Infant EducatInfant Educational archaeological method: "We do not know. We do not want to know"ional archaeological method: "We do not know. We do not want to know"

Authors

  • Laura SIlvia Helou Colegio Joan Miró, Funes. Santa Fe.
  • Romina Claudia Magallanes Colegio Joan Miró, Funes, Argentina. Unversidad Nacional de Rosario.
  • Carolina Elizabeth Monzón Colegio Joan Miró. Funes. Santa Fe.
  • Jorgelina Russo Colegio Joan Miró. Funes. Santa Fe.

Keywords:

Method, Archeology, Philosophical education, Citizenship, Childhood

Abstract

In the present work we will present a conceptual tour through the Infant Educational Archaeological Method, which we are composing in our School where we are teachers and managers and coordinators of the Children's Philosophy space, emphasizing the problems of philosophical education, citizenship and childhood.

For this, also, we will give an account of the concepts that sustain us in our work: the works of G. Agamben, G. Deleuze, W. Kohan, J. Larrosa, among others.

Our exhibition will be divided into three sections, the first "Infant Educational Archaeological method: philosophical education?"; the second, "Childhood: philosophical school?"; and the third and last "Citizenship for children? citizen infants?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Romina Claudia Magallanes, Colegio Joan Miró, Funes, Argentina. Unversidad Nacional de Rosario.

Romina Magallanes nació en Rosario, en 1973. Es Licenciada en Filosofía por la Universidad Nacional de Rosario (UNR) y Doctora en Humanidades y Artes, mención Literatura, también por la UNR. Ha realizado diversas publicaciones en revistas especializadas de Argentina, Uruguay, Brasil, Colombia, México, Madrid, Sevilla en artículos, ensayos, capítulos de libros, reseñas; y ha asistido a congresos como exponente en Argentina, Brasil, Colombia, México. Obtuvo la beca del Fondo Nacional de las Artes (2014) para realizar trabajos de investigación. Su antología de relatos Aire será próximamente publicada por Indómita Luz, y uno de sus ensayos formó parte de la segunda edición ampliada del libro Walsh, en presente, de la misma editorial.

References

Agamben, G. (2007). Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Adriana Hidalgo.

Agamben, G. (2008). La potencia del pensamiento. Adriana Hidalgo.

Agamben, G. (2005). Profanaciones. Adriana Hidalgo.

Benjamin, W. (1982). Infancia en Berlín hacia 1900. Alfaguara.

Foucault, M. (1996). "¿Qué es la Ilustración?". Alción.

Foucault, M. (2002)- La arqueología del saber. Siglo XXI.

Helou, L., Magallanes, R., Monzón, C. y Russo, J. (2019). Método Arqueológico Educativo. HASER. Revista Internacional de Filosofía Aplicada, 10, 37-64. http://doi.org/10.12795/HASER/2019.i10.02

Kohan, W. (2007). Infancia, política y pensamiento. Ensayos de filosofía y educación. Del estante editorial.

Kohan, W. (2009). Infancia y Filosofía. Progreso Editorial.

Kohan, W. (2006). A título de presentación. Sobre los riesgos y posibilidades de la filosofía con niñ@s. En W. Kohan, Teoría y práctica en filosofía con niños y jóvenes. Experimentar el pensar, pensar la experiencia. Novedades educativas.

Kohan, W. (2016). El maestro inventor. Simón Rodríguez. Ediciones del Solar.

Kohan, W. (2013). Un encuentro en la conversación. Una conversación en el encuentro. Diálogo entre Corina Salas y Walter Kohan. En W. Kohan y B.F. Olarieta, La escuela pública apuesta al pensamiento. Homo Sapiens.

Larrosa, J. (2018). Impedir que el mundo de deshaga. Con algunas escenas escolares y una conversación sobre la transmisión, la comunicación y la renovación del mundo. En A. de Carvalho Rodrigues, S. Berle y W. Kohan, Filosofia e Educação em errância : inventar escola, infância do pensar. NEFI.

Melville, H. (2009). Bartleby el escribiente. En G. Deleuze, G. Agamben y J. L. Parto, Preferiría no hacerlo. Bartleby el escribiente de Herman Melville seguido de tres ensayos sobre Bartleby. Pre-textos.

Santiago, G. (2006). Filosofía, niños, escuela. Trabajar por un encuentro posible. Paidos.

Tatián, D. (2008). Tentativas sobre Bartleby. En VV.AA, Bartleby, preferiría no. Lo biopolítico, lo post-humano. La Cebra.

Published

03-09-2020

How to Cite

Helou, L. S., Magallanes, R. C., Monzón, C. E., & Russo, J. (2020). Infant EducatInfant Educational archaeological method: "We do not know. We do not want to know"ional archaeological method: "We do not know. We do not want to know". Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(2), 1–14. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/1883