Pedagogize technology in times of social distance

Authors

  • Fernanda Ozollo Facultad de Educación, Universidad Nacional de Cuyo
  • Claudia Papparini Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo

Keywords:

Pandemic, Digital educational practices, Equality, Right to education

Abstract

Living among lights and shadows, we are going through this time of exception, taking the pandemic and its digital educational practices as an excuse to do pedagogy to try to problematize them. It is not a time for balance or projections, we are only trying to think about education in times of confinement together, though respecting the obligatory social distance. The article shows the impact of the preventive protection measures of the pandemic in the educational system and its practices. Confinement poses discontinuities and breakdowns in the educational task when moving to another time / school space, predominantly digital. This scenario touched the educational practices and daily life of the subjects involved in them. The shock generates agreements, disagreements and tensions. The tensions challenge us today under the same terms but with different meanings about the public, the common, the law, equality, the distribution of wealth and knowledge, cultural capital. Finally, equality and rights continue to echo like a dream that yearns to wake up.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brener, G. (18 de abril de 2020). Continuidad pedagógica o pedagogía de la continuidad. Diario digital La Capital.

https://www.lacapital.com.ar/educacion/continuidad-pedagogica-o-pedagogia-la-continuidad-n2578220.html

Bustamante Donas, J. (2007). Los nuevos derechos humanos: gobierno electrónico e informática comunitaria. Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, Volumen 4, (2), pp. 13-27. https://www.redalyc.org/pdf/823/82340202.pdf

Castañeda Quintero, L. J. y Adell, J. (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Editorial Marfil. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/17247

Dussel, E. (25 de abril de 2020). Dussel sobre la Pandemia global: "la humanidad cambia de objetivos o se hará el Harakiri" [Archivo de video], Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=6mZObvgGNiQ

Dussel, I. (22 de abril de 2020) "La clase en pantuflas". ISEP. [Archivo de video], Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=6xKvCtBC3Vs

Gros Salvat, B. (2015). La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes. Education in the knowledge society, Volumen 16 (1), pp. 58-68. https://www.redalyc.org/pdf/5355/535554757005.pdf

Islas Torres, C., & Carranza Alcántar, M. del R. (2017). Ecosistemas digitales y su manifestación en el aprendizaje: Análisis de la literatura. Revista De Educación a Distancia (RED), 17(55). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/3153

Jonassen, D. (1985). Interactive lesson designs: a taxonomy. New Jersey: Educational technology pub., Englewood Cliffs.

López López, P. y Samek, T. (2009). Inclusión digital: un nuevo derecho humano. Educación y biblioteca, (Nº 172), pp. 114-118. http://eprints.rclis.org/14127/1/INCLUSION_DIGITAL%2C_NUEVO_DERECHO_H.pdf

Meirieu, P. (2011). Carta a un joven profesor: por qué enseñar hoy (6ºreimpresión, Nº 9). Graó.

Meirieu, P. (2013). La opción de educar y la responsabilidad pedagógica. Ministerio de Educación. En: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005089.pdf

Meirieu, P. (2020). La escuela después"¦ ¿con la pedagogía de antes? Recuperado el 18 de abril de 2020 en

http://www.mcep.es/2020/04/18/la-escuela-despues-con-la-pedagogia-de-antes-philippe-meirieu/

Ozollo, M. y Pantoja Vallejo, A. (2011). Influencia de los entornos virtuales de aprendizaje en la construcción de conocimiento de los docentes universitarios del área de educación a distancia e innovación educativa de la Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza-Argentina). https://www.researchgate.net/publication/325012744_Influencia_de_los_entornos_virtuales_de_aprendizaje_en_la_construccion_de_conocimiento_de_los_docentes_universitarios_del_area_de_educacion_a_distancia_e_innovacion_educativa_de_la_Universidad_Naciona#fullTextFileContent

Pimienta, D. (2009). Digital divide, social divide, paradigmatic divide. International Journal of Information Communication Technologies and Human Development (IJICTHD), Volumen 1 (1), pp.33-48.

https://www.igi-global.com/article/digital-divide-social-divide-paradigmatic/3990

Puiggrós, A. (2020). Prólogo. En Sonia Alesso y otros. Legado de Paulo Freire en la educación pública y el trabajo docente. NOVEDUC.

Siemens, G. (2010). Conociendo el conocimiento. Editorial Grupo Nodos.

Silva Quirós, J. E. (2007). Las interacciones en un entorno virtual de aprendizaje para la formación continua de docentes de enseñanza básica. Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona, Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/2918#page=3

Skliar, C. y Magaldi Téllez. (2008) Conmover la educación. Ensayos para una educación de la diferencia. NOVEDUC

Suárez, C. (20 de diciembre 2012). De la escuela-lugar a la escuela-nodo. Blog sobre Educación y Virtualidad. Recuperado el 22 de abril de 2020 en http://educacion-virtualidad.blogspot.com.es/2012/03/de-la-escuela-lugar-la-escuela-nodo.html

Zukerfeld, M. y Califano, B. (2019). Discutiendo la neutralidad de la red: de los discursos dominantes a las prácticas en contextos periféricos. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, Volumen 8 (Nº1). pp.5-43.

https://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/5032

Published

18-08-2020

How to Cite

Ozollo, F., & Papparini, C. (2020). Pedagogize technology in times of social distance . Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(1), 1–15. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/3377