Academic Literacy and Philosophy

Reflections from the preparation of an activity plan

Authors

  • María Rita Moreno Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Universidad Nacional de Cuyo https://orcid.org/0000-0002-0858-4077

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.063

Keywords:

academic literacy, understanding, production, academic texts, philosophy, University

Abstract

This text seeks to articulate a series of edges arising from a teaching practice around philosophical knowledge academically diagrammed. Specifically, it constitutes a reflection on academic literacy in Philosophy courses at the university level and, more specifically, in relation to a fundamental concern: how to teach to understand/produce an academic text in such an institutional framework? In order to determine some clues that help reflect on what opens such a question, this paper seeks to expose some aspects arising from my experience as a university teacher and address the understanding/production of academic texts from a philosophical perspective. Specifically, it is about a teaching exercise developed during the 2019-2021 period in the curricular space "Understanding and Production of Academic Texts", corresponding to the first year of the Degree in Philosophy and the University Professorship in Philosophy, both careers of the Universidad Nacional de Cuyo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Rita Moreno, Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Universidad Nacional de Cuyo

Profesora y Doctora en Filosofía por la Universidad Nacional de Cuyo. Su tesis doctoral se titula "Mirioramas de la modernidad. Walter Benjamin, Theodor Adorno y la construcción de una teoría crítica en torno al problema de la actualidad filosófica". Es becaria posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con lugar de trabajo en el Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA), bajo la dirección de Adriana Arpini. Es docente de la Facultad de Derecho y la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo, Argentina. Ha publicado artículos y capítulos de libro sobre temas de Teoría crítica. Participa en grupos de investigación vinculados a los estudios críticos de la modernidad.

References

Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.

Castelló, M. (2014). Los retos actuales de la alfabetización académica: estado de la cuestión y últimas investigaciones. Enunciación, 19 (2), 346-365. https://doi.org/10.14483/10.14483/udistrital.jour.enunc.2014.2.a13

Di Lorenzo, E., Puig, V. y Zani, A. (2015). Leer y escribir en la universidad. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.

Navarro, F. (2019). Aportes para una didáctica de la escritura académica basada en géneros discursivos. Delta 35 (2), 1-32. https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350201

Ord. 049-CD-2019. Plan de Estudio Licenciatura en Filosofía, 11 de octubre de 2019. https://ffyl.uncuyo.edu.ar/upload/ord-049cd2019-plan-de-estudio-licenciatura-en-filosofiacompressed.pdf

Ord. 050-19-CD. Plan de Estudio Profesorado Universitario en Filosofía, 11 de octubre de 2019. https://ffyl.uncuyo.edu.ar/upload/ord-050-19-cd-plan-de-estudio-profesorado-universitario-en-filosofiacompressed.pdf

Ord. 75/2012-CS. Plan Estratégico Universidad Nacional de Cuyo, 26 de diciembre de 2012. https://www.uncuyo.edu.ar/planificacion/upload/ordenanza-75-aprobacion-plan-estrategico1.pdf

Ord. N° 075/2016-CS. Enfoque Basado en Competencias de la universidad Nacional de Cuyo. 24 de octubre de 2016. https://www.uncuyo.edu.ar/articulacionsocial/upload/pse-ocs00752016.pdf

Programa de Comprensión y Producción de Textos Académicos. Ciclo lectivo 2021. https://drive.google.com/file/d/1k-jy9HAPmenMl5072Ar5NwcYVFsy2uXC/view

Van Dijk, T. (1992). La ciencia del texto. Un enfoque interdisciplinario. Paidós.

Vedda, M. (2016). Crisis del lenguaje y ocaso de la experiencia en Walter Benjamin y Siegfried Kracauer. Constelaciones. Revista De Teoría Crítica, 6(6), 308-321. http://constelaciones-rtc.net/article/view/871

Wells, G. (1990). Talk about text: Where Literacy is Learned and Taught. Curriculum Inquiry, 20 (4), 369-405. https://doi.org/10.1080/03626784.1990.11076083

Williams, R. (2013). Lectura y crítica. Godot.

Published

16-11-2022

How to Cite

Moreno, M. R. (2022). Academic Literacy and Philosophy: Reflections from the preparation of an activity plan. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–16. https://doi.org/10.48162/rev.36.063