Conversed Memorabilia: Stories Consented with Intimacy in Research

Authors

  • María Victoria Crego Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.082

Keywords:

Teaching, Education, Narrative, Memorable teachers

Abstract

In this article I am about to recover the experience of investigating the life of six memorable teachers of the Secondary School Nº19 of the city of Mar del Plata, giving an account of the sensory turn that the investigation gave by thematizing the intimacy of who narrates. Identifying the plots that intervene in the composition of the memorability in the biographies of the memorable teachers, was not a directive process, from above and a priori, but rather, on the contrary, it implied an intimate relationship of valorization between the narrator and the teachers of our practices. teachers. In whose future I was able to recognize the implications of my own school and professional biography, training my voice as a researcher my voice as a teacher and singer slipped in, the latter in analogy with the musical language made possible consented stories with the privacy of this research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Victoria Crego, Universidad Nacional de Mar del Plata

Doctora en Educación y Profesora en Comunicación Social. Profesora en escuelas públicas secundarias y miembro del Grupo de Extensión Pedagogía, Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

References

Arfuch, L. (2016). El giro afectivo: emociones, subjetividad, política. DeSignis Nº 24, Pp-245-254.

Bain, K. (2012) ¿Qué es la buena enseñanza? Revista de Educación de Facultad de Humanidades Nº4, Volº1. Pp-63-74.

Day, C. (2011). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Narcea.

hooks, b. (2021). Enseñar a transgredir: la educación como práctica de libertad. Capitán Swing.

Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Paidós.

Lorde, A. (2016). Lo erótico como poder y otros ensayos. Bocavulvaria Ediciones.

Murcia, L. (2017). Relatos y experiencias de enseñanza memorable desde la voz de docentes nóveles de escuela secundaria. Tesis de Maestría en Educación. Universidad de San Andrés, Buenos Aires.

Flores, G., & Porta, L. (2012). La dimensión ética de la pasión por enseñar. Una perspectiva biográfico-narrativa en la Educación Superior. Praxis Educativa, 16(2), 52-61. Recuperado a partir de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/532

Porta, L y Flores, G. (2017). La investigación narrativa en educación: la expansión del valor biográfico. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IICE).

Porta, L. y Yedaide, M. M. (2013). La pasión educa: enunciaciones apasionadas de profesores memorables universitarios. RAES- Revista argentina de educación superior. Año 5, No. 6.

Porta, L.; Sarasa, M. C. y Álvarez, Z (2010). La investigación narrativa en la enseñanza: las buenas prácticas y las biografías de los profesores memorables. Revista de Educación de la Facultad de Humanidades N.º 1.

Ramallo, F. (2018). El bachillerato argentino entre nostalgias y utopías. Editado por María Carolina Rojas. - 1a ed. Universidad Nacional de Mar del Plata. Libro digital, EPUB.

Rubin, G. (2018). En el crepúsculo del brillo: la teoría como justicia erótica. Bocabulvana ediciones.

Published

01-02-2023

How to Cite

Crego, M. V. (2023). Conversed Memorabilia: Stories Consented with Intimacy in Research. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–12. https://doi.org/10.48162/rev.36.082