Tension in Educational Psychology. Learning in contextual perspectives and the debate about inclusion
Keywords:
Educational Psychology, learning, Contextual perspectives, Educational inclusionAbstract
The purpose of this paper is to reflect upon the existent tensions in Educational Psychology in relation to learning, school failure and educational inclusion. Drawing on some aspects of the sociocultural theory, this research is aimed at challenging the strong tradition that, in psychology, sustains that learning is an individual process in which the context is just an external variable that has an effect only from an exteriority. However, context is a variable which is inherent to the learning process and, therefore, the analysis of the context and its transformation are fundamental to foster teaching-learning processes and in so doing, to grant full inclusion.
Downloads
References
Aizencang, Noemí, y Betina Bendersky. 2013. Escuela y prácticas inclusivas. Intervenciones psicoeducativas que posibilitan. Buenos Aires: Editorial Manantial.
Baquero, Ricardo y Flavia Terigi. 1996. En búsqueda de una unidad de análisis del aprendizaje escolar. Apuntes pedagógicos 2.
Baquero, Ricardo. 2000. "Lo habitual del fracaso o el fracaso de lo habitual". En La escuela por dentro y el aprendizaje escolar. Compilado por Norberto Boggino y Fernando Avedaño. Rosario: Homo Sapiens.
Baquero, Ricardo. 2006. Sujetos y aprendizaje. Buenos Aires: Ministerio de Educación, ciencia y tecnología de la Nación.
De Luca, Romina. 2014. La destrucción de la educación. Infobae, 21 de abril, sección Opinión.
De Luca, Romina. 2016. Degradación, la segunda vuelta. Acerca de la prórroga del Plan Fines hasta 2019. Razón y Revolución.
Dussel, Inés. 2015. Igualdad y diferencia en el contexto educativo. Documento de la Diplomatura Pedagogía de las Diferencias de la FLACSO.
Elichiry, Nora Emilce. 2004. "Fracaso escolar: acerca de convertir problemas socioeducativos en psicopedagógicos". En Aprendizajes Escolares. Desarrollos en Psicología Educacional. Compiladora Nora Emilce Elichiry. Buenos Aires: Editorial Manantial
González Castañón, Diego. 2001. Déficit, diferencia y discapacidad. Revista Topia en la Clínica 5: 7- 8.
Nakache, Débora. 2004. "El aprendizaje en las perspectivas contextualistas". En Aprendizajes Escolares. Desarrollos en Psicología Educacional. Compiladora Nora Emilce Elichiry. Buenos Aires: Editorial Manantial
Romagnoli, M. Cristina y Tosoni, Magdalena. 2011. La desigualdad social y educativa argentina: su construcción conceptual desde 1980 a la fecha. Documento de Cátedra, Facultad de Educación, UNCuyo.
Skliar, Carlos. 2011. Lo dicho, lo escrito, lo ignorado. Ensayos mínimos entre educación, filosofía y literatura. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Terigi, Flavia. 2009. Las trayectorias escolares. Buenos Aires: Ministerio de Educación.
Valdez, Daniel. 2001. "El psicólogo educacional: estrategias de intervención en contextos escolares". En ¿Dónde y cómo se aprende? Compiladora Nora Emilce Elichiry. Buenos Aires: Eudeba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.