Improving Learning through Teacher Professional Development as an Educational Policy for Continuous Training in Argentina

Authors

  • Carina Manchado Colegio San Andrés
  • Cristián Expósito Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Centro de Investigaciones Cuyo

Keywords:

Teacher Professional Development, reflective practice, professional learning communities, innovation in teacher education, teacher training

Abstract

In this article we explain what the Fundación Cimientos Accompanying Schools Program consists of, focusing on its design, its conceptual pillars, its methodology and the different pedagogical strategies that are carried out for its implementation and putting into practice. Likewise, we present some results that arise from the implementation of the year 2023 in the province of Mendoza and that focus on the Final Integrative Project (TIF) prepared by the secondary school teachers who participate in the Program. In this TIF, the participants in the teaching path design a project to support school trajectories in an institutional manner, whose core consists of putting together 4 support devices based on the problems identified at school and focusing on socio-emotional skills. In this article we present some general data that arises from the evaluation of the Mendoza 2023 TIF, carried out by the Program team. In addition, we analyzed a selection of four TIFs, where we observed, in more specific terms, how the Program participants addressed their slogan. At last, in the final reflections of the article, we return to the most relevant points of the Program and put them in dialogue with the constructions of the participants.

Author Biographies

Carina Manchado , Colegio San Andrés

Carina Manchado es Profesora de Educación Inicial, graduada del Instituto Superior San Pedro Nolasco en el año 1996. Actualmente, se desempeña como docente titular en el Nivel Inicial del Colegio San Andrés, ubicado en la ciudad de Mendoza. Dicta clases online, para la formación de Auxiliares en Jardines Maternales en el Instituto INFOCALA de Luján de Cuyo, Mendoza. Además, está perfeccionado sus habilidades profesionales cursando una Licenciatura en Gestión Educativa de la Universidad del Aconcagua, Mendoza.

Cristián Expósito, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Centro de Investigaciones Cuyo

Cristián Expósito es Doctor en Educación egresado de la Universidad Nacional de Cuyo. Profesor y Licenciado en Ciencias de la Educación, Especialista en Gestión Educativa y en Neurociencias Aplicadas a los Negocios y la Economía. Actualmente se desempeña como Investigador de CONICET en el Centro de Investigaciones Cuyo. Es docente de grado y posgrado en áreas afines a la Gestión Educativa, a la Política Educativa y a la Metodología de Investigación Científica.

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Published

03-12-2024

How to Cite

Manchado , C., & Expósito, C. (2024). Improving Learning through Teacher Professional Development as an Educational Policy for Continuous Training in Argentina. Encuentro Educativo. Revista De investigación Del Instituto De Ciencias De La Educación, 5(2), 73–92. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/encuentroE/article/view/7967

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