“Mostrarte Aumentada”. About meeting in times of distancing

Authors

  • Carolina Quintana Gerencia Operativa Tecnología e Innovación Educativa. Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires
  • Marcela Ordiz Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías – Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Keywords:

school events, immersive environments, augmented education, pandemic, hybrid learning

Abstract

In the following article we will share the educational institutional experience ‘Mostrarte Aumentada’, where different spaces, face-to-face and virtual, were articulated. This experience took place in the Autonomous City of Buenos Aires, in
the Normal School No. 1 “Pte. Roque Sáenz Peña” during the year 2021, in the context of a pandemic and social distancing. This project arises from the need of the school to support a very valuable meeting space for this community: the yearend exhibition.
The objective pursued by this paper is an exploratory approach to the so-called hybrid teaching-learning environments, thinking them as new forms of communication, with new organizational configurations and new roles for the participants.
We will begin by reflecting the year-end exhibition as meeting spaces, to then define the characteristics of these events in schools and, in particular, this same events after the return to classrooms after social, preventive and mandatory
isolation due to the COVID 19 pandemic. Finally, we will make a presentation of the experience and we will try, by doing this, to explore the categories of augmented education and learning in immersive environments.

References

Abramowski, A (2020). Dulzura distante. Reconsideración de la afectividad en tiempos de pandemia. En Ministerio de Educación de la Nación (2020). En las Escuelas: acompañar, cuidar, enseñar.

https://www.educ.ar/recursos/154039/seguimos-educando-en-las-escuelas-cuaderno-para-docentes

Barberá, E. (2008). Aprender e-learning. Paidós.

Cardini, A. y D’Alessandre, V. (2020). La escuela en pandemia. Notas sobre los desafíos de la política educativa. En I. Dussel, D. Pulfer y P. Ferrante. (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (113-124) UNIPE: Editorial Universitaria. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la-educacion.pdf

Castells, M. (ed.) (2006). La sociedad red: una visión global. Alianza.

Dussel, I., Pulfer, D. y Ferrante, P. (2020). Nuevas ecuaciones entre educación, sociedad, tecnología y Estado. En I. Dussel, D. Pulfer y P. Ferrante (Eds.). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp.352-365) UNIPE: Editorial Universitaria http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la-educacion.pdf

Frigerio, G. (2020). De puertas y anfitriones. En Ministerio de Educación de la Nación (2020). En las Escuelas: acompañar, cuidar, enseñar.

https://www.educ.ar/recursos/154039/seguimos-educando-enlas-escuelas-cuaderno-para-docentes

Guzmán Gómez, C. y Saucedo Ramos, C. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios: Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes. Revista mexicana de investigación educativa, 20(67), 1019-1054.

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000400002&lng=es&tlng=es)

Korinfeld, D. (2020). Recibir es reconocerse. En Ministerio de Educación de la Nación (2020). En las Escuelas: acompañar, cuidar, enseñar.

https://www.educ.ar/recursos/154039/seguimos-educando-enlas-escuelas-cuaderno-para-docentes

Larrosa, J. (noviembre de 2003). La experiencia y sus lenguajes. Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes. [Presentación de la ponencia]. Seminario Internacional “La Formación Docente entre el siglo XIX y XXI”, Buenos Aires, Argentina.

Maggio, M. (2021). Educación en Pandemia. Guía de supervivencia para docentes y familias. Paidós.

Milillo, C., Rogovsky, C & Trech, M. (7-8 de octubre de 2019). Sumergirse en el diseño de nuevos formatos

para el aprendizaje: experiencias inmersivas en línea. [Presentación de la ponencia]. 8vo. Seminario

Internacional RUEDA, Tilcara, Argentina.

http://www.pent.org.ar/institucional/publicaciones/sumergirse-diseno-nuevos-formatos-para-aprendizaje-experiencias-inmersiv

Schwartzman, G., Tarasow, F., & Trech, M. (2014). De la educación a distancia a la educación en línea.

Homo Sapiens Ediciones.

Thomas, H. y Buch, A. (coord.) (2008). Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología. Universidad

Nacional de Quilmes.

Anexo:

Registro audiovisual de la experiencia Mostrarte 2021:

https://drive.google.com/file/d/1S1lz--dXtUkppiqos8P-lAY5xyOTLpIk/view

Published

06-12-2022

How to Cite

Quintana, C., & Ordiz, M. . (2022). “Mostrarte Aumentada”. About meeting in times of distancing. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 3(2), 22–38. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/6120