Bridging the gap

From language to culture, an intercultural journey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.57.011

Keywords:

intercultural sensitivity, intercultural communicative competence, language immersion, cultural diversity, modern language teaching

Abstract

The purpose of this exploratory research is to analyze the affective aspects related to intercultural sensitivity and intercultural communicative competence in a group of 14 Argentine secondary school students. These students participated in a two-week language immersion program in London, aiming to improve their English proficiency. During their stay at a London school, they were immersed in an environment where English was the primary means of communication, interacting with people from various nationalities. Upon returning to Argentina, the participants completed an intercultural sensitivity scale, adapted from studies by Fritz et al. (2002) and Vilá Baños (2006), which assessed their emotions and impressions while experiencing different intercultural situations. The scale specifically measured intercultural sensitivity, exploring aspects such as the enjoyment of cultural differences or interactions with people from different backgrounds, the preference for or rejection of working with people from other cultures, and respect for different cultural behaviors. Data analysis revealed educational needs regarding the students’ intercultural competencies and sensitivity, broadening our understanding of how exposure to intercultural contexts can influence the emotional sphere. Indeed, the information gathered encourages rethinking pedagogical strategies that consider and address these needs. The study concludes with recommendations and suggestions for future research in this field.

Author Biographies

Pedro Luis Luchini, Universidad Nacional de Mar del Plata

Profesor de Inglés y doctor en Letras por la Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMDP). Se desempeña como profesor titular exclusivo por concurso en el Profesorado en Inglés y en la Licenciatura en Lengua Inglesa de la UNMDP, adonde también dirige el grupo de investigación “Cuestiones del Lenguaje”. Su trayectoria en el campo de la enseñanza del inglés como lengua moderna se ha centrado en la pronunciación, la interculturalidad y el desarrollo de competencias comunicativas. Ha coordinado el Departamento de Inglés en el Colegio Atlántico del Sur (CADS) y ha dirigido allí el CADS English Language Institute. Cuenta con numerosas experiencias académicas internacionales, habiendo colaborado en instituciones de Estados Unidos, China, Canadá y Brasil. Sus áreas de investigación incluyen la fonética y la fonología aplicada, el inglés como lengua franca, la interculturalidad y el acento extranjero. A lo largo de su carrera, ha participado en numerosos encuentros científicos y ha publicado en revistas especializadas tanto a nivel nacional como internacional.

Gabriela Ferreiro, Universidad Nacional de Mar del Plata

Profesora adjunta en el Profesorado en Inglés y en la Licenciatura en Lengua Inglesa en la Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMDP). Integra el grupo de investigación Cuestiones del Lenguaje de la UNMDP. Ha dictado materias correspondientes al Profesorado de Inglés en institutos superiores de formación docente e Inglés con Fines Específicos en institutos superiores de formación técnica. Su trayectoria en el campo de la enseñanza del inglés como lengua moderna se ha centrado en la lingüística aplicada, el desarrollo de competencias comunicativas y la interculturalidad. Cuenta con experiencia académica internacional, habiendo dictado clases a estudiantes universitarios en la Shanghai Normal University, China. Sus áreas de investigación incluyen la enseñanza del vocabulario, la evaluación, autoevaluación y la retroalimentación, la pedagogía del lenguaje, la adquisición de lengua extranjera y la interculturalidad. A lo largo de su carrera, ha participado en numerosos encuentros científicos y ha publicado trabajos de investigación en revistas especializadas tanto a nivel nacional como internacional.

References

ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH. (2023). ATLAS.ti Mac (versión 23.2.1) [Software de análisis de datos cualitativos]. https://atlasti.com

Bennett, M. J. (2012). A Developmental Model of Intercultural Sensitivity. In Education for the Intercultural Experience (pp. 21-71). Nicholas Brealey Publishing. https://doi.org/10.1002/9781118783665.ieicc0182

Bennett, M. (2013). Basic Concepts of Intercultural Communication: Paradigms, Principles & Practices. Intercultural Press.

Berardo, E., Salazar, C., & Sardegna, V. G. (2023). Telecollaborating in Secondary Language Classrooms: Global Partners Making it Work. Paper presented at the TESOL 2023 International Convention & English Language Expo.

Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Multilingual Matters.

Byram, M. (2021). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence Revisited. Multilingual Matters.

Chen, G. M., & Starosta, W. J. (1996). Intercultural Communication Competence: A synthesis. Communication Yearbook, 19, 353-383.

Chen, G. M., & Starosta, W. J. (2000). The Development and Validation of the Intercultural Communication Sensitivity Scale. Human Communication, 3(1), 1-15.

Fritz, W., Möllenberg, A., & Chen, G. M. (2002). Measuring Intercultural Sensitivity in Different Cultural Contexts. Intercultural Communication Studies, 11(2), 165-176.

Godwin-Jones, R. (2019). Telecollaboration as an Approach to Developing Intercultural Communication Competence. Language Learning & Technology, 23(3), 8-28. http://hdl.handle.net/10125/44691

Sardegna, V. G., & Dugartsyrenova, V. A. (2021). Facilitating Pre-Service Language Teachers’ Intercultural Learning via Voice-Based Telecollaboration: The Role of Discussion Questions. Computer Assisted Language Learning, 34(3), 379-407. https://doi.org/10.1080/09588221.2020.1871028

Published

20-12-2024

How to Cite

Luchini, P. L., & Ferreiro, G. (2024). Bridging the gap: From language to culture, an intercultural journey. Anales De Lingüística, (13), 345–362. https://doi.org/10.48162/rev.57.011

Issue

Section

Dossier