Childhood memories

narratives of discipline in the elementary school

Authors

  • Julia Alcain Universidad Nacional de la Patagonia Austral

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.071

Keywords:

Experience, discipline, fear, respect, childhood

Abstract

What’s left of school? The elementary school experience leaves traces that are delayed and narrated later. These traces show what has affected and resulted significant in childhood time. Since narrative research and through open interviews we wanted to recover and analyse what adults remember from that time. We synthesize the results of the fieldwork that put discipline, fear and respect as the topics of greatest recurrence and intensity, as well as the meanings given to these memories. We finally rehearse what is forgotten or silenced. The reflection to which the article invites emphasizes the effects that the school and adults produce in an imperceptible or little noticeable way, in the lives of those who inhabit them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julia Alcain, Universidad Nacional de la Patagonia Austral

Docente investigadora. Magister en Metodología y Estrategias de Investigación Interdisciplinar en Ciencias Sociales. Universidad de la Patagonia Austral. Diploma Pedagogías de las Diferencias. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Diploma en Educación Crítica, Género y Nuevas Subjetividades". Facultad De Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de la Plata. Profesora de Filosofía. Facultad De Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional De La Plata.

References

Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde Editor.

Álvarez Bravo, P. (2017). La historia oral es un arte de la escucha. Entrevista a Alessandro Portelli, Kamchatka 9, 543-552. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6091761

Antelo, E. (2007). Alarma en las escuelas. Miedo, seguridad y pedagogía. Propuesta educativa, 27(14), 7-17. http://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/12/ dossier_Antelo_PE27.pdf

Antelo, E., Redondo, P. y Zanelli, M. (2012). Lo que queda de la infancia: recuerdos del Jardín. Homosapiens.

Arfuch, L. (2015). Espacio biográfico, memoria y narración. En Murillo Gabriel Arango (comp.) Narrativas de experiencia en educación y pedagogía de la memoria. Editorial de la FFyL UBA. pp. 297-309. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20160824025815/Narrativas-de-experiencias-de-educacion-y-pedagogia.pdf

Connelly, F. y Clandinin, D. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. Larrosa, et. al. (Ed.) Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Laertes. pp.11-59

Contreras Domingo, J. y Pérez de Lara, N. (2010). La experiencia y la investigación educativa. En Contreras Domingo, J.; Pérez de Lara, N. (comps.) Investigar la experiencia educativa. Morata. pp. 21 -86

Diker, G. (2008). Autoridad y transmisión: algunas notas teóricas para re-pensar la educación, Revista Educación y Humanismo, 10(15), 58-69. www.unisimonbolivar.edu.co/publicaciones/ index.php/educacionyhumanismo

Dubet, F. y Martuccelli, D. (1997). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Losada.

Duschatzky, S. (1999). La escuela como frontera. Reflexiones sobre la experiencia escolar de jóvenes de sectores populares. Paidós.

flores, v. (2015). Afectos, pedagogías, infancias y heteronormatividad. Reflexiones sobre el daño. Ponencia presentada al XX Congreso Pedagógico de UTE. https://educacionute.org/wp-content/uploads/2016/05/Afectos-pedagogias-infancias-heteronormatividad-PONENCIA-2.pdf

Forster, R. (2016). Los tejidos de la experiencia. En J. Larrosa, C. Skliar (comps.) Experiencia y alteridad en educación. Homo sapiens. pp. 121-141

Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. La Piqueta.

Foucault, M. (2002). Los medios del buen encauzamiento. En Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo Veintiuno Editores. pp. 175-198

Hernández, F. (2007). Narrativas de todo en las subjetividades en la Escuela Primaria. Perspectiva, 1(25), pp.71-206.

Jelin, E. (2002). ¿De qué hablamos cuando hablamos de memorias?. En Los trabajos de la memoria. Siglo Veintiuno Editores. pp. 17-37

Kojève, A. (2006). La dialéctica del amo y del esclavo en Hegel. Editorial Leviatán.

Larrosa, J. (2016). Experiencia y alteridad en educación. En J. Larrosa, C. Skliar (comps.) Experiencia y alteridad en educación. Homo sapiens. pp. 13-45.

Larrosa, J. (2016). Palabras para una educación otra. En Larrosa, J.; Skliar, C. (comps.) Experiencia y alteridad en educación. Homo sapiens. pp. 189-203.

Martuccelli, D. (2009). La autoridad en las salas de clase: problemas estructurales y márgenes de acción. Diversia, 1, pp. 99-128.

Miller, A. (1998). Por tu propio bien. Raíces de la violencia en la educación del niño. Tusquets Editores.

Scharagrodsky, P. (2007) Pedagogía. El cuerpo en la escuela. En M. Southwell (coord.) Explora, las ciencias en el mundo contemporáneo. Pedagogía. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.869/pm.869.pdf

Todorov, T. (2013). Los usos de la memoria, Memoria. Revista sobre Cultura, Democracia y Derechos Humanos 10, 2-17 https://idehpucp.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/2012/09/Todorov.pdf

Published

22-01-2023

How to Cite

Alcain, J. (2023). Childhood memories: narratives of discipline in the elementary school. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–12. https://doi.org/10.48162/rev.36.071