Death in the rhythm towards the incorruption of man, in Irenaeus of Lyons' doctrine

Authors

  • José Antonio Carrascosa Fuentes Universidad Católica de Cuyo

Keywords:

Pedagogical process, Perfectibility , Human development, Incorruption

Abstract

In the Irenaean doctrine, man is considered essentially fleshmade and shaped. This human reality, of being madeflesh, denotes the creature's ontological dependence with its creator, since it obtains existence from Him. From its origin, man can never renounce or escape his relation to God. By being a creature, man, belongs to the category of beings factus as opposed to being infectus which is God. The other term that defines the human condition is to be embodied. Man, and only him, was made factus through the plasis of God's hands. It was plasmatus. He earned the privileged honor of being shaped by God.  The idea of embodiment leads us directly to the human conditions of flexibility, malleability and capacity for transformation. Are not these essential conditions of every disciple in his pedagogical process? Thanks to these qualities, man is suitable for thedevelopment and growth that he will have to display along his existence.

Death, will it be an obstacle to this process? Man, created and destined for eternal life, by suffering death, is he left without the possibility of completing his divine configuration? Does death, and life after it, have some pedagogical purpose? We will answer these questions from the doctrine of the Bishop of Gaul.

Author Biography

José Antonio Carrascosa Fuentes, Universidad Católica de Cuyo

Doctor en Educación por la Universidad Católica de Cuyo. Profesor y Licenciado en Filosofía. Diplomado en Estudios Patrísticos y Docente e investigador de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Católica de Cuyo. Docente y Regente del Instituto Superior de Formación Docente Santa María de la Universidad Católica de Cuyo. Miembro de la Asociación Internacional de Estudios Patrísticos. Autor del libro “Proyecciones pedagógicas de la antropología de Ireneo de Lyon”. Ha publicado otros títulos como coautor y es autor de artículos sobre antropología filosófica, educación para el amor.

References

Alighieri, D (2015). Obras completas de Dante Allighieri. Madrid: B.A.C

Dufourcq, A. (1940). El cristianismo antiguo. Desde los orígenes hasta el feudalismo, Buenos Aires: Librería Hachette.

Eusebio de Cesarea. (1973). Historia Eclesiástica, Tomo I, Madrid: BAC.

Evieux, P. (1967). Théologie de l’accoutumence chez Saint Irénée, S/L, RSR.

Hernández de Lamas, G. B. (2016). La educación de la justicia: el contrapaso en la comedia dantesca [en

línea]. Prudentia Iuris, 82. Disponible en: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/educacion-justicia-contrapaso-comedia-dantesca.pdf

Morales, E. (2008). Introducción a la Patrología. Buenos Aires: San Benito.

Polanco Fermandois, R. (2000). El milenarismo de Ireneo o teología

antignóstica de la caro capax Dei, en: Teología y Vida, v.41 n° 1, (2000), Santiago disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext &pid=S0049-34492000000100003

Renan, E. (1946). Historia de los orígenes del cristianismo. Tomo II, Buenos Aires: Editorial Argonauta.

Rousseau, A. & Doutreleau, L. (1974). Irénée de Lyon. Contre les Hérésies. Libre III (SC 210-211), 2 vol., París: Les Éditions du Cerf.

Rousseau, A., Hemmerdinger, B., Doutreleau, L. & Mercier, C. (1965) Irénée de Lyon.

Rousseau, A., Doutreleau, L. & Mercier, C. (1969). Irénée de Lyon. Contre les Hérésies. Libre V (SC 152-153), 2 vol., París: Les Éditions du Cerf.

Vives, J. L. (1970). Los Padres de la Iglesia. Barcelona: Herder.

Published

24-02-2022

How to Cite

Carrascosa Fuentes, J. A. (2022). Death in the rhythm towards the incorruption of man, in Irenaeus of Lyons’ doctrine. Revista De Historia Universal, (24), 147–158. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/revhistuniv/article/view/5594

Issue

Section

Free Universal History Articles