Citizenship in secondary school textbooks. Review of four Argentinean cases.

Authors

  • Carmina Shapiro Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Centro de Estudios filosóficos, históricos y antropológicos en Educación (CEFHAE), Universidad Nacional de Rosario https://orcid.org/0000-0002-3595-976X

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.144

Keywords:

ethics and citizenship education, textbooks, teaching, philosophy education

Abstract

The present analysis is in continuity with previous works (Xxxxxxx), in which we reviewed and analyzed some curricular designs of Argentine educational history for the subjects corresponding to ethics/civic education. In this case, we offer an analysis of specific didactic materials, particularly four Argentine school textbooks from private (i.e., non-state) publishing firms corresponding to the period 1999-2016. Through this itinerary we seek to offer an open reading that allows all those who approach this paper to find lines of analysis, problematizing perspectives, and perhaps new and disturbing semantic connections. Whether they are researchers, teachers or students, we hope it will inspire them to go back to the didactic materials they create or usually use in their teaching activities rethinking the approaches that underlie them and weighing whether they are contributing to think what we want to be thought in the curricular areas of ethics and citizenship education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boivin, M. F., Rosato, A., & Arribas, V. (1989). Constructores de Otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Buenos Aires: Eudeba.

Bottarini, R. (2002). Leer, escribir, votar: la conflictiva definición del currículum ciudadano. En H. R. Cucuzza (Dir.) & P. Pineau (Codir.), Para una historia de la enseñanza de la lectura y la escritura en Argentina. Del catecismo colonial a La Razón de Mi Vida. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Bottarini, R. (2013). La educación ciudadana en el vendaval político argentino. En G. Schujman & I. Siede (Comps.), Ciudadanía para armar. Aportes para la formación ética y política. Buenos Aires: Aique.

Camilloni, A. R. W. (1998). La calidad de los programas de evaluación y de los instrumentos que los integran. En A. R. W. Camilloni, S. Celman, E. Litwin & M. C. Palou de Maté, La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Buenos Aires: Paidós.

Chetty, D. (2018). Racism as “Reasonableness”: Philosophy for Children and the Gated Community of Inquiry. Ethics and Education. https://doi.org/10.1080/17449642.2018.1430933

Cossutta, F. (1994). Elementos para a leitura dos textos filosóficos. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora.

Cullen, C. (2013). Autonomía moral, participación democrática y cuidado del otro. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Cullen, C. (2016). La infancia como acontecimiento ciudadano. Para Juanito. Revista de educación popular y pedagogías críticas, Segunda etapa, Año 4(11). Fundación La Salle Argentina.

Dubini, M. (2015). La educación moral como proyecto político pedagógico: La enseñanza de la moral en la escuela primaria argentina en el período de consolidación del Estado Nacional. Pedagogía y Saberes, (42), 109-116.

Durán, M., & Fernandes Ribeiro Martins, F. (2019). Filosofía y ciudadanía: entre afirmación y formación. Praxis & Saber, 10(23), 199-214. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Dussel, I. (2005). ¿Se renueva el orden disciplinario escolar? Una lectura de los reglamentos de convivencia en la Argentina de la post-crisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27), 1109-1121.

Eggers Brass, T., & Lardiés, N. (2007). Educación Cívica II. Poder y participación (2º año de la secundaria). Maipue.

Gerbaudo, A. (2011). Crispada e in‐tolerante. Contra los ‘edificios de la indiferencia’. El toldo de Astier, Año 2(3), 96-114. Universidad Nacional de La Plata.

Ginocchio, V. (2006). Alumnos ‘prolijos, callados y aseados’. O las formas en que el Estado prescribió el comportamiento infantil en la configuración de la escuela (1875-1905). Anuario de la SAHE, 7, 91-121. Buenos Aires: Prometeo.

Grüner, E. (2010). Racismo/modernidad: Una historia solidaria. Cuadernos del INADI, 1, 1-6.

Habermas, J., & Rawls, J. (1998). Debate sobre el liberalismo político. (F. Vallespín, Intro.). Barcelona: Paidós.

