Methodology for the analysis of the incorporation of an institutional gender policy in Mexican universities

Authors

  • Norma Fernanda Rivera Guerra Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Jesús Márquez Carrillo Benemérita Universidad Autónoma de Puebla https://orcid.org/0000-0003-1916-1528

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.083

Keywords:

Higher Education, Gender, Institutional Policy, Research Methodology

Abstract

The objective of this research is to propose an analysis instrument for public Higher Education institutions that are beginning the process of incorporating an institutional gender policy, considering the basic elements for its implementation. At first, the theme of the Institutional Gender Policy is contemplated and as theoretical support: public policies, gender theory, the gender perspective, the principles of equity and equality, and mainstreaming. With this support, a table of variables is created, divided into dimensions and questions for the analysis of the institutional context, the identification and assessment of institutional advances in the matter, as well as the perceptions of the actors involved in gender issues. It is important that Higher Education institutions work to incorporate strategies, programs and actions with a gender perspective to advance a more equal, fair and discrimination-free society, as well as gender-based violence.

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Author Biographies

Norma Fernanda Rivera Guerra, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Licenciada en Economía y Maestra en Educación Superior por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP). Ha colaborado en proyectos sobre las políticas de género en la Educación Superior y participado en diferentes conferencias, congresos y seminarios relacionados con los temas de género, migración y políticas públicas con enfoque interseccional. Actualmente se desempeña como Responsable del Área de Vinculación Regional en la Dirección Institucional de Igualdad de Género de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP).

Jesús Márquez Carrillo , Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Historiador y Doctor en Educación, es autor de doce libros y de numerosos artículos y capítulos de libro sobre distintos aspectos de la historia política, social y cultural de Puebla. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores y actualmente es Profesor investigador en la BUAP.

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Published

09-02-2023

How to Cite

Rivera Guerra, N. F., & Márquez Carrillo , J. . (2023). Methodology for the analysis of the incorporation of an institutional gender policy in Mexican universities. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 8(1), 1–17. https://doi.org/10.48162/rev.36.083