Building the masculinity of adolescent boys in high school.

Theoretical contributions, reflections, encounters and disagreements from a situated gender perspective

Authors

  • Daniela Rivarola Instituto de Formación Docente de Bariloche (IFDC), Argentina.

Keywords:

Masculinities, Sex-gender system, Patriarchal system, Gender identity, Adolescents

Abstract

This research takes part in the ongoing discussion on the construction of the masculinities of the teenage male in contemporary secondary schools in Argentina. This matter is linked to questions that arose during the Specialisation Seminar in Gender and Masculinity from FLACSO’s Regional Training Programme on Gender and Public Policy in 2017. The central issues were: What discourses, values, and imaginaries remain and emerge in the classrooms, corridors, restrooms of the educational institutions? In what ways do they influence the construction of teenaged males’ gender identity? What demands and interests does the male teenager express? Are they against the syllabus-enabled hegemonic discourse and practices of Argentine secondary schools or not?

The epistemological lenses from which the questions are tackled are that of critical pedagogy and gender perspective, which enable a coupling of nature and social development. It is a theoretical framework which questions the ways in which sexed subjectivities are constructed, which formal education fosters and justifies as a bio-psycho-social phenomenon, and, as such, historical. This work aims to deconstruct the processes that emphasise the so-called feminine and masculine traits from secondary schools in Argentina today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bach, Ana María, coordinadora. 2015. Para una didáctica con perspectiva de género. San Martín- Buenos Aires. UNSAM Edita de Universidad Nacional de San Martín.

Colectiva Feminista la Revuelta. 2016. "Espacios escolares y relaciones de género". En Feminismos populares. Pedagogías y políticas. Compilado por Claudia Korol. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial Chirimbote.

Connell W. Robert. 2003. "Adolescencia en la construcción de las masculinidades contemporáneas". En Varones adolescentes: género, identidades y sexualidades en América Latina. Chile: Editado por José Olavarría A Santiago de Chile. FLACSO- Sede Chile.

Connell, W. Robert. 2006. "Desarrollo, Globalización y Masculinidades". En Debates sobre masculinidades, poder, desarrollo, políticas públicas y ciudadanía. Gloria Coreaga & Salvador Cruz. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Diseño Curricular Nivel Secundario. 2016. Provincia de Santa Cruz. Consejo Provincial de Educación. Dirección Provincial de Educación Secundaria.

¿Dónde está mi ESI? Estudiantes de la Escuela Secundaria Nº 14 Cralos Vergara de La Plata. 2019. Comisión Provincial por la Memoria.

Diseño Curricular Escuela Secundario Río Negro- Régimen Académico. Res. Nº 945/17.

Faur, Eleonor. 2003. ¿Escrito en el cuerpo? Género y derechos humanos en la adolescencia. En Género, sexualidad y derechos reproductivos en la adolescencia., Compilado por Susana Checa. Buenos Aires: Paidós.

Ley 26.061 de Protección Integral de los Derechos de las Niñas, Niños y Adolescentes. Publicada en el Boletín Oficial el 26 de octubre de 2005.

Ley 26.150. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Publicada en el Boletín Oficial el 24 de octubre de 2006.

Ley 26.743. Identidad de Género. Derecho de las Personas. Publicada en el Boletín Oficial el 9 de mayo de 2012.

Morgade, Graciela. 2011. Toda educación es sexual. Hacia una educación sexuada justa. Coordinado por Graciela Morgade. Buenos Aires: Icrj docencia.

Obiols, Guillermo y Silvia. Di Segni Obiols. 2008. Adolescencia, posmodernidad y escuela: la crisis de la enseñanza media. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Olavarría A., José. 2013. "La crisis del contrato de género y las masculinidades". En Desigualdad en Chile: La continua relevancia del Género. Editado por Claudia Mora. Santiago de Chile. Universidad Alberto Hurtado Ediciones.

Olavarría A., José. 2017. Un orden de género que se desbordó a partir de los 70´. [Webconferencia] En Seminario PRIGEPP Masculinidades y Género. Recuperado del Programa Regional de Formación en Género y Políticas Públicas. (PRIGEPP). http://www.prigepp.org

Olavarría A., José. 200. Procesos y tensiones en la construcción de las identidades de los varones adolescentes ¿En qué están los varones adolescentes? Aproximación a los estudiantes de enseñanza media. En Varones adolescentes: género, identidades y sexualidades en América Latina. Editado por José Olavarría A. Santiago de Chile. FLACSO- Sede Chile.

Olavarría A., José. 2017. Masculinidades y Género. [Hipertexto]. Recuperado del Programa Regional de Formación en Género y Políticas Públicas. (PRIGEPP). http://www.prigepp.org

Rodríguez Gómez, M. Hilda. 2016. "La escuela es para estudiar, no para desfilar". En Género es más que una palabra. Educar sin etiquetas. Editado por Carina Kaplan. Miño Dávila Editores.

Vásquez, Eliana y Claudia Lajud. 2016. "Identidades y diversidades de género en la Escuela. Desafíos por la Igualdad". En Género es más que una palabra. Educar sin etiquetas. Editado por Carina Kaplan. Miño Dávila Editores.

Valnovich, Juan Carlos. 2017. "Viejas y nuevas masculinidades". En Mujeres y varones en la Argentina de hoy. Géneros en movimiento. Compilado por Eleonor Faur. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI Ediciones.

Published

30-12-2019

How to Cite

Rivarola, D. (2019). Building the masculinity of adolescent boys in high school. : Theoretical contributions, reflections, encounters and disagreements from a situated gender perspective. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 4, 1–11. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/2113