Getting out of the "crisis" of meaning and being: contributions and limits of the performative turn for feminism in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.34.036Keywords:
Performance, Colombia, Drama pos-dramatic, Modernity, FeminismAbstract
This article is based on the observation of a historical mismatch between drama and feminism in Colombia, due to a problematic simultaneity that occurred in the 1990s in Colombia. It is the simultaneity between, on the one hand, the appearance of gender issues on the stage and, on the other hand, the critics' impression of a "crisis of meaning" - which we will question. In the face of this tendency of post-dramatic theatre, performative proposals constitute an alternative that re-politicises gender and decolonises theatre. The study of emblematic works (by Santiago García, Fabio Rubiano, Patricia Ariza), leads to the conclusion of a specific relevance of performance to gender issues. However, assigning feminism to a specific art form is unsatisfactory, hence the need to explore alternatives.
References
Alzate Cuervo, L. (2011). El teatro femenino: Una dramaturgia fronteriza. Universidad del Valle, Maestría en Literaturas Colombianas y Latinoamericanas, Facultad de Humanidades, Escuela de Estudios Literarios.
Ariza, P., Satizábal, C., y Álzate, L. (2015). Performances: Habitar la calle, habitar los cuerpos. Corporación colombiana de teatro.
Diamond, I., & Orenstein, G. F. (Éds.). (1990). Reweaving the world: The emergence of ecofeminism. Sierra Club Books.
Garavito, L. C. (1987). Guadalupe años sin cuenta: el lenguaje oral como instrumento de resistencia ideológica. Latin American Theatre Review, 20(2), 5-16.
Grupo arte y conocimiento y Vallejo de la Ossa, A. M. (2012). Becas de investigación teatral 2012. MinCultura.
Haraway, D. J. (2007). Savoirs situés: La question de la science dans le féminisme et le privilège de la perspective partielle. In L. Allard, D. Gardey & N. Magnan (Éds.), Manifeste cyborg et autres essais: Sciences, fictions, féminismes (pp. 107 142) Exils.
Jambrina, N. (2017). Politique du jeu: Les dispositifs ludiques dans la dramaturgie latino-américaine contemporaine (Fabio
Rubiano, Rafael Spregelburd et Gabriel Calderón). [tesis doctoral, Université Toulouse - Jean Jaurès] Repositorio institucional Université Toulouse - Jean Jaurès. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01885100
Le Dœuff, M. (1998). Le sexe du savoir. Flammarion.
Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Cuestiones y horizontes: De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Primera edición. CLACSO.
Restrepo, P. (1998). La Máscara, la Mariposa y la Metáfora, Creación Teatral de Mujeres. Teatro La Máscara.
Rozo Flórez, P. M. (2016). La tragedia y su distorsión en la dramaturgia de Fabio Rubiano. Pontifica universidad Javeriana, Facultad de ciencias sociales.
Rubiano Orjuela, F. (1993). Amores simultáneos [manuscrito no publicado].
Rubiano Orjuela, F. (1995). Amores simultáneos. Gestus, 6, 85 96.
Ryngaert, J.-P. & Sermon, J. (2006). Le personnage théâtral contemporain: Décomposition, recomposition. Éditions théâtrales.
Serban, G. (2021). S’affranchir de l’androcentrisme dans le théâtre colombien: De la « crise de la masculinité » aux masculinités critiques. Amerika, 21. https://doi.org/10.4000/amerika.12891
Teatro La Candelaria, Creación colectiva. (2016). Guadalupe años sin cuenta. Idartes.
Valencia, V. (2011). Alcaparras: Cuaderno de acotaciones de Estanislao en el estuario Primera edición. Sílaba.
Viviescas, V. (2003). Continuidad en la ruptura: Una pesquisa por la escritura postmoderna en el teatro colombiano. Pontifica universidad Javeriana, Facultad de Ciencias sociales.
Viviescas, V. (2006a). Représentation de l’individu dans le théâtre colombien moderne: 1950-2000. [tesis doctoral, Paris 3] Repositorio Institucional Paris 3, Études théâtrales. http://www.theses.fr/2005PA030009
Viviescas, V. (2006b). Dramaturgia colombiana: El hombre roto. Revista Conjunto, 141.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gabriella Serban
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.