Educative research and pedagogy:

a political and epistemological challenge

Autores/as

  • Ana María Zoppi Universidad Nacional de Misiones

Palabras clave:

Pedagogía, Investigación Educativa, Nuevas Epistemologías, Escritura docente, Redes de educadores, Profesionalidad docente

Resumen

I will put forward some concerns and considerations about the relationship between Pedagogy and Educational Research from my point of view as a pedagogue.

The route I intend to follow will have as a kick-off my vision of what happened with Pedagogy in our history, to continue by focusing on what I consider our present political-epistemological challenge.

I will suggest some focal points for the reconstruction of Pedagogy as from Educational Research, centered in the appreciation of the necessary subjects of the action, the core of possible problematization in the field, the dynamics of the theory-empirics in this context and some theoretical anchor points that guide and underpin this view.

Then, I will describe, succinctly, some modalities of our praxis, as an empirical reference of what we promote.

Finally, I will proclaim the right to authorization, both techno-bureaucratic and academic, as a condition to make the liberty of thought possible, without which it will fall short of sense.

Citas

Carr, A. y Kemmis, S. (1988). Teoría Crítica de la Enseñanza. Editorial Martínez Roca.

Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Tierra Nueva.

Greco, M. (2013). Huellas de una Relación. La Autoridad de la Enseñanza y el Trabajo del Pensamiento. En C. Rattero (comp.). En La Escuela Inquieta. Editorial Noveduc.

Rockwell; E. (1983). La escuela: Un proceso de construcción teórica. Universidad Pedagógica Nacional.

Suárez, D. (2011). Presentación. Mesa redonda: “Lo pedagógico en las prácticas educativas”. En F. Hillert, M. J. Ameijeiras y N. Graziano (compl.)La mirada pedagógica para el siglo xxi: teorías, temas y prácticas en cuestión. Reflexiones de un encuentro. (pp. 107-112) Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.

Stenhouse, L. (1978). La Investigación como base de la enseñanza. Editorial Morata.

Publicado

06-12-2022