Intimacy(ies) in narrative research in education: affective, ontological and ethical relationality

Authors

  • Graciela Flores Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.072

Keywords:

Narrative research in education, Relationality, Intimacy, Affectivity

Abstract

In this article I deal with relationality in narrative research in education, understanding that in this way of knowing relationality is affective, ontological and ethical. The considerations around this triple relationality come from reflective processes motivated by investigative experiences in which my intimacy has been affected. The relationality of narrative research also involves the intimacy of each subject who offers their words, for which reason I resort to student narratives that integrate the materials that we are currently studying in the GIFE (Research Group on Philosophy of Education) of the Faculty of Humanities of the UNMDP, which allude to affectivity in teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Graciela Flores, Universidad Nacional de Mar del Plata

Dra. en Humanidades y Artes con mención en Ciencias de la Educación (UNR). Especialista en Docencia Universitaria (UNMdP). Profesora en Filosofía (UNMdP). Directora del GIFE (Grupo de Investigación en Filosofía de la Educación) de la Facultad de Humanidades, UNMdP y Docente a cargo de la asignatura Filosofía de la Educación (Licenciatura y Profesorado en Cs. de la Educación), UNMdP.

References

Benveniste, E. (1997). Problemas de lingüística general. Tomo I. Siglo XXI

Buber, M. (2013). Yo y tú. Y otros ensayos. Prometeo.

Butler, J. (2009). Dar cuenta de sí mismo. Violencia ética y responsabilidad. Amorrortu.

Escobar, A. (2017). En el trasfondo de nuestra cultura: racionalismo, dualismo ontológico y relacionalidad En Autonomía y diseño. La realización de lo comunal. Tinta Limón. (pp. 161-200).

Espósito, R. (2019). Tercera persona. Política de la vida y filosofía de lo impersonal. Amorrortu.

Flores, G. (2012). Profesores universitarios memorables. Dimensión ética de su pasión por enseñar. En Álvarez, Z. (coord.) Actas del I Simposio Internacional: La Investigación Narrativa en Educación. Perspectivas y abordajes metodológicos, Universidad Nacional de Mar del Plata (pp. 71-79).

Flores, G. y Porta, L. (2013a). Urdimbre ética en la enseñanza universitaria desde la perspectiva de los estudiantes: conjunción de intelecto y afecto en los profesores memorables, Revista de Educación de Extremadura, REDEX, Vol 3, Nº 5. Ediciones Universidad de Extremadura, España. (pp. 29-49)

Flores, G. y Porta, L. (2013b). Afectos y emociones en la enseñanza. La categoría nativa resonancia emocional en profesores memorables universitarios, Revista Alternativas. Espacio Pedagógico, Año 18, Nº 71, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de San Luis. (pp. 58-79)

Flores, G. (2015). Militancia en favor del otro en la educación universitaria, Revista Entramados. Educación y Sociedad, de la Facultad de Humanidades de la UNMdP, Argentina, Año 2, Nº 2. (pp. 43-52)

Flores, G. (2018). Co-formación de la identidad doctoral: sendero de vivencias de aprendizaje, en Actas del I Simposio sobre Pedagogía Doctoral en Educación. Investigación, relatos y experiencias en la formación doctoral. Mar del Plata, Universidad Nacional de Mar del Plata. (pp. 131-140)

Flores, G. y Porta, L. (2019). Compromiso existencial con la enseñanza. Revista Sophia. Colección Filosofía de la Educación, Nº 27, Ecuador, Universidad Politécnica Salesiana (UPS). (pp. 289-311).

Flores, G. (2021). Hallazgos en torno a la memorabilidad de la enseñanza universitaria. En Porta, L. (comp.) La expansión biográfica - 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires. (pp. 317-334)

Flores, G. y Porta, L. (2021). La enseñanza en el ámbito universitario: condiciones de su memorabilidad a partir del enfoque biográfico-narrativo. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación. Vol. 6 N° 1 (pp. 1-13) Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza.

Flores, G. y Porta, L. (2022). La enseñanza terapéutica: categoría in vivo en una investigación biográfico-narrativa en el Nivel Superior, Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades y Artes, UNR, Año 18, Vol 2 N°17 (pp. 83-97)

Kaplan, C. (2022). La afectividad en la escuela. Paidós.

Larrosa, J. (2011). Experiencia y alteridad en educación. En Skliar, C. y Larrosa, J. (comps.) Experiencia y alteridad en educación. Rosario: Homo Sapiens. (pp. 13-44)

Lévinas, E. (2001). Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Pre-textos.

Mèlich, Joan-Carles. (2006). Transformaciones. Tres ensayos de Filosofía de la Educación. Miño y Dávila.

Nancy, J. L. (2015). A la escucha. Amorrortu.

Pardo, J. L. (1996). La intimidad. Pre-textos.

Porta, L. y Flores, G. y (2014). Las prácticas de enseñanza de profesores universitarios memorables. El estudiante como par antropológico. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol 5 (2), pp. 60-73.

Skliar, C. (2005). La intimidad y la alteridad. (Experiencias con la palabra). Miño y Dávila.

Vasilachis de Gialdino, I. (2018). Propuesta epistemológica, respuesta metodológica y desafíos analíticos. En Reyes Suárez, A., Piovani, J. I. y Potaschner, E. (Coords.) La investigación social y su práctica: Aportes latinoamericanos a los debates metodológicos de las ciencias sociales. (pp. 27-59). Teseo.

Published

31-01-2023

How to Cite

Flores, G. (2023). Intimacy(ies) in narrative research in education: affective, ontological and ethical relationality. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–11. https://doi.org/10.48162/rev.36.072