias en El Colegio Nacional). [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=h9YZ3dq-uzQ

Published

04-04-2022

How to Cite

Victory, S. (2022). Of women, zapatistas and chased. : The Cristero War in the work of Elena Garro. Cuadernos Del CILHA, (36), 1–46. https://doi.org/10.48162/rev.34.047