Childhoods and Good Living: Practices of Care and Resistance in Indigenous Communities in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.139

Keywords:

Philosophy with children;, social inequality; human rights;, Care, knowledge.

Abstract

This article proposes to construct a state of the art on the good living of infants as a philosophical practice in indigenous communities. Through an analysis of a case that occurred in Colombia in the year 2023, it explores the ways in which care is configured as a fundamental social and political practice that challenges adult-centric and hegemonic visions. Therefore, the following question is proposed based on a case analysis: What practices of care and resistance are present in indigenous children based on good living? In response to this question, a qualitative methodology was used for care as a human right and recognition of children in dialogue with ancestral knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Fernando Garcia Castro, Universidad Pontificia Bolivariana

Doctor en Filosofía por la Universidad Pontificia Bolivariana (UPB), Medellín, Antioquia, Colombia. Docente-investigador de la Facultad de Filosofía de la Escuela de Teología, Filosofía y Humanidades (ETFH) de la UPB. Integrante del grupo de investigación Epimeleia de la ETFH. Áreas de interés: lingüística, sociolingüística, estudios de oralidad, estudios clásicos, tragedia griega y antropología filosófica. 

References

Acosta, A. (2008). El Buen Vivir, una oportunidad por construir. Revista Ecuador Debate, 75, 33-47.

Acosta, A., & Martínez, E. (Eds.). (2009). El Buen Vivir: Una vía para el desarrollo. Abya-Yala.

Álzate, M. (2003). Infancia: concepciones y perspectivas. Papiro.

Astudillo, P., Alarcón, A. M., Pérez, S., Fernández, F., Carmona, V., Castro, M., & Alarcón, S. (2018). Desarrollo psicomotor de 0 a 4 años en infancia indígena: Revisión sistemática de la literatura. Revista Chilena de Pediatría, 89(4), 1-22. https://doi.org/10.1016/j.rchipe.2018.03.007

Derrida, J. (1971). De la gramatología (M. A. E. Revol, Trad.). Siglo XXI Editores.

Escobar, A. (2016). Sentipensar con la Tierra: Las luchas territoriales y la dimensión ontológica de las epistemologías del Sur. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 11(1), 11-32. https://doi.org/10.11156/aibr.110102

Escobar, P., & Castaño, J. A. (2024). Relato de un milagro (2ª ed.). Peregrino Ediciones.

Fayad-Sierra, J. A. (2021). Las infancias indígenas como configuración diferencial de las concepciones de infancia. Revista Colombiana de Educación, 1(83), 1-20. https://doi.org/10.17227/rce.num83-11900

Gudynas, E. (2011). Más allá del nuevo extractivismo: transiciones sostenibles y alternativas al desarrollo. En I. Farah & F. Wanderley (Coords.), El desarrollo en cuestión: Reflexiones desde América Latina. pp. 379–410. CIDES-UMSA

Liebel, M. (2022). Contrarrestar el adultocentrismo: Sobre niñez, participación política y justicia intergeneracional. Última Década, 30(58), 4-36. https://www.scielo.cl/pdf/udecada/v30n58/0718-2236-udecada-30-58-4.pdf

Núñez-Patiño, K., Molinari-Medina, C., & Alba-Villalobos, C. (2016). Infancias indígenas: Los centros de atención a la niñez en Chiapas y el reto de la educación intercultural frente a la diversidad. LiminaR, 14(1), 106-120. https://doi.org/10.29043/liminar.v14i1.426

Pineda Martínez, E. O., y Orozco Pineda, P. A. (2018). Narrativas y relatos del Buen Vivir de infancias indígenas como estrategia de construcción de paz. Ciudad Paz-ando, 11(1), 40–50. https://doi.org/10.14483/2422278X.12728

Rojas, M. (2018). El adultocentrismo violenta a todos los niños, niñas y adolescentes. Para el Aula, (27), 8-9. https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-07/pea_027_0006.pdf

Séneca, L. A. (1951). Cartas morales (Tomo I) (J. M. Gallegos Rocafull, Trad.). Universidad Nacional Autónoma de México.

Victoria, M. E. (2024). ¿Infanciar la filosofía? Sentidos de la “filosofía con infancias” como propuesta pedagógica y filosófica a partir de la problematización de la noción de infancia. Saberes y prácticas, 9(2), 1-20. https://doi.org/10.48162/rev.36.127

Zeledón, M. (2015) La Autonomía Progresiva en la Niñez y Adolescencia. Revista Jurídica Digital Enfoque Jurídico. San Salvador. https://enfoquejuridico.org/2015/03/02/la-autonomia-progresiva-en-la-ninez-y-adolescencia/

Published

01-07-2025

How to Cite

Estrada Jaramillo, L. M., & Garcia Castro, J. F. (2025). Childhoods and Good Living: Practices of Care and Resistance in Indigenous Communities in Colombia. aberes prácticas. evista e Filosofía Educación, 10(1), 1–12. https://doi.org/10.48162/rev.36.139