Who talks in tango and fado? Some self-figurations
Keywords:
tango, fado, identity, port, singerAbstract
In every music genre which has lyrics, the poetic concept of voice becomes more complex, because at least two of its senses intersect: that of the voice as something that emerges from enunciation and as "corporeality of speech". Thus, a complex semantic framework is configured, where the voice "is situated in the articulation between the body and the discourse" (Barthes, 1986: 252).
In this knot, tango and fado are two genres of the port song, whose voice is also modeled by a particular space space: the port city, characterized by being a space of ambiguity, circulation and margin, contact and hybridization, where the possibilities of encounters and misunderstandings, discovery and masking are played. In this context, the issue of identity, problematic in itself (Robin, 1996: 30) is resized.
The objective of this paper is to make a first approach to the problem of the identity of the lyric subject in these genres, starting from those tangos and fados where the speaker says who he is, that is, he makes a conscious self- definition. We will deal mainly with songs in which the subject is explicitly assimilated with the singer or the fadist.
References
BEORLEGUI, Karina, "Karina Beorlegui: ‘El blues, el tango y el fado son lamentos poéticos y viscerales’", 12/04/2013."¹www.clarin.com/extrashow/musica/Karina_Beorlegui_0_899910186.html"º, 2018.
CAMPRA, Rosalba, Como con bronca y junando. La retórica del tango. Buenos Aires: Edicial, 1996.
CARRETERO, Andrés, El compadrito y el tango. Buenos Aires: Continente, 1999. CASTELO-BRANCO, Salwa El-Shawan, Voces de Portugal. Madrid: Akal, 1997.
CONDE, Oscar, "Los temas del amuro y la milonguita, o de cómo Contursi revolucionó la letra de tango". En: CONDE, Oscar, Las poéticas del tango-canción: Rupturas y continuidades. 1º ed. Buenos Aires: Biblos/Remedios de Escalada: Universidad Nacional de Lanús, 2014, 81-103.
, Diccionario etimológico del lunfardo. Buenos Aires: Taurus, 2010.
,"El primer tango canción es Mi noche triste", 2015, "¹http://www.telam.com.ar/ notas/201503/96762-el-primer-tango-cancion-es-mi-noche-triste.html"º, 2018.
DALBOSCO, Dulce María, "Discépolo o el arte de la inversión". En: Journal of Arts and Humanities 1, 2 (octubre de 2012), 112-124.
, "Prestame tu voz: acerca de la enunciación femenina en las letras de tango". En: Chasqui. Revista de literatura latinoamericana 44.1 (mayo de 2015), 180-195.
DORRA, Raúl, Con el afán en la página. Córdoba: Alción, 2003.
, Entre la voz y la letra. México D. F.: Plaza y Valdés, 1997.
, La casa y el caracol (para una semiótica del cuerpo). Córdoba: Alción, 2006
FRITH, Simon, Ritos de la interpretación: Sobre el valor de la música popular. Buenos Aires: Paidós, 2014.
, "Música e identidad". En: HALL, Stuart / DU GAY, Paul, Cuestiones de identidad cultural, Madrid: Amorrortu, 2003, 181-212.
GOBELLO, José, "Prólogo". En: Letras de tangos. Selección (1897-1981). I. Buenos Aires: Nuevo Siglo, 1997, 1-4.
GOUVEIA, Daniel. Ao fado tudo se canta? Linda-a-Velha: DG Edições, 2013.
/ MENDES, Francisco, Poetas populares do fado tradicional. Lisboa: INCM, 2014.
MATAMORO, Blas, La ciudad del tango. (Tango histórico y sociedad). Buenos Aires: Galerna, 1982.
MINA, Carlos, Tango: la mezcla milagrosa 1917-1956. Buenos Aires: Sudamericana, 2007.
OSTUNI, Ricardo A., Viaje al corazón del tango. Buenos Aires: Lumiere, 2000.
PARRET, Herman, Las pasiones: Ensayo sobre la puesta en discurso de la subjetividad. Buenos Aires: Edicial, 1995.
PAVÃO DOS SANTOS, Vítor, O fado da tua voz: Amália e os poetas. Lisboa: Bertrand Editora, 2014.
PIMENTEL, Alberto, A triste canção do sul: subsidios para a história do fado. Lisboa: Livraria central de Gomes de Carvalho, 1904.
PINTO, De Carvalho, História do fado. Lisboa: Empreza da história de Portugal, 1903. ROBIN, Régine, Identidad, memoria y relato: La imposible narración de sí mismo. Buenos Aires: Secretaría de Posgrado Facultad de Ciencias Sociales/Oficina de Publicaciones Ciclo Básico Común, 1996.
ROMANO, Eduardo, Las Letras del Tango: Antología Cronológica 1900-1980. Rosario: Fundación Ross, 1993.
RUSSO, Fabián, El tango cantado: una lectura acerca del canto en la Escuela Gardeliana. 1º ed. Buenos Aires: Corregidor, 2011.
SAIKIN, Magalí, Tango y género. Identidades y roles sexuales en el tango argentino. Stuttgart: Abrazos, 2004.
SALTON, Ricardo, "El tango vocal 1920-1935: un modelo gardeliano". En: GOYENA, Héctor (coord.), Antología del tango rioplatense: vol. II, 1920-1935. Selección sonora. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología "Carlos Vega", 2014, 12-15.
SEGRE, Cesare, Principios de análisis del texto literario. Barcelona: Crítica, 1985. SCHVARTZMAN, Julio, "El tango en el tango". En: CONDE, Oscar, Las poéticas del tango canción: Rupturas y Continuidades. Buenos Aires/Remedios de Escalada: Biblos/Ediciones de la UNLa, 2014, 163-181.
SUCENA, Eduardo, Lisboa, o Fado e os Fadistas. Lisboa: Nova Vega, 2008.
VARELA, Gustavo, "El pasado en el presente: tango y peronismo". En: CONDE, Oscar, Las poéticas del tango canción: Rupturas y continuidades, Buenos Aires/Remedios de Escalada: Biblos/Ediciones del a UNLa, 2014, 183-202.
, Mal de tango. Buenos Aires: Paidós, 2005.
, Tango y política: sexo, moral burguesa y revolución en Argentina. Buenos Aires: Ariel, 2016.
VÁZQUEZ MONTALBÁN, Manuel, "Introducción". En: VÁZQUEZ MONTALBÁN, Manuel,Cancionero general (1939/1971) 1. Barcelona: Lumen, 1972.
VERA SEPÚLVEDA, Miguel Ángel, "Género portuário: Marco teórico de uma investigação antropológico-musical". En: GOUVEIA, Daniel, Ao fado tudo se canta? Lisboa: DG Edições, 2013, 230-233.
VIEIRA NERY, Rui, "Fado". En: CASTELO-BRANCO, Salwa El-Shawan, Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX. Lisboa: INET/Círculo de Leitores, 2010.
ZONANA, Víctor Gustavo, "La conformación subjetiva en el poema: variables, niveles y perspectivas de análisis". En: Signo y seña 19 (2008), 33-66.