An Experience of Teaching Law From a Complex and Transdisciplinary Approach
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.046Keywords:
law teaching, critical approach, transdisciplinarity, docent’s practices, pandemicAbstract
The objective of this article is to comment on the practices carried out by the teaching team of the subject Epistemology and Research Methodology in Legal Sciences (FCEJS-UNSL) –whose activity began in 2012– regarding the teaching of law from a critical perspective. Conceiving the legal from that point of view implies considering the diversity of current realities. In addition, if it is assumed that the environments are multiple, heterogeneous, it is not possible to study them from a single field of knowledge.
Adopting such epistemological views requires a pedagogical attitude that adapts to change. Therefore, this text will show the ways in which a degree subject faces daily challenges to propose strategies that question the dominant legal sense and, from this, transcend positivism. On the other hand, all of humanity was surprised by the situation caused by the COVID-19 pandemic, which showed the importance of assuming dynamic didactics. For this reason, the adaptations made by the teaching team to attend to this new context will also be reported.
Downloads
References
Becher, Y. (2017). Hacia la construcción de un enfoque sociojurídico en el análisis de la producción cultural del género y las políticas sociales en la(s) juventud(es). Millcayac-Revista Digital de Ciencias Sociales, 4 (6), 125-146. Recuperado de: https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital/article/view/885
Cárcova, D. (2006). Acerca de las funciones del derecho. En E. Marí (Comp.), Materiales para una teoría crítica del derecho. Lexis Nexis-Abeledo Perrot.
Dussel I., Ferrante P. y Pulfer, D. (Comp.) (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE Editorial Universitaria.
Follari, R. (2016). Interdisciplina y estatuto científico de lo jurídico. En G. Lariguet (Comp.), Metodología de la investigación jurídica. Propuestas contemporáneas. Centro de Investigaciones Jurídicas y Sociales-Brujas, 189-196.
Giddens, A. (1994). Consecuencias de la modernidad. España: Alianza.
Juliá, M. S. (2016). Presentación institucional de proyectos de investigación. En P. Scarponetti (Coord.), Los procesos de elaboración y presentación de proyectos de investigación. Advocatus, 83-118.
Morales Luna, F. (2016). Métodos en la teoría del derecho. En G. Lariguet (Comp.), Metodología de la investigación jurídica. Propuestas contemporáneas. Centro de Investigaciones Jurídicas y Sociales-Brujas, 157-166.
Morin, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Preciado, P. B. (2020). Aprendiendo del virus. En Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias. ASPO, 163-185.
Sánchez Zorrilla, M. (2011). La metodología en la investigación jurídica: características peculiares y pautas generales para investigar en el derecho. Revista Telemática de Filosofía del Derecho, 14, 317-335.
Vega, J. (2009). Las calificaciones del saber jurídico y la pretensión de racionalidad del derecho. Doxa. Cuadernos de Filosofía del Derecho, 32, 375-414.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.