Southern pedagogies. Some epistemological keys from the Latin American experience
Keywords:
Coloniality of power, Ecology of knowledge, Concurrent presence of different knowledge, Interculturality, Cultural translationAbstract
We reflect on Pedagogy as a disciplining practical knowledge arising from the European modernity by means of an exclusion operation that hinders the possibility to acknowledge the concurrent presence of other traditions of thought. With base on the elaborations of Latin American critical thinkers, we attempt to outline some epistemological keys to propose pedagogies of the South, checking our own tradition of educative thinking through José Martí, José Carlos Mariátegui, and Augusto Salazar Bondy.
Downloads
References
Arpini, Adriana María. 2016. Filosofía, crítica y compromiso en Augusto Salazar Bondy. Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú.
Fornet-Betancourt, Raúl. 2004. Crítica intercultural de la filosofía latinoamericana actual. Madrid: Trotta.
Mariátegui, José Carlos. 2007. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Prólogo de Aníbal Quijano. Notas, cronología y bibliografía de Elizabeth Garrels. Tercera edición con correcciones y adiciones de nuevos textos. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Martí, José. 1975. Obras Completas. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales. Vol. 8 Nuestra América; Vol. 18, Teatro/Novela/La Edad de Oro; Vol. 19, Viajes/Diarios/Crónicas/Juicios.
Nietzsche, Federico. 1999. Sobre la utilidad y el perjuicio de la historia para la vida (Segunda intempestiva). Edición, traducción y notas de Germán Cano. Madrid: Biblioteca Nueva.
Quijano, Aníbal. 2000. "Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina". En La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Compilado por Edgardo Lander. Buenos Aires: CLACSO. Disponible en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/lander/quijano.rtf
Salazar Bondy, Augusto. 1973. Filosofía de la dominación y filosofía de la liberación. Stromata, 29, (4). San Miguel, Universidad del Salvador.
Salazar Bondy, Augusto. 1974. Bartolomé o de la dominación Buenos Aires: Ciencia Nueva.
Salazar Bondy, Augusto 1976. La educación del hombre nuevo. La reforma educativa peruana. Buenos Aires: Paidós.
Santos, Boaventura de Sousa. 2009. "Más allá del pensamiento abismal: de las líneas globales a una ecología de saberes". En Pluralismo epistemológico. León Olivé y otros. La Paz: Muela del diablo / CLACSO, pp. 31-84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.