El palacio de la risa (1995): Constellated residues of nation and meanings from the individual body

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.057

Keywords:

Residue, Nation, Allegory, Ruin

Abstract

This article aims to argue how the narrative of El palacio de la risa (1995) projects allegorical residues provoked by devices of violence. These, in turn, are related to the individual and national history that envelops the narrator. Such a reading draws on the theories of violence by Byung-Chul Han (2016) and Wolfang Sofsky (2006), in addition to Walter Benjamin's allegorical view of history and contributions from scholars associated with Ruin Theory.

Author Biography

Valentina Albornoz Toloza, Universidad de Concepción

Valentina Albornoz Toloza es Profesora de Español y  Magister en Literaturas Hispánicas de la Universidad de Concepción. Actualmente, es estudiante del Doctorado en Literatura Latinoamericana de la misma casa de estudios y trabaja como docente de educación secundaria. Adicionalmente, se  ha desempeñado como evaluadora en "THEUTH. Revista de Humanidades" y ha participado como investigadora en  el proyecto "Pintura, écfrasis y ficción narrativa. Cinco novelas chilenas del siglo XX" . Sus investigaciones se han centrado en la construcción de imaginarios nacionales chilenos, las nociones de memoria y olvido, la poética de las ruinas y la enfermedad.

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Published

31-05-2023

How to Cite

Albornoz Toloza, V. (2023). El palacio de la risa (1995): Constellated residues of nation and meanings from the individual body. Cuadernos Del CILHA, (38), 1–22. https://doi.org/10.48162/rev.34.057