The Idea of Liberation by Paulo Freire

Authors

  • Inés Fernández Mouján Universidad Nacional de Río Negro

Keywords:

Humanization, Liberation, Descolonization, Paulo Freire

Abstract

Freire’s philosophy moves between personalism and Christian existentialism, to a proposition that dialogues with classical and critical Marxism. Hence, the idea of liberation in his writings derives from different moments of theoretical development. The question that guides and articulates this writing is the following one: which is the path that the notion of liberation follows in the intellectual production of Freire?

The purpose of this paper is to present Freire’s rhizomatic discourse, neither linear nor conservative, its interruptions and reformulations, and that connects one idea with another since it does not pretend unique truths, and its interruptions and reformulations. Also, it aims at establishing a permanent dialogue with the epochal debates of academies and popular movements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inés Fernández Mouján, Universidad Nacional de Río Negro

Dra en Ciencias de la Educación por la Universidad de Buenos Aires. Profesora Asociada. Categoría I de laUniversidad Nacional de Río Negro. Cátedra Abierta Paulo Freire, Universidad Nacional de Mar del Plata. Observatorio de Teorías de la Educación, Universidad Federal de Pernambuco, Brasil.

References

De Oto, Alejandro. 2010. "Huellas del sujeto: historia y liberación en Frantz Fanon". En Páginas de Filosofía, Universidad Nacional del Comahue, Vol. 11, No. 13. Disponible en: <http://bibliocentral.uncoma.edu.ar/revele/index.php/filosofia/article/viewArticle/227>.

Fanon, Frantz (1961) 1974. Los condenados de la Tierra. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Fernández Moujan, Inés. 2011. "Los trazos de la escritura de Paulo Freire"". Revista Tabula Rasa. Bogotá: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. Vol.14 nº. p. 11 - 28.

Fernández Moujan, Inés. 2014. "Miradas descoloniales en educación". En Revista Intersticios de la política y la cultura. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Vol.4 nº. p. 1 - 15.

Fernández Moujan, Inés. 2016. Elogio de Paulo Freire. Buenos Aires: Noveduc.

Freire, Paulo. (1967) 1973. La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freire, Paulo. 1967. Educação Como Prática da Liberdade. Río de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, Paulo. (1970) 2002. Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freire, Paulo. (1967) 2013. Pedagogia do Oprimido (o manuscrito). Sao Paulo: Instituto Paulo Freire e Universidade Nove de Julho.

Freire, Paulo. 1993. Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI.

Memmi, Albert. (1957) 1969. Retrato de un colonizado. Buenos Aires: Ediciones de la Flor

Published

08-12-2018

How to Cite

Fernández Mouján, I. (2018). The Idea of Liberation by Paulo Freire. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 3, 1–17. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/1116