Emberas: problem and possibility. An analysis of ingigenous teaching practices in the colombian intercultural context
Keywords:
Didactical practices, Own education, Teaching training, Language teachingAbstract
This article was born out of the research of The pedagogical practices of the indigenous teachers in the field of language related to the cultural and communal strengthening of the Embera Eyabida people in the Eastern Antioquia which pointed to the didactical practices given to the teaching of the cultural own and modern fundamentals of the Embera people, the use and teaching of the native tongue and the Spanish language and the methodologies implemented to achieve such education in educational institutions of indigenous context. The complexity and possibility of the didactical practice in this native context is to consolidate the Kapunia or western knowledge with the purposes of the "own education". And so we were interested in knowing the classrooms’ didactical practices tending to teach the native language and Spanish as well, and we found out endless limitings inherited from pedagogical approaches and didactical modes learnt both when the teachers of today were apprentices of the Spanish language in the traditional rural school and when they were in the learning stage as training teachers and graduates.
Downloads
References
Aguirre, Daniel, Rubén Gonzalez y Macario Panchí. 2013. Karta ẽbẽra bedea bɯ kawabiy ita – Manual de enseñanza y escritura ẽbẽra-chamí. Gerencia Indígena Gobernación de Antioquia Medellín: Imprenta Departamental de Antioquia.
Bodnar, Yolanda C. 2006. "Una mirada a la etnoeducación desde las prácticas pedagógicas culturales". En: Interacciones Multiculturales, Los Estudiantes Indígenas En La Universidad. Bogotá: Corporación para la Producción y Divulgación de la Ciencia y la Cultura – CORPODRIC.
Bodnar, Yolanda C. 1992. La Constitución y la etnoeducación: ¿una paradoja? Educación y Cultura 27: 20-23.
Calvo Población. Gaspar Félix y García Bravo, William. 2013. Revisión Crítica de la Etnoeducación en Colombia. Historia de la Educación, Vol. 32. Ediciones Universidad de Salamanca, pp.343-360. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/11296/11714
Carrioni, Gina D. 1992. Formación de indígenas en etnoeducación. Educación y Cultura 27: 24-27.
Castillo Guzmán, Elizabeth. 2008. Etnoeducación y políticas educativas en Colombia: la fragmentación de los derechos. Revista Educación y Pedagogía. Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación. Vol. XX, Nº 52. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/9879/9076
Enciso Patiño, Patricia. 2004. Estado del arte de la etnoeducación en Colombia con énfasis en política pública, Ministerio de Educación Nacional, Dirección de Poblaciones y Proyectos Intersectoriales Subdirección de Poblaciones.
García Rodríguez, María Luisa y García Díaz, Noemí. 2017. Cincuenta palabras generatrices para el aprendizaje del código escrito de la lengua española -Adaptación del método de Paulo Freire a la edad infantil. En Didáctica- Lengua y Literatura. Madrid, Nº 29: 81-102.
Ministerio de Educación Nacional. Decreto 804 de 1995.
Ministerio de Educación Nacional. Ley 115 de 1993.
Ministerio de Educación Nacional. Ley 1381 de 2010.
Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1953 del 07-10-2014 o SEIP (Sistema de Educación Indígena Propio).
Mendoza Castro, Clemente. 2001. Pedagogía indígena: una visión diferente de hacer educación en Colombia. Nodos y nudos: revista de la Red de Calificación de educadores. Vol. 2, Nº. 10. 42-50.
Plan De Salvaguarda Emberá. Capítulo Antioquia. 2011. Organización Indígena de Antioquia – Ministerio del Interior y de Gobierno.
Patino Londoño, Gustavo. 1996. Etnoeducación una alternativa cultural transformadora. Revista de Ciencias Humanas, 10: 75-82.
Trivino Garzón. Lilia. 2006. Logros y retos de la etnoeducación en Colombia, Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 7: 145-181.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.