About the posthumous. The compilation of the work of Osvaldo Lamborghini

Authors

  • Rafael Arce Instituto de Estudios Críticos en Humanidades, Universidad Nacional de Rosario, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0003-3117-8816

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.053

Keywords:

Edition, Manuscripts, César Aira, Reading

Abstract

Most of the work of Osvaldo Lamborghini (Buenos Aires, 1940 – Barcelona, 1984) was published posthumously. César Aira, friend, executor, transcriber and compiler, did the work. In 2008, the biography of Lamborghini was published, a monumental work by Ricardo Strafacce.

This article analyzes the relationships between Aira’s reading of Lamborghini and the establishment of the final text. The hypothesis holds that the set of texts that Aira wrote about this work, two essays and six paratexts, operate as an implicit foundation for the decisions made as a transcriber and compiler. This hypothesis is also supported by Lamborghini’s biography, whose fixation of the writer’s life story works as a complement to the stabilization of the complete work.

References

Aira, C. (1988). Prólogo. En O. Lamborghini, Novelas y cuentos (págs. 7-16) Del Serbal.

Aira, C. (2000). La nueva escritura. Boletín del Centro de Teoría y Crítica Literaria, 8, 165-170. https://www.cetycli.org/publicaciones/boletines/43-boletin-8.html

Aira, C. (2008). Prologo. En O. Lamborghini, Teatro proletario de cámara (págs. 1-8) Compostela.

Aira, C. (2011). Nota del compilador. En O. Lamborghini, Novelas y cuentos II, (págs. 305-308) Random House Mondadori.

Aira, C. (2012a). Notas. En O. Lamborghini, Poemas 1969.1985, (págs. 541-451) Random House Mondadori.

Aira, C. (2012b). Nota del compilador. En O. Lamborghini, Tadeys, (págs. 7-11) Random House Mondadori.

Aira, C. (2013). Nota del compilador. En O. Lamborghini, Novelas y cuentos I, (págs. 303-311) Random House Mondadori.

Aira, C. (2015). Las dos fórmulas. En AA.VV., El sexo que habla: Osvaldo Lamborghini, (págs. 23-28) MACBA.

Aira, C. (2021a). De la violencia, la traducción y la inversión. En La ola que lee, (págs. 98-101) Random House Mondadori.

Aira, C. (2021b). Ars narrativa. En La ola que lee, (págs. pp. 176-182) Random House Mondadori.

Arce, R. (2020). Las hijas de Hegel. De la estatalidad fálica a la revolución de los géneros. Estudios de Teoría Literaria, 19(9), 141-154. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/3397

Arce, R. (2021). Primero morir, después publicar. Archivo, edición y canon en la obra de Osvaldo Lamborghini. Revista [sic], 29, 17-33. http://revistasic.uy/ojs/index.php/sic/article/view/6

Battistoni, Nieves (2022). Justicia biográfica: los ensayos de C. Aira sobre O. Lamborghini y A. Pizarnik [ponencia no publicada]. Jornadas de investigación “La escritura del ensayo y el ensayo de los escritores”, Instituto de Estudios Críticos en Humanidades, 28, 29 y 30 de abril.

Borges. J.L. (2007). De las alegorías a las novelas. En Otras inquisiciones, Obras Completas II, (págs. 147-150) Emecé.

Borges, J.L. (2008). Los traductores de Las mil y una noches”, en Historia de la eternidad, Obras Completas I, (págs. 473-494) Emecé.

Cristófalo, A. (2016). El teatro proletario de Osvaldo Lamborghini. En S. López (ed.), Libertella/Lamborghini, (págs. 97-104) Corregidor.

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Trotta.

Giorgi, G. (2004). Sueños de exterminio. Homosexualidad y representación en la literatura argentina contemporánea. Beatriz Viterbo.

Giorgi, G. (2015). El pueblo nunca dejará de ser animal: Osvaldo Lamborghini. En C. González (comp.), Peronismo y representación. Escritura, imágenes y políticas del pueblo (págs. 217-236) Final abierto.

Kraniauskas, J. (2000). Revolución-porno: El fiord y el Estado Eva-peronista. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, 8, 44-55. https://www.cetycli.org/publicaciones/boletines/43-boletin-8.html

Lamborghini, O. (2011). Novelas y cuentos II. Random House Mondadori.

Lamborghini, O. (2012). Poemas 1969-1985. Random House Mondadori.

Maristany, J. (2015). Terror textual y terror anal en Tadeys de Osvaldo Lamborghini. En J. Amícola (ed.), Una erótica sangrienta. Literatura y sadomasoquismo, (págs. 55-87) Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Pauls, A. (2013). El factor Borges. Anagrama.

Pérez, A. (2020). El art-chivo en el Teatro Proletario de Cámara y algunos cuadernos de Osvaldo Lamborghini. Everba, 18-24. https://biblio.unaj.edu.ar/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=3784

Pedrosa, C., Klinger, D., Wolff, J. y Cámara, M. (2021). Archivo. Indiccionario de lo contemporáneo. Prácticas estéticas latinoamericanas en tiempo presente (págs. 17-66) EME Editorial.

Robert, Marthe. (1973). Novelas de los orígenes y orígenes de la novela. Taurus.

Roma, V. (2015). “Siete imágenes para un collage de Lamborghini”. En AA.VV., El sexo que habla: Osvaldo Lamborghini (págs. 183-208) MACBA.

Strafacce, R. (2008). Osvaldo Lamborghini, una biografía. Mansalva.

Tello, A. M. (2018). Anarchivismo: Tecnologías políticas del archivo. La Cebra.

Published

08-12-2022

How to Cite

Arce, R. (2022). About the posthumous. The compilation of the work of Osvaldo Lamborghini. Cuadernos Del CILHA, (37), 1–26. https://doi.org/10.48162/rev.34.053