Positioning strategies of independent social sciences imprints. The case of Ediciones del Signo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.089

Keywords:

Independent Publishers, Editorial Field, Editorial Positioning Strategies

Abstract

This article addresses the positioning strategies of independent social science publishers within the Argentine publishing field, based on the study of Ediciones del Signo. For this we analyze a series of practices that allowed these publishers to obtain a certain degree of recognition that assured them certain symbolic gratifications, the access to intellectual positions and the possibility of intervening in the public scene.

References

Amadeo González, P. (2019). Relatos sobre trabajo en pequeñas editoriales. En D. Badenes y V. Stedile Luna (Comps.), Estado de Feria Permanente. La experiencia de las editoriales independientes argentinas 2001-2020 (pp. 63-84). Club Hem Editores.

Badenes, D. (2019). La edición imperfecta. En D. Badenes y V. Stedile Luna (Comps.), Estado de Feria Permanente. La experiencia de las editoriales independientes argentinas 2001-2020 (pp. 21-44). Club Hem Editores.

Bhaskar, M. (2014). La máquina de contenido. Hacia una teoría de la edición desde la imprenta hasta la red digital. Fondo de Cultura Económica.

Botto, M. (2014). Concentración, polarización y después. En J. L. De Diego (Dir.), Editores y políticas editoriales en Argentina 1880-2000 (pp. 219-269). Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.

Bourdieu, P. (2000). Una revolución conservadora en la edición. En Intelectuales, política y poder. Eudeba.

Bourdieu, P. (2013). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Siglo XXI Editores.

Burton, V. M. (2021). Néstor Kirchner: una mirada sobre la política exterior de su presidencia Integracionismo, internacionalismo y (re)construcción de un discurso hegemónico latinoamericanista. En R. Aronskind (Comp.), La integración regional en América Latina. Lecciones de una experiencia compleja (pp.93-115). Ediciones UNGS.

Calasso, R. (2014). La marca del editor. Anagrama.

Colleu, G. (2008). La edición independiente como herramienta protagónica de la bibliodiversidad. La marca Editora.

Danieli, A. (2006). Edición independiente: Estrategias para la diversidad. En C. Moneta (Comp.), El jardín de los senderos que se encuentran: Políticas públicas y diversidad cultural en el MERCOSUR (pp. 129-136). Unesco.

Dougherty, A. (2015). La Casa Patria Grande “Presidente Néstor Carlos Kirchner”: el sueño de la unidad latinoamericana. Independent Study Project (ISP) Collection. https://digitalcollections.sit.edu/isp_collection/2249

Dujovne, A. (7 de marzo de 2018). Alejandro Dujovne: “La pérdida de diversidad editorial o de bibliodiversidad conlleva, en definitiva, a un empobrecimiento de la vida cultural e intelectual de una sociedad”. Valor de cambio. https://valordecambio.com/alejandro-dujovne-la-perdida-de-diversidad-editorial-o-de-bibliodiversidad-conlleva-en-definitiva-a-un-empobrecimiento-de-la-vida-cultural-e-intelectual-de/

Dujovne, A. y Ostroviesky, H. (2016). Otro saldo ya pronto serás. Contradicciones y obstáculos en el campo editorial argentino. Sociales en debates, (10), 25-36.

Ediciones del Signo. (30 de junio de 2022). Catálogo. https://www.edicionesdelsigno.com.ar/

Gazzera, C. (2016). Editar: un oficio: Atajos/Rodeos/Modelos. Eduvim.

Gudynas, E. y Acosta, A. (2011). La renovación de la crítica al desarrollo y el buen vivir como alternativa. Utopía y praxis latinoamericana, 16(53), 71-83.

Hawthorne, S. (2018). Bibliodiversidad. Un manifiesto para la edición independiente. La marca Editora.

López Winne, H. y Malumián, V. (2016). Independientes, ¿de qué? Hablan los editores de América Latina. Fondo de Cultura Económica.

Maldonado-Torres, N. (2007). Walter Mignolo: una vida dedicada al proyecto decolonial. Nómadas, (26), 186-195.

Mignolo, W. (2003). The darker side of the Renaissance: Literacy, territoriality, and colonization. University of Michigan Press.

Muniz Júnior, J. de S. (2017). La polarización del espacio editorial y la bibliodiversidad. Cursos Virtuales Instituto de Desarrollo Económico y Social, Buenos Aires.

Noël, S. (2018). La edición independiente crítica: compromisos políticos e intelectuales. Eduvim.

Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú indígena, 13(29), 11-20.

Restrepo, E. y Rojas, A. (2010). Inflexión decolonial: fuentes, categorías y cuestionamientos. Editorial Universidad del Cauca.

Rivera Mir, S. (2021). Edición latinoamericana. CLASCO.

Saferstein, E. (2019). Las ferias de libros y sus públicos. En D. Badenes y V. Stedile Luna (Comps.). Estado de Feria Permanente. La experiencia de las editoriales independientes argentinas 2001-2020 (pp. 241-254). Club Hem.

Saferstein, E. y Szpilbarg, D. (2014). La industria editorial Argentina 1990-2010: entre la concentración económica y la bibliodiversidad. Alternativa, (3), 1-21.

Sapiro, G. (2016). La sociología de la literatura. Fondo de Cultura Económica.

Sapiro, G. (2018). Los intelectuales: profesionalización, politización, internacionalización. Eduvim.

Segato, R. (2015). La crítica a la colonialidad en ocho ensayos y una antropología por demanda. Prometeo.

Szpilbarg, D. (2019). Cartografía Argentina de la edición Mundializada. Modos de hacer y pensar el libro en el siglo XXI. Tren en Movimiento.

Thompson, J. B. (2005). Books in the digital age: The transformation of academic and higher education publishing in Britain and the United States. Polity.

Vanoli, H. (2009). Pequeñas editoriales y transformaciones en la cultura literaria Argentina. Apuntes de investigación del CECYP, (15), 161-185.

Published

28-05-2024

How to Cite

Velázquez, G. (2024). Positioning strategies of independent social sciences imprints. The case of Ediciones del Signo. Cuadernos Del CILHA, (40). https://doi.org/10.48162/rev.34.089