Writing the practice, testimony of experience
Keywords:
practice of writing, experience, teacher's training, look, identityAbstract
This essay proposes an experience of writing the teaching training lessons as a process that promotes professional habitus in the formation of teachers. In this way, we are interested in theorizing the meanings of writing teacher training lessons related to the teacher‘s practice that promotes to be conscious of discipline and didactic subjects in teacher‘s training when they enter into the field of school.
For that purpose, we are going to analize some writings about teaching training lessons during the teaching-learning process in "Didáctica de la lengua y la literatura II" at La Plata University.
In that way, through these writings we are going to check the written procedure as a testimony of experience in high school. Finally, as a result we will see how the writings of the teachers are linked to building a didactic look, the poetic discurs and teacher´s identity.
Downloads
References
Barthes, Roland. 2005. La preparación de la novela. Buenos Aires: Siglo XXI.
Barthes, Roland. 2003. Variaciones sobre la escritura. Barcelona: Paidós.
Bourdieu, Pierre. 2001. La miseria del mundo. México: FCE.
Bruner, Jerome. 2002. La fábrica de hacer historias. Buenos Aires: FCE.
Chartier, Anne-Marie. 2009. ¿Con qué historia de la educación debemos formar a los docentes? en Historia de la educación, Anuario, 9, 15-38.
Eisner, Elliot. 2007. Cognición y currículum. Buenos Aires: Amorrortu.
Jay, Martin. 2009. Canto a la experiencia. Buenos Aires: Paidós.
Palermo, Zulma. (ed.). 2014. Irrupción de saberes ‘otros’ en el espacio pedagógico: hacia una ‘democracia colonial’. En Para una pedagogía decolonial., compilado por Zulma Palermo. Buenos Aires: Ediciones del signo.
Perrenoud, Philippe. 1995. El trabajo sobre los "habitus" en la formación de los enseñantes. Análisis de las prácticas y toma de conciencia. Ginebra: Faculté de Psichologie et de Sciences de l’education.
Rayou, P. 2006. La iniciación en el oficio docente: estado actual del dispositivo de acompañamiento en Francia. Redefiniciones y tipos de balances realizados por los formadores y los formados. Conferencia de apertura dictada en el Cuarto Seminario Taller "El acompañamiento pedagógico en los primeros desempeños de docentes noveles", 27 y 28 de septiembre de 2006, Programa de Cooperación Educativa Francia Argentina 2005/2006, Mendoza.
Rella, Franco. 2010. Desde el exilio. Buenos Aires: La Cabra.
Rockwell, Elsie. 2009. La experiencia etnográfica. Buenos Aires: Paidós.
Sardi, Valeria. 2013. "La escritura de las prácticas en la formación docente en Letras". En Relatos inesperados. La escritura de incidentes críticos en la formación docente en Letras., compilado por Valeria Sardi. La Plata: Edulp. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/27892
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.