Habib Gómez, Z. (2021). Hacia la descolonización de derechos humanos y el feminismo. Tabula Rasa, (38), 227-246. https://doi.org/10.25058/20112742.n38.11

Ippolito, M., & Porro, I. (2003). Educación política y régimen político. Un recorrido por la enseñanza de lo político en la escuela media argentina (1953-2003). 6° Congreso de Ciencia Política SAAP. Universidad Nacional de Rosario. http://saap.org.ar/esp/docs-congresos/congresossaap/VI/areas/04/porro-ippolito.pdf

Kaufmann, C. (2006). Los manuales de civismo en la historia reciente: huellas y señales. En C. Kaufmann (Dir.), Dictadura y educación. Tomo 3. Los textos escolares en la historia argentina reciente. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Kaufmann, C., & Doval, D. (2006). La enseñanza encubierta de la religión: la “Formación Moral y Cívica”. En C. Kaufmann (Dir.), Dictadura y educación. Tomo 3. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Kohan, W. O. (2007). Infancia, pensamiento y política. Ensayos de filosofía y educación. Buenos Aires: Editorial del estante.

Kohan, W. O. (2013). El maestro inventor. Simón Rodríguez. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Kohan, W. O., & Cerletti, A. (1996). La filosofía en la escuela. Caminos para pensar su sentido. Buenos Aires: EUDEBA.

Larrosa, J. (2000). Dar a leer, dar a pensar..., quizá. En W. O. Kohan & V. Waksman (Comps.), Filosofía para niños. Discusiones y propuestas (pp. 101-109). Buenos Aires: Novedades Educativas.

Manzur, A. del V., & Austerlitz, M. F. (2002). La filosofía en la Ley Federal de Educación: propuestas para la región. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales (UNJu), (15), 241-247.

Morales, L., & Bedetti, M. B. (2022). La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 43(126). https://doi.org/10.15332/25005375.7601

Nosiglia, M. C. (Coord.). (1999). Formación Ética y Ciudadana. Cuestiones de filosofía. Estrada.

Obiols, G. (1997). Enfoques, inserción curricular y metodología para la Educación Ética y Ciudadana. En G. Obiols, M. Frassineti de Gallo & otros, La Formación Ética y Ciudadana en la Educación General Básica. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Paz de Vargiu, S. del V. (2008). Aportes de la Filosofía para/con Niños a la enseñanza y el aprendizaje, en la EGB y el polimodal. Cuadernos FHyCS-UNJu, (34), 91-101.

Pérez Burgos, D. F., & Suárez Vaca, M. T. (2023). Palabras y tiempos de la infancia como formas de experiencia política. Childhood & Philosophy, 19, 1-25.

Rancière, J. (2003). El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona: Laertes.

Rawls, J. (1971). Teoría de la justicia (1° ed.). México: Fondo de Cultura Económica, 2012.

Romero, L. A. (Coord.). (2004). La Argentina en la escuela. La idea de nación en los textos escolares. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2007.

Rorty, R. (1992). La prioridad de la democracia sobre la filosofía. En G. Vattimo (Coord.), La secularización de la Filosofía: hermenéutica y posmodernidad. Barcelona: GEDISA.

Sabao Domínguez, M. V. (2015). Definiciones curriculares acerca del sujeto pedagógico, la cultura, la ciudadanía y los DDHH... En C. De Laurentis, S. Pereyra & S. Branda (Comps.), Narración, Investigación y Reflexión sobre las prácticas. Mar del Plata: UNMdP.

Schujman, G., & Herszkowich, É. (1999). Filosofía y Formación Ética y Ciudadana II. Aique.

Shapiro, C. (2020). Revisión del concepto de ciudadanía... El Cardo, (16), 103-118.

Shapiro, C. (2022). Relaciones políticas entre la metáfora filogenia-ontogenia y el “ser adulto” como télos escolar. Sophia. Colección de Filosofía de la Educación, 32, 299-321.

Shapiro, C. (2023). Reconstrucción de algunos posicionamientos provinciales... Estudios. Filosofía Práctica e Historia de las ideas. Mendoza, Argentina.

Tauber, R., Brain, M., & Etchegaray, R. (2000). Filosofía y Formación Ética y Ciudadana I (Polimodal). A-Z.

Vallespín, F. (1998). Introducción. En J. Habermas & J. Rawls, Debate sobre el liberalismo político. Barcelona: Paidós.

Walsh, C. (2009). Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial. En V. M. Candau (Org.), Educação Intercultural na América Latina. Educação on-line, PUC-Rio.

Zattara, S. (2018). Formación Ética y Ciudadana con justicia de género e igualdad social. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.

Published

07-08-2025

How to Cite

Shapiro, C. (2025). Citizenship in secondary school textbooks. Review of four Argentinean cases. aberes prácticas. evista e Filosofía Educación, 10(1), 1–30. https://doi.org/10.48162/rev.36.144