Critical Extension

Epistemological Approaches to an Alternative University Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.049

Keywords:

Critical Extension, epistemology, knowledge, emancipation, validation

Abstract

The article proposes to characterize the Critical Extension, as an alternative emerging modality, from an epistemological perspective. It characterizes its own knowledge of it as guided by an emancipatory interest, which implies processes of self-reflection, awareness, ideological criticism and praxis. It is practical knowledge for action and that is built in and from action. Its mode of production proposes an epistemology that recognizes the other as a knowing subject and reflexively legitimizes their silenced knowledge, proposing to include the point of view of the excluded and, therefore, an extended epistemology that articulates experiential, propositional, representational and practical knowledge, as well as scientific, popular, every day and native. The complexity of the socio-political problems addressed from Critical Extension calls for interdisciplinary approaches and the formation of communities of practice. Finally, other validation criteria for this type of knowledge are proposed, different from those considered in the field of classical extension: communicative validity, pragmatic operability, empowerment, congruence between different types of knowledge, and credibility.

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Author Biography

Viviana Macchiarola, Universidad Nacional de Río Cuarto

Doctora en Educación, Especialista en Docencia Universitaria y Profesora en Ciencias de la Educación. Profesora titular en las asignaturas Planeamiento Institucional y Seminario de Investigación (Facultad Ciencias Humana-UNRC). Integra el equipo de coordinación del Proyecto de incorporación de prácticas socio-comunitarias al currículo en la UNRC desde el año 2009. Coordinadora de Planeamiento y Evaluación institucional de la UNRC. Ha dirigido y dirige proyectos de investigación y extensión en temas referidos a formación docente, innovación y cambio educativo y estudios evaluativos de políticas públicas, en especial, políticas de inclusión educativa. Acredita docencia de posgrado, capacitación de docentes de diferentes niveles del sistema educativo y la dirección de tesistas e investigadores de CONICET. Estas actividades han dado lugar a variadas publicaciones.

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Published

24-06-2022

How to Cite

Macchiarola, V. (2022). Critical Extension: Epistemological Approaches to an Alternative University Practice. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.48162/rev.36.049