Journeys of Literary Writing Between Diary and Book: The Case of El puñal de Orión by Sergio Piñero Jr.

Authors

  • Claudia Roman Instituto de Historia Argentina y Americana "Dr. Emilio Ravignani" - CONICET / Universidad de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0002-1580-2028

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.077

Keywords:

argentine literature, press, out-of-the-book, avant-gardes, archive

Abstract

This article presents a case study constructed from archival research. It delves into the case through microtextual analysis, drawing on theoretical and methodological perspectives from the history of books, materiality, and textual elements. The aim is to gain a deeper understanding of the circulation of literary texts within a specific context. This approach integrates the book, its writing protocols, and the broader horizon of authorial projects and legitimations within the intricate and prolific realm of press publications. This investigation takes place during a period of significant transformation in the Argentine literary field, set against the backdrop of the early avant-garde movements.

To achieve this, we introduce two lesser-known texts by a Martinfierrista figure, Sergio Piñero (h.). The first comprises a series of chronicles on a journey to Orcadas del Sur Islands, anonymously published in the evening argentine newspaper La Razón between May and June 1924 and titled “Navegando en el Guardia Nacional (Diario de un tripulante)” (“Navigating on the Guardia Nacional (Journal of a Crew Member)”. The second is a book that explores the same subject, published by Editorial Proa at the end of 1925, titled El puñal de Orión. Apuntes de viaje (Orion Dagger. Travel Notes). Here, the author´s name becomes a definig element within an avant-garde literary project.

The comparative analysis of these two texts underscores the significance of considering the interplay between newspapers and books, as well as the relationships and exchanges between them. This approach helps us better understand the unique characteristics of the writing practices they represent, the cultural and intellectual networks they establish, and how they challenge and expand the concept of literature beyond a book-centric perspective.

 

References

Alfar (Montevideo, 1926). https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/handle/123456789/5562

Atenea (Concepción, 1926).

Barcia, P. L. (2013). La literatura antártica argentina. Academia Argentina de Letras, Colección Bolsillables.

Blasi, A. (1986). Güiraldes y Proa. Cuadernos Hispanoamericanos, 432, 29-38. https://www.cervantesvirtual.com/obra/ricardo-guiraldes-y-proa/

Bolter, J. D. y Grusin, R. A. (1996). Remediation. Configurations, 4(3), 311-358.

Borges, J. L. (1993). [1926]. El tamaño de mi esperanza, Carriego y el sentido del arrabal, La aventura y el orden, Las coplas acriolladas, Leopoldo Lugones, Romancero, Milton y la condenación de la rima, Profesión de fe literaria. En J. L. Borges, El tamaño de mi esperanza (pp. 11-14, pp. 27-32, pp. 69-72, pp. 73-80, pp. 95-98, pp. 105-110, pp. 127-133). Seix Barral.

Borsuk, A. (2018). The Book. MIT Press.

Carta de Evar Méndez a Ricardo Güiraldes, Museo Gauchesco Ricardo Güiraldes (San Antonio de Areco, Provincia de Buenos Aires) [Inédito].

Crítica. (Buenos Aires, 1924, 1926, 1928).

Cuarterolo, A. (2012). Entre la educación y el espectáculo. Viajes virtuales y discursos etno-geográficos en los primeros travelogues argentinos. Geograficidade, 2, 168-189. https://doi.org/10.22409/geograficidade2012.20.a12846

De Marco, M. (2006). Historia del periodismo argentino: desde los orígenes hasta el centenario de Mayo. Educa.

Fonds Valery Larbaud, Médiatheque Vichy. Vichy, Francia.

Fontana, P. y Levinson, A. (2022).Tras las huellas fílmicas de la Antártida: proyecto de rescate integral del cine antártico argentino. Asuntos Antárticos – Antartic Affairs, IX, 27-33. http://antarcticaffairs.org/wp-content/uploads/2023/10/2023-Journal-ESP.pdf#page=32

Fontana, P. y Roman, C. (2011). Libros en movimiento. Ediciones, traducciones y colecciones de viajeros a la Argentina. Orbis Tertius, 16(17), 27-56. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art-revistas/pr.4935/pr.4935.pdf

Gamarnik, C. (2018). La fotografía en la revista Caras y Caretas en Argentina (1898-1939): innovaciones técnicas, profesionalización e imágenes de actualidad. Estudios Ibero-Americanos, 44(1), 120-137. https://www.redalyc.org/journal/1346/134656475011/134656475011.pdf

García, C. (1999). Cartas de Adelina del Carril a Guillermo de Torre (1925-1926). Cuadernos Hispanoamericanos, 587, 69-98. https://www.cervantesvirtual.com/obra/cuadernos-hispanoamericanos--89/

Giordano, A. (2017). Notas sobre diarios de escritores. Alea: Estudios Neolatinos, 19(3), 703-713.

Greco, M. (2022). La poesía siempre es lo otro. La trayectoria intelectual de Oliverio Girondo [Tesis doctoral]. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Hubert, R. (2024). Primicias antárticas. El rescate de Shackleton en la prensa porteña. En M. Bergel y M. Albornoz, Momentos globales en la prensa porteña. Universidad Nacional de Quilmes [En prensa].

