An Experience of Teaching Law From a Complex and Transdisciplinary Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.046

Keywords:

law teaching, critical approach, transdisciplinarity, docent’s practices, pandemic

Abstract

The objective of this article is to comment on the practices carried out by the teaching team of the subject Epistemology and Research Methodology in Legal Sciences (FCEJS-UNSL) –whose activity began in 2012– regarding the teaching of law from a critical perspective. Conceiving the legal from that point of view implies considering the diversity of current realities. In addition, if it is assumed that the environments are multiple, heterogeneous, it is not possible to study them from a single field of knowledge.
Adopting such epistemological views requires a pedagogical attitude that adapts to change. Therefore, this text will show the ways in which a degree subject faces daily challenges to propose strategies that question the dominant legal sense and, from this, transcend positivism. On the other hand, all of humanity was surprised by the situation caused by the COVID-19 pandemic, which showed the importance of assuming dynamic didactics. For this reason, the adaptations made by the teaching team to attend to this new context will also be reported.

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Author Biographies

Yussef Becher, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de San Luis

Abogado (UCCuyo). Diplomado en Métodos Cualitativos (CONICET-UNLP). Magister en Sociedad e Instituciones (UNSL). Doctorando en Ciencias Sociales (FLACSO Argentina). Becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Profesor adjunto e investigador de la Facultad de Ciencias Económicas, Jurídicas y Sociales (FCEJS) de la Universidad Nacional de San Luis (UNSL). Docente de posgrado. Coordinador académico de la Maestría en Sociedad e Instituciones y de la Especialización en Derechos Humanos y Acceso a la Justicia (FCEJS-UNSL). Director y codirector de pasantes, becarixs y tesistas de posgrado. Coordinador de edición de Kairós-Revista de Temas Sociales (FCEJS-UNSL). Autor de artículos publicados en revistas nacionales e internacionales y libros. Expositor en diversas actividades científicas.

Marta Juliá, Universidad Nacional de Córdoba, Universidad Nacional de San Luis

Abogada (UNC). Doctora en Derecho y Ciencias Sociales (UNC). Docente e investigadora del Centro de Investigación Jurídicas y Sociales (UNC-CONICET). Profesora titular efectiva por concurso de la Facultad de Ciencias Económicas, Jurídicas y Sociales (FCEJS) de la Universidad Nacional de San Luis (UNSL). Docente de posgrado en diversas maestrías y doctorados de distintas universidades del país. Directora de diferentes equipos de investigación en la Universidad Nacional y Católica de Córdoba (UCC) y la UNSL. Directora de becarixs, tesistas e investigadorxs. Directora del Instituto de Derecho Ambiental de la UCC. Autora de libros, artículos y otras publicaciones sobre la temática ambiental.

Ayelén Neme, Universidad Nacional de San Luis

Lic. en Comunicación Social (UNSL). Magister en Sociedad e Instituciones (UNSL). Doctoranda en Ciencias Sociales (UNRC). Investigadora y docente auxiliar en asignaturas referidas a metodología de la investigación (FCEJS-UNSL). Profesora ajunta en metodología de la investigación (UNVIME). Coordinadora del Programa de Fortalecimiento a las Prácticas de la Investigación (FCEJS-UNSL).

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Published

25-03-2022

How to Cite

Becher, Y., Juliá, M., & Neme, A. . (2022). An Experience of Teaching Law From a Complex and Transdisciplinary Approach . Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(1), 1–9. https://doi.org/10.48162/rev.36.046