Visit the past to think about the present: the Peruvian Educational Reform through the pedagogical discourse of Augusto Salazar Bondy
Keywords:
Educational Reform, Educational Planning, Peru, Augusto Salazar BondyAbstract
The Peruvian Educational Reform that was projected during the government of the nationalist general Juan Velasco Alvarado (1968 to 1975) had in the Peruvian philosopher Augusto Salazar Bondy, his main promoter and spokesperson. In the article we intend, from a critical analysis, to outline the political and social context; deepen the main axes, objectives and goals and develop the structure of the reformist education system through the discourse of the philosopher. The scope of the Reformation, both in its foundations and in its formal aspects, makes it one of the most notable projected in Latin America during the twentieth century. For its part, Salazar leaves us as a legacy a theoretical-programmatic work that is a true and fundamental contribution in terms of Latin American pedagogical thinking. The purpose of putting these elements in dialogue configures the possibility of making critical readings of pedagogical experiences as sources for thinking about the present and projecting the future.
Downloads
References
Altamirano, A. (2020) Augusto Salazar Bondy. Una aproximación biográfica y contextual a su obra educativo-programática. Convergencias. Revista De educación, 3 (5), 67-83. Recuperado a partir de http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/convergencias/article/view/3201
Ander-Egg, E. (1989) La animación y los animadores. Madrid: Narcea.
Arpini, A. (2016) Filosofía, crítica y compromiso en Augusto Salazar Bondy. Lima. Fondo Editorial del Congreso del Perú.
Arpini, A, (2018) Pedagogías del Sur. Algunas claves epistemológicas desde la experiencia latinoamericana. Saberes y Prácticas. Revista de Filosofía y Educación. Vol. 3. http://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/1095/866
Ayuste, A. y Trilla Bernet, J. (2003) Pedagogías de la modernidad y discursos postmodernos sobre la educación. Revista de Educación, Nº 336. http://www.ince.mec.es/revistaeducacion/re336/re336_13.pdf
Bresser-Pereira, L. (2006) El nuevo desarrollismo y la ortodoxia convencional. Economía UNAM [online]. 2007, vol.4, n.10, pp.7-29. ISSN 1665-952X.
Ciriza, A. y Fernández, E. (1992) Aproximación al análisis del discurso. En: El discurso pedagógico. Publicación de RNTC en coedición con las universidades San Carlos de Guatemala y Rafael Landívar.
Colom Cañellas, A. (1997) Las teorías de la desescolarización. En: Teorías e instituciones contemporáneas de la educación. Barcelona. Ariel.
Comisión de Reforma de la Educación (1970) Reforma de la educación peruana. Informe general. Lima. Ministerio de Educación.
Decreto- Ley Nº 19.326. 1972. "Ley General de Educación". Disponible en https://peru.justia.com/federales/decretos-leyes/19326-mar-21-1972/gdoc/
Equipo de contenidos (2016) ¿Qué es la Minka? El concepto que revolucionó la construcción en Perú. Ministerio de Educación. Presidencia de la Nación Argentina. https://www.cultura.gob.ar/que-es-la-minka-un-concepto-andino-milenario_3223/
Franco, C. (1979) Perú: participación popular. Lima. Cedep.
Freire, P. y Salazar Bondy (1975) ¿Qué es la concientización y cómo funciona? Colección Reforma de la Educación. Lima. Causachun.
Freire, P. (1993) Pedagogía de la Esperanza. Un reencuentro con la Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires. Siglo XXI Editores.
Nercesian, I. (2017) La experiencia de Velasco Alvarado en Perú (1968-1975): intelectuales y política. Una aproximación. e-L@tina. Revista electrónica de estudios latinoamericanos 15. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/72990/CONICET_Digital_Nro.18a77f1b-4338-4041-9f5a-285dab5938e5_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Oliart, P. (2013) Educar en tiempos de cambio, 1968-1975. Series: Colección del Pensamiento Peruano. Lima. Derrama Magisterial.
Orvig, H. (10 de noviembre de 2016) Entrevista a la Sra. Helen Orvig. Aldo Altamirano, entrevistador.
Quijano, A. (2014) Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. CLACSO (Antologías).
Quiroz Ávila, R. (Ed.) (2014) Actas del congreso sobre Augusto Salazar Bondy. Perú. Instituto del Pensamiento Peruano y Latinoamericano.
Rivero, J. (2013) Inventarios educativos y prolegómenos de reforma, 1956-1968. Lima. Derrama Magisterial.
Roig, A. (1993) "¿Cómo leer un texto?" En: Historia de las ideas, teoría del discurso y pensamiento latinoamericano. Colombia. USTA.
Rojas Huaynates, J. (Ed.), Montoya Huamaní, S. y Martínez, O. (2015) Repensar a Augusto Salazar Bondy. Homenaje a 90 años de su nacimiento. Lima. UNMSM- Fondo Editorial
Rojas H. (23 de enero de 2018) Entrevista al Sr. Joel Rojas. Aldo Altamirano, entrevistador.
Salazar Bondy, A. (1965) En torno a la Educación. Ensayos y Discursos. Lima. UNMSM- Facultad de Educación.
Salazar Bondy, A. (1976) La educación del hombre nuevo: la reforma educativa peruana. Lima. Paidós.
Velasco Alvarado, J. (1973) La Revolución Peruana. Buenos Aires. Eudeba.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.