Chaos, circus and war. Instruction manual for Ana María Shua’s game

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.044

Keywords:

Microfiction, Playful literature, Ana María Shua, Metafiction, Intertextuality

Abstract

Ana María Shua's microfictions are a recreational space in which the formal and thematic features of the micro-story are squeezed to the limit. Experimentation, play and humor, metafiction and intertextuality are the pieces of a literary board in which, from a playful conception of literature, the author proposes a universe in which nothing is what it seems, the rules exist to be broken them and the reading does not end at the final point. The reader, when facing the author's texts, accepts a series of codes that he must know how to interpret in order, if not to win the game, at least to enjoy all its possibilities.

References

Albaladejo Mayordomo, T. (2011). La ficción es la realidad. Metarrelato y metaficción en Llámame Brooklyn de Eduardo Lago. En A. Calvo Revilla, J. L. Hernández Mirón y M. C. Ruiz de la Cierva (Eds.), Estudios de narrativa contemporánea española. Homenaje a Gonzalo Hidalgo Bayal (págs. 23-30) CEU Ediciones.

Andres-Suárez, I. (2010). El microrrelato español. Una estética de la elipsis. Menoscuarto.

Eco, Umberto (1979). Lector in fabula. Lumen.

Eco, U. (1996). Seis paseos por los bosques narrativos. Lumen.

Eco, U. (2005). Sobre literatura. Debolsillo.

Epple, J. A. (2005). Microquijotes. Thule Ediciones.

Genette, G. (1989) Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.

Iser, W. (1978). The act of reading: a theory of aesthetic response. Johns Hopkins University Press.

Koch, D. (2000). Retorno al micro-relato: algunas consideraciones. El Cuento en Red, 1, 29-31. https://publicaciones.xoc.uam.mx/MuestraPDF.php

Lagmanovich, D. (2006). El microrrelato. Teoría e historia. Menoscuarto.

Lodge, D. (1998). El arte de la ficción. Península.

Navarro, R. M. (2013). El espectáculo invisible: las claves del microrrelato a través de los textos de Ana María Shua. Castilla.

Estudios de Literatura, 4, 249-269.

Navarro, R.M. (2017). Cuestiones de microbiología literaria. Microtextualidades. Revista Internacional de microrrelato y

minificción, 1, 13-25.

Piña, C. (1993). La narrativa argentina de los años setenta y ochenta. Cuadernos Hispanoamericanos, 517-519, 121-138.

Prince, G. (1973). Introduction à l´etude du narrataire. Poétique, 14, 178-96.

Rodríguez Pequeño, F. J. (2008). Géneros literarios y mundos posibles. Eneida.

Shua, A. M. (2007). Casa de geishas. Thule Ediciones.

Shua, A. M. (2008). Esas feroces criaturas. En I. Andres-Suárez y A. Rivas (Eds.), La era de la brevedad. El microrrelato hispánico

(págs. 581-586). Menoscuarto.

Shua, A. M. (2009). Cazadores de letras. Páginas de Espuma.

Shua, A. M. (2011). Fenómenos de circo. Páginas de Espuma.

Shua, A. M. (2019). La guerra. Páginas de Espuma.

Siles, G. (2007). El microrrelato hispanoamericano. La formación de un género en el siglo XX. Corregidor.

Uribe, A. (1985). Latino- América fantástica. Selección de Augusto Uribe. Ultramar.

Published

31-03-2022

How to Cite

Navarro, R. (2022). Chaos, circus and war. Instruction manual for Ana María Shua’s game. Cuadernos Del CILHA, (36), 1–21. https://doi.org/10.48162/rev.34.044