Academic Literacy and Philosophy
Reflections from the preparation of an activity plan
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.063Keywords:
academic literacy, understanding, production, academic texts, philosophy, UniversityAbstract
This text seeks to articulate a series of edges arising from a teaching practice around philosophical knowledge academically diagrammed. Specifically, it constitutes a reflection on academic literacy in Philosophy courses at the university level and, more specifically, in relation to a fundamental concern: how to teach to understand/produce an academic text in such an institutional framework? In order to determine some clues that help reflect on what opens such a question, this paper seeks to expose some aspects arising from my experience as a university teacher and address the understanding/production of academic texts from a philosophical perspective. Specifically, it is about a teaching exercise developed during the 2019-2021 period in the curricular space "Understanding and Production of Academic Texts", corresponding to the first year of the Degree in Philosophy and the University Professorship in Philosophy, both careers of the Universidad Nacional de Cuyo.
Downloads
References
Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.
Castelló, M. (2014). Los retos actuales de la alfabetización académica: estado de la cuestión y últimas investigaciones. Enunciación, 19 (2), 346-365. https://doi.org/10.14483/10.14483/udistrital.jour.enunc.2014.2.a13
Di Lorenzo, E., Puig, V. y Zani, A. (2015). Leer y escribir en la universidad. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.
Navarro, F. (2019). Aportes para una didáctica de la escritura académica basada en géneros discursivos. Delta 35 (2), 1-32. https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350201
Ord. 049-CD-2019. Plan de Estudio Licenciatura en Filosofía, 11 de octubre de 2019. https://ffyl.uncuyo.edu.ar/upload/ord-049cd2019-plan-de-estudio-licenciatura-en-filosofiacompressed.pdf
Ord. 050-19-CD. Plan de Estudio Profesorado Universitario en Filosofía, 11 de octubre de 2019. https://ffyl.uncuyo.edu.ar/upload/ord-050-19-cd-plan-de-estudio-profesorado-universitario-en-filosofiacompressed.pdf
Ord. 75/2012-CS. Plan Estratégico Universidad Nacional de Cuyo, 26 de diciembre de 2012. https://www.uncuyo.edu.ar/planificacion/upload/ordenanza-75-aprobacion-plan-estrategico1.pdf
Ord. N° 075/2016-CS. Enfoque Basado en Competencias de la universidad Nacional de Cuyo. 24 de octubre de 2016. https://www.uncuyo.edu.ar/articulacionsocial/upload/pse-ocs00752016.pdf
Programa de Comprensión y Producción de Textos Académicos. Ciclo lectivo 2021. https://drive.google.com/file/d/1k-jy9HAPmenMl5072Ar5NwcYVFsy2uXC/view
Van Dijk, T. (1992). La ciencia del texto. Un enfoque interdisciplinario. Paidós.
Vedda, M. (2016). Crisis del lenguaje y ocaso de la experiencia en Walter Benjamin y Siegfried Kracauer. Constelaciones. Revista De Teoría Crítica, 6(6), 308-321. http://constelaciones-rtc.net/article/view/871
Wells, G. (1990). Talk about text: Where Literacy is Learned and Taught. Curriculum Inquiry, 20 (4), 369-405. https://doi.org/10.1080/03626784.1990.11076083
Williams, R. (2013). Lectura y crítica. Godot.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María Rita Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.