Internship written records: management of material culture and knowledge in the classroom

Authors

  • Fernando Andino Universidad Nacional de La Plata
  • Rocío Sol Varela Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

records, literature, material culture, knowledge

Abstract

The present work focuses on the relevance of writing as a (genuine) device enabling a student teacher and her mentor to develop an epistemic look on her literature lessons in the context of the Chair of Didactics of Language and Literature II to obtain her Bachelor of Arts in Literature degree issued by the National University of La Plata.
Based upon an analysis of the records of her internship through ethnographic studies, we –in consultation with her mentor– will focus on building an epistemic look at her training by concentrating on the emerging dimensions to analyze from a class of sixth years of a secondary school of Los Hornos, city of La Plata. The discussion on the relationship between the students and the "material culture" (Hernando. A. 2012) allowed the intern to "make some space" (Meirieu. P. 2009) in the classroom while making a disruptive didactic intervention in the "stability" (Jackson, P. 1992) which could be observed there. This recreation of the physical and subjective spaces, resulting from the intentional rearrangement of the furniture and the act of inviting the students to "approach" one another, enabled another kind of affective nexus (Egan, K. 2007) among them, between the intern and them, and –simultaneously– between them and the knowledge (Charlot, B. 2008) which the intern intended to teach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Andino, Universidad Nacional de La Plata

Profesor en Letras graduado en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. Ayudante Diplomado Ordinario en la Cátedra Didáctica de la Lengua y la Literatura II de la Carrera del Profesorado en Letras de la UNLP. Doctorando en Letras con el Proyecto de Tesis "Prácticas de escritura en escuelas secundarias públicas en clases de Prácticas del Lenguaje y Literatura de la ciudad de Berisso", dirigido por la Dra. Valeria Sardi  y codirigido por la Dra. Mariana Nobile. Profesor de Prácticas del Lenguaje y Literatura en escuelas secundarias de Berisso, Provincia de Buenos Aires. Responsable de Contenidos del Módulo "Taller de escritura" perteneciente al  Postítulo Virtual Escritura y Literatura en la escuela secundaria del Programa Nacional de Formación Permanente "Nuestra Escuela" del Ministerio de Educación y Deportes de la Nación.

Rocío Sol Varela, Universidad Nacional de La Plata

Estudiante avanzada del Profesorado en Letras (UNLP). Se ha desempeñado como coordinadora de talleres literarios para personas con discapacidad en el marco de la Asociación Azul. Integra el grupo de Docentes de dicha asociación en el que ha participado como asistente de investigaciones sobre educación inclusiva.
Actualmente está adscripta a la cátedra Didáctica de la Lengua y la Literatura II de la carrera de Letras de la Universidad Nacional de La Plata, y se desempeña como docente en escuelas secundarias de la ciudad de La Plata.

References

Burbules, Nicholas. 1999. El diálogo en la enseñanza. Buenos Aires. Amorrortu.

Charlot, Bernard. 2008. La relación con el saber. Elementos para una teoría. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

De Certeau, Michel. 2007. "Relatos de espacio". En La invención de lo cotidiano 1. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana, A.C.

Egan, Kieran. 2007. La imaginación den la enseñanza y el aprendizaje. Para los años intermedios de la escuela. Buenos Aires: Amorrortu.

Foucault, Michel. 1996. "Erudición y saberes sujetos". En Genealogía del racismo. Buenos Aires: Editorial Altamira.

Hernando, Almudena. 2012. La fantasía de la individualidad. Sobre la construcción sociohistórica del sujeto moderno. Buenos Aires. Katz Editores.

Jackson, Philip. 1992. La vida en las aulas. Madrid: Ediciones Morata.

Meiriéu, Philippe. 2008. Frankenstein educador. Buenos Aires: Laertes.

Sardi, Valeria. 2013a. "La escritura de las prácticas en la formación docente en Letras". En Relatos inesperados. La escritura de incidentes críticos en la formación docente en Letras. Compilado por Valeria Sardi. La Plata: Edulp.

Sardi, Valeria. 2013b. "Las huellas de la voz propia". En Sardi, Valeria y Bollini, Rosana. Cartografías de la palabra. Buenos Aires: La crujía.

Sardi, Valeria. 2017. Los límites de los cuerpos en el aula: una dialéctica entre la formación docente y la escuela secundaria. Ponencia presentada en el Standing Work Group Panel "Touching bodies in Educational Institution" en ISCHE 39 International Standing Conference of the History of Education and Emancipation, 18 al 21 de Julio, Buenos Aires, Argentina.

Published

10-12-2017

How to Cite

Andino, F., & Varela, R. S. (2017). Internship written records: management of material culture and knowledge in the classroom. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 2, 1–14. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/1004