Fragment, Memory and Writing: Museo de la Bruma by Galo Ghiliotto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.079

Keywords:

Galo Ghiogliotto, fragment, collective memory, writing, archive

Abstract

This article analyzes the metaphorical configuration of fragmentation in the novel Museo de la Bruma (2019) by the Chilean writer Galo Ghigliotto from the intersection between literary practices and social discourses. The hypothesis maintains that the notion of fragment interweaves diverse temporalities and territorialities that allude to writing as a political device and to the construction of collective memories on which the idea of ​​nation is sustained. The analysis is presented in two large sections referring to the fragmentation of the story and the fragmentation of the narrative plot. Finally, a series of reflections are noted about the dialogue between memory, writing and poetic imagination.

Author Biography

Federico Cabrera, Universidad Nacional de San Juan/ CONICET

Profesor Adjunto de la Cátedra Literatura Hispaoamericana II en la Universidad Nacional de San Juan, Departamento de Letras. Becario Doctoral del CONICET.

References

Anderson, B. (2013). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica.

Bajour, C. (2017). La orfebrería del silencio. La construcción de lo no dicho en los libros-álbum. Comunicarte.

Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Taurus.

Bajtín, M. (1995). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Bhabha, H. (2010). Nación y narración. Entre la ilusión de una identidad y las diferencias culturales. Siglo XXI.

Bodoc, L. (2007). Los días del venado. Grupo Editorial Norma.

Borges, J. L. (2000). Ficciones. Alianza Editorial.

Bravo Bustos, E. (2020). El “entremedio” brumoso en el Museo de la niebla de Galo Ghigliotto: estrategias intermediales en la construcción de memorias complejas [Tesis de grado, Universidad de Chile]. Repositorio Académico de la Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/183820

Cabrera, F. (2022). La retórica de lo (de) colonial: Por la patria de Diamela Eltit. Chuy. Revista de estudios literarios latinoamericanos, (12), 27-45. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/chuy/article/view/1349

Casini, S. (2007). Ficciones de la Patagonia. La construcción del sur en la narrativa argentina y chilena. Secretaría de Cultura del Chubut.

Derrida, J. (1995). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Trotta.

Gabrieloni, A. L. (11-13 de marzo de 2020). Imprecisiones a través de la bruma de un museo austral o el sublima paisaje de la memoria [Ponencia]. I Jornadas Nacionales “Espacios, afectos y nuevas formas de lo cotidiano. Debates teóricos y representaciones literarias”, Universidad de Buenos Aires.

Ghigliotto, G. (2019). El museo de la bruma. Laurel.

Giorgi, G. (2022). Desorden del tiempo en el museo anticolonial. El matadero. Revista crítica de literatura argentina, (16), 27-38. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/matadero/article/view/13667

González Echevarría, R. (2011). Mito y archivo. Una teoría de la narrativa latinoamericana. Fondo de Cultura Económica.

Jelin, E. (2010). Los trabajos de la memoria. Fondo de Cultura Económic.

Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Siglo XXI.

Libro, M. F. y Sabo, M. J. (2021). Literaturas chilena, argentina y mapuche en zona de encuentro. Estrategias escriturales contra la violencia en la representación de la otredad indígena. Cuadernos LIRICO. Revista de la red interuniversitaria de estudios sobre las literaturas rioplatenses contemporáneas en Francia, (23), 1-21. https://journals.openedition.org/lirico/115799

Richard, N. (2017). Latencias y sobresaltos de la memoria inconclusa (Chile: 1990-2015). EDUVIM.

Said, E. (2008). Orientalismo. De bolsillo.

Said, E. (2018). Cultura e imperialismo. Debate.

Segato, R. (2013). Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Prometeo.

Urizar Olate, G. (2012). Estado y museos nacionales en Chile durante el siglo XIX. Representaciones de una nación en construcción. Boletín Americanista, (65), 211-229. https://revistes.ub.edu/index.php/BoletinAmericanista/article/view/13700

Williams, R. (2009). Marxismo y literatura. Las Cuarenta.

Published

04-03-2024

How to Cite

Cabrera, F. (2024). Fragment, Memory and Writing: Museo de la Bruma by Galo Ghiliotto. Cuadernos Del CILHA, (40), 1–13. https://doi.org/10.48162/rev.34.079