La Cruz del Sur (Montevideo, 1926). https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/handle/123456789/3531

La Gaceta Literaria, (Madrid, 1926-1927). https://www.bne.es/es

La Razón (Buenos Aires, 1924-1928).

La Razón. (29 de junio de 1928). Ha muerto en París el Doctor Sergio Piñero. La Razón, 5.

Le Mercure de France: Série Moderne (París, 1926). https://www.retronews.fr/journal/mercure-de-france/01-mai-1926/118/4093493/1

Lojo, M. R. (1995). Transfiguración poética del mar en pampa en El puñal de Orión de Sergio Piñeiro [sic]. Revista de Historia Bonaerense, II(8), 26-30.

Los Pensadores (Buenos Aires, 1925-1926). www.ahira.com.ar/revistas/los-pensadores-segunda-epoca

Martín Fierro (Buenos Aires, 1924-1927). www.ahira.com.ar/martin-fierro/

Martín Fierro. (1925). Demostración Borges-Piñero. Martín Fierro, (III)26, 7. http://ahira.com.ar/ejemplares/26/

Martín Fierro. (1926). Sergio Piñero y nuestras actividades. Martín Fierro, (II)27-28, 4. http://ahira.com.ar/ejemplares/27-28/

Martín Fierro. (1927). Cartas de amigos. Martín Fierro, (IV)39, 8. http://ahira.com.ar/ejemplares/39/

Méndez, E. (1945). La generación de Martín Fierro. Contrapunto, I(5), 8-9 y 11-14. https://ahira.com.ar/ejemplares/contrapunto-no-5/

Mendoza, J. J. (2019). Avatares de los textos en la época de la reproductibilidad digital (Ensayo para una historia de las textualidades). Bibliographica, II(1), 198-224. https://bibliographica.iib.unam.mx/index.php/RB/article/view/21

Montaldo, G. (2016). Museo del consumo. Archivos de la cultura de masas en Argentina. Fondo de Cultura Económica.

Museo Nacional de Bellas Artes. (2020). Norah Borges. Una mujer en la vanguardia. https://www.bellasartes.gob.ar/publicaciones/norah-borges/

Pauls, A. (1996). Prólogo. Cómo se escribe el diario íntimo. El Ateneo.

Peralta, D. A. J. (2016). La ciencia y “La Razón”. La divulgación e información sobre ciencia en un diario de circulación masiva en perspectiva histórica (1917-1930) [Tesis doctoral]. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Repositorio institucional Facultad de Filosofía y Letras, UBA. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/6105

Piñero (h.), S. (1926). El puñal de Orión. Apuntes de viaje. Editorial Proa.

Piñero (h.), S. (27 de mayo de 1927). Madrid. Los transeúntes literarios. Sergio Piñero (h.) / entrevistado por Guillermo de Torre. La Gaceta Literaria, 5.

Premat, J. (2016). Érase esta vez. Relatos de comienzo. Universidad Nacional de Tres de Febrero, EDUNTREF.

Prieto, A. (1996). Los viajeros ingleses y la emergencia de la literatura argentina. Sudamericana.

Proa (Buenos Aires, 1924-1927). www.ahira.com.ar/proa/

Ramos, J. (1989). Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX. Fondo de Cultura Económica.

Rojas Paz, P. (1926). El puñal de Orión, por Sergio Piñero (hijo). Martín Fierro, II(27-28), 4.

Saítta, S. (2013). [1998]. Regueros de tinta. El diario Crítica en la década de 1920. Siglo Veintiuno.

Saítta, S. (2019). El periódico Martín Fierro como campo gravitacional. Orbis Tertius, 24(30), e129. https://doi.org/10.24215/18517811e129

Sarlo, B. (1988). Una modernidad periférica. Buenos Aires 1920-1930. Siglo Veinte.

Sarlo, B. (1997). [1983]. Vanguardia y criollismo: la aventura de Martín Fierro. En C. Altamiranoy B. Sarlo, Ensayos argentinos. De Sarmiento a la vanguardia (pp. 211-260). Ariel.

Social (La Habana, 1926).

Szir, S. (2011). Reporte documental, régimen visual y fotoperiodismo. La ilustración de noticias en la prensa periódica de Buenos Aires (1850-1910). Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte, 3, s. p. https://caiana.caiana.com.ar/articulo/2013-2-03-d07/

Torné, E. (2001). La mirada del tipógrafo. El libro entendido como una máquina de lectura. Litterae. Cuadernos sobre Cultura Escrita, 1, 145-177.

Viñas, D. (2023). Literatura argentina y política. I De los jacobinos porteños a la bohemia anarquista. Edición crítico-genética al cuidado de Juan Pablo Canala. Eduvim.

Published

08-03-2024

How to Cite

Roman, C. (2024). Journeys of Literary Writing Between Diary and Book: The Case of El puñal de Orión by Sergio Piñero Jr. Cuadernos Del CILHA, (40), 1–29. https://doi.org/10.48162/rev.34.077