“Mostrarte Aumentada”. About meeting in times of distancing
Keywords:
school events, immersive environments, augmented education, pandemic, hybrid learningAbstract
In the following article we will share the educational institutional experience ‘Mostrarte Aumentada’, where different spaces, face-to-face and virtual, were articulated. This experience took place in the Autonomous City of Buenos Aires, in
the Normal School No. 1 “Pte. Roque Sáenz Peña” during the year 2021, in the context of a pandemic and social distancing. This project arises from the need of the school to support a very valuable meeting space for this community: the yearend exhibition.
The objective pursued by this paper is an exploratory approach to the so-called hybrid teaching-learning environments, thinking them as new forms of communication, with new organizational configurations and new roles for the participants.
We will begin by reflecting the year-end exhibition as meeting spaces, to then define the characteristics of these events in schools and, in particular, this same events after the return to classrooms after social, preventive and mandatory
isolation due to the COVID 19 pandemic. Finally, we will make a presentation of the experience and we will try, by doing this, to explore the categories of augmented education and learning in immersive environments.
References
Abramowski, A (2020). Dulzura distante. Reconsideración de la afectividad en tiempos de pandemia. En Ministerio de Educación de la Nación (2020). En las Escuelas: acompañar, cuidar, enseñar.
https://www.educ.ar/recursos/154039/seguimos-educando-en-las-escuelas-cuaderno-para-docentes
Barberá, E. (2008). Aprender e-learning. Paidós.
Cardini, A. y D’Alessandre, V. (2020). La escuela en pandemia. Notas sobre los desafíos de la política educativa. En I. Dussel, D. Pulfer y P. Ferrante. (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (113-124) UNIPE: Editorial Universitaria. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la-educacion.pdf
Castells, M. (ed.) (2006). La sociedad red: una visión global. Alianza.
Dussel, I., Pulfer, D. y Ferrante, P. (2020). Nuevas ecuaciones entre educación, sociedad, tecnología y Estado. En I. Dussel, D. Pulfer y P. Ferrante (Eds.). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp.352-365) UNIPE: Editorial Universitaria http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la-educacion.pdf
Frigerio, G. (2020). De puertas y anfitriones. En Ministerio de Educación de la Nación (2020). En las Escuelas: acompañar, cuidar, enseñar.
https://www.educ.ar/recursos/154039/seguimos-educando-enlas-escuelas-cuaderno-para-docentes
Guzmán Gómez, C. y Saucedo Ramos, C. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios: Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes. Revista mexicana de investigación educativa, 20(67), 1019-1054.
http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000400002&lng=es&tlng=es)
Korinfeld, D. (2020). Recibir es reconocerse. En Ministerio de Educación de la Nación (2020). En las Escuelas: acompañar, cuidar, enseñar.
https://www.educ.ar/recursos/154039/seguimos-educando-enlas-escuelas-cuaderno-para-docentes
Larrosa, J. (noviembre de 2003). La experiencia y sus lenguajes. Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes. [Presentación de la ponencia]. Seminario Internacional “La Formación Docente entre el siglo XIX y XXI”, Buenos Aires, Argentina.
Maggio, M. (2021). Educación en Pandemia. Guía de supervivencia para docentes y familias. Paidós.
Milillo, C., Rogovsky, C & Trech, M. (7-8 de octubre de 2019). Sumergirse en el diseño de nuevos formatos
para el aprendizaje: experiencias inmersivas en línea. [Presentación de la ponencia]. 8vo. Seminario
Internacional RUEDA, Tilcara, Argentina.
Schwartzman, G., Tarasow, F., & Trech, M. (2014). De la educación a distancia a la educación en línea.
Homo Sapiens Ediciones.
Thomas, H. y Buch, A. (coord.) (2008). Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología. Universidad
Nacional de Quilmes.
Anexo:
Registro audiovisual de la experiencia Mostrarte 2021:
https://drive.google.com/file/d/1S1lz--dXtUkppiqos8P-lAY5xyOTLpIk/view
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carolina Quintana, Marcela Ordiